00HH07E Barnesykepleie

00HH07E Barnesykepleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH07E
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      11
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Hilde Marie Aas, Kristin Vestgarden Wehus

Om emnet

Temaer i emnet

Normal utvikling

  • Vekst, fysisk og motorisk utvikling
  • Kognitiv og psykososial utvikling
  • Tilknytning og tilknytningsmønstre
  • Språkutvikling
  • Lekens betydning
  • Spisemønster
  • Faktorer som kan fremme og hemme barnets og ungdommens helse og normal utvikling

 

Sykdommer og funksjonshemminger, observasjon og tiltak

  • Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
  • Funksjonshemminger og syndromer
  • Smerte og smertevurdering
  • Behandling av sykdommer
  • Observasjoner og pleie ut i fra ressurser, behov og tilstand
  • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
  • Forebyggende og helsefremmende tiltak

 

Familiesentrert omsorg

  • Barn og ungdom på sykehus og kommunale helseinstitusjoner
  • Foreldre og søsken
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Barn og ungdom med kronisk sykdom eller funksjonshemming
    • Mestring
  • Kultur og ulike tradisjoner, bruk av tolk
  • Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn og ungdom
  • Tverrfaglig samarbeid og roller
  • Lovfestede rettigheter for barn og ungdom på helseinstitusjoner
  • Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom hos barn og ungdom

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om normal fysisk, kognitiv og psykososial utvikling hos barn og ungdom, og hvilke faktorer som kan fremme og hemme denne utviklingen
  • har kunnskap om vanlige sykdommer og funksjonshemminger hos barn og ungdom og relvante observajsoner og tiltak
  • har kunnskap om vanlige medikamenter innenfor fagfeltet barnesykepleie
  • har kunnskap om tilknytning og tilknytningsmønstre
  • har kunnskap om ungdomstid med helseutfordringer
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoners betydning for barn, ungdom og familie på helseinstitusjoner
  • har innsikt i lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer og ivaretar barn, ungdom og familiens rettigheter i helseinstitusjon
  • har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner hos barn, ungdom og familien

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon, alder og modningsnivå for å skape tillit og bygge gode relasjoner
  • kan anvende faglig kunnskap om kartlegging av ressurser og behov hos barn, ungdom og familien, for å kunne iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan anvende faglig kunnskap om veiledning for å forberede barn ungdom og familie til undersøkelser og prosedyrer
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barnesykepleie

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en helhetlig forståelse for barnets, ungdommens og familiens situasjon ved opphold på helseinstitusjoner
  • kan identifisere faglige og etiske problemstillinger, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for betydningen av tverrfaglig samarbeid og kjenner sitt kompetanseområde i møte med barn, ungdom og deres familie
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn, ungdom og familien

 

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Gruppearbeid

Arbeidskrav

Praktiske øvelser

Ekskursjoner

Selvstudium

 

Pensumliste

Emne 5 Barnesykelpeie

Grønseth, R. & Markestad, T. (2022). Pediatri og pediatrisk sykepleie. (5. utg.) Oslo: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-39795 (371 sider)

Tveiten, S. Steen, H. F., Wennick, A. (2012). Sykepleie til barn – familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN/EAN: 978820540689 (216 sider)

FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen): http://www.fn.no/FN-informasjon/Avtaler/Menneskerettigheter/Barnekonvensjonen-barns-rettigheter

Forskrift om barn på sykehus: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-01-1217

Barn og ungdom som pårørende: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1025/Barn%20som%20p%C3%A5r%C3%B8rende-IS-0522.pdf

Nasjonalt kompetansemiljø om utviklinghemmning: https://naku.no/

 

Pensumliste
00HH07E Barnesykepleie