00HH07C Fødsel og barseltid

00HH07C Fødsel og barseltid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH07C
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      19
    • Emneansvarlig
      Margrethe Mathisen

Om emnet

Temaer i emnet

Fødsel

  • Naturlig fødselsprosess
    • Prosedyre ved innleggelse på fødeavdelingen
    • Barnepleier rolle på fødestuen
    • Fars/ledsagers rolle under fødsel
    • Tverrfaglig samarbeid
    • Kjennetegn på at fødselen er i gang
    • Alternative fødselsmetoder og teknikker
    • Åpningstiden, utdrivningstiden og etterbyrdstiden
    • Den aktive fødselsprosessen
    • Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
    • Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
    • Bedøvelse- og smertelindrende tiltak

 

  • Komplikasjoner under fødsel
    • Vanlige komplikasjoner
    • Hjerte- lungeredning
    • Dødfødsel
    • Iverksetting av tiltak
    • Kriser / traumer / akutte situasjoner
    • Omsorg for far/familien
    • Analysering og bearbeiding av egne reaksjoner

 

  • Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
    • Igangsetting av fødsel
    • De vanligste inngrepene
    • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler, mor / barn

 

Barseltid

  • Anatomiske, fysiologiske, psykiske og sosiale forandringer
    • Normale forandringer
    • Psykiske forandringer
    • Sosiale forandringer
    • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet

 

  • Pleie- og omsorgsoppgaver
    • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
    • Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
    • Psykologi rundt mor - barn tilknytning
    • Veiledning, undervisning og rådgivning i forhold til stell og observasjon av barnet
    • Rutinemessig undersøkelse av barnet
    • Komplikasjoner i barseltiden
    • Bruk av legemidler
    • Hygieniske prinsipper
    • Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
    • Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensivavdeling
    • Kriser og traumer
    • Helsestasjonens virksomhet
    • Mennesker med ulik kulturell bakgrunn
    • Fars/ledsagers rolle på barselavdelingen
    • Omsorg for far / familien

 

  • Amming
    • Brystets anatomi
    • Morsmelkens innhold og betydning
    • 1. amming etter fødsel
    • Ammestillinger
    • Ammeproblemer
    • Amming av barn med spesielle behov
    • Råd og veiledning
    • Morsmelkerstatninger
    • Individuelle ammeplaner
    • Håndmelking
    • Hjelpemidler
    • Empati overfor kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
    • Mor-Barn vennlig initiativ (MBVI)
    • Ammehjelpen

 

  • Sykdommer og komplikasjoner hos nyfødte
    • Vanlige sykdommer, symptomer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
    • Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
      • Observasjon av barn av mødre med diabetes, rusproblematikk
    • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen
  • har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
  • har kunnskap om observasjoner og tiltak aktuelt for fødekvinnen, barselkvinnen og det nyfødte barnet
  • har innsikt i kartleggingsverktøy og prosedyrer aktuelt for fagfeltet føde- og barsel
  • har kunnskap om fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen
  • har kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer tilknytning mellom mor og barnet og mellom far og barnet
  • har kunnskap om amming og ammeveiledning
  • har kunnskap om vanlige sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
  • har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner som kan oppstå hos fødekvinnen, barselkvinnen og far/pårørende
  • har kunnskap om ulike kulturer, tradisjoner og ritualer som kan ha betydning for fødsel- og barseltid
  • har innsikt i og Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om veiledning og undervisning i opplæringssituasjoner om stell, pleie og amming
  • kan anvende faglig kunnskap om observasjoner og stell for å kunne ivareta det nyfødte barnet
  • kan anvende faglig kunnskap om observasjon og pleie for å kunne ivareta barselkvinnen
  • kan anvende faglig kunnskap om amming og ulike hjelpemidler i ammeveiledning
  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon for å veilede og bygge relasjon med barselkvinnen og far/pårørende
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet føde- og barsel

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingen og samarbeide tverrfaglig til beste for fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet og far/pårørende
  • forstår barsel- og barnepleierens betydning i det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet, veiledning om amming og for å skape trygge foreldre som ivaretar barnet I barseltiden
  • har utviklet en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap og delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen

 

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og 1 studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner
  • Selvstudium

Pensumliste

 

 

Pensumliste
00HH07C Fødsel og barseltid