00HH07C Fødsel og barseltid
00HH07C Fødsel og barseltid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH07C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng19
- EmneansvarligMargrethe Mathisen
Om emnet
Temaer i emnet
Fødsel
- Naturlig fødselsprosess
- Prosedyre ved innleggelse på fødeavdelingen
- Barnepleier rolle på fødestuen
- Fars/ledsagers rolle under fødsel
- Tverrfaglig samarbeid
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Alternative fødselsmetoder og teknikker
- Åpningstiden, utdrivningstiden og etterbyrdstiden
- Den aktive fødselsprosessen
- Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Bedøvelse- og smertelindrende tiltak
- Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige komplikasjoner
- Hjerte- lungeredning
- Dødfødsel
- Iverksetting av tiltak
- Kriser / traumer / akutte situasjoner
- Omsorg for far/familien
- Analysering og bearbeiding av egne reaksjoner
- Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
- Igangsetting av fødsel
- De vanligste inngrepene
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler, mor / barn
Barseltid
- Anatomiske, fysiologiske, psykiske og sosiale forandringer
- Normale forandringer
- Psykiske forandringer
- Sosiale forandringer
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Pleie- og omsorgsoppgaver
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
- Psykologi rundt mor - barn tilknytning
- Veiledning, undervisning og rådgivning i forhold til stell og observasjon av barnet
- Rutinemessig undersøkelse av barnet
- Komplikasjoner i barseltiden
- Bruk av legemidler
- Hygieniske prinsipper
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensivavdeling
- Kriser og traumer
- Helsestasjonens virksomhet
- Mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- Fars/ledsagers rolle på barselavdelingen
- Omsorg for far / familien
- Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- 1. amming etter fødsel
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Amming av barn med spesielle behov
- Råd og veiledning
- Morsmelkerstatninger
- Individuelle ammeplaner
- Håndmelking
- Hjelpemidler
- Empati overfor kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
- Mor-Barn vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
- Sykdommer og komplikasjoner hos nyfødte
- Vanlige sykdommer, symptomer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Observasjon av barn av mødre med diabetes, rusproblematikk
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
- har kunnskap om observasjoner og tiltak aktuelt for fødekvinnen, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- har innsikt i kartleggingsverktøy og prosedyrer aktuelt for fagfeltet føde- og barsel
- har kunnskap om fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen
- har kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer tilknytning mellom mor og barnet og mellom far og barnet
- har kunnskap om amming og ammeveiledning
- har kunnskap om vanlige sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
- har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner som kan oppstå hos fødekvinnen, barselkvinnen og far/pårørende
- har kunnskap om ulike kulturer, tradisjoner og ritualer som kan ha betydning for fødsel- og barseltid
- har innsikt i og Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om veiledning og undervisning i opplæringssituasjoner om stell, pleie og amming
- kan anvende faglig kunnskap om observasjoner og stell for å kunne ivareta det nyfødte barnet
- kan anvende faglig kunnskap om observasjon og pleie for å kunne ivareta barselkvinnen
- kan anvende faglig kunnskap om amming og ulike hjelpemidler i ammeveiledning
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon for å veilede og bygge relasjon med barselkvinnen og far/pårørende
- kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet føde- og barsel
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingen og samarbeide tverrfaglig til beste for fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet og far/pårørende
- forstår barsel- og barnepleierens betydning i det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet, veiledning om amming og for å skape trygge foreldre som ivaretar barnet I barseltiden
- har utviklet en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
- kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap og delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og 1 studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium
Pensumliste