00HH07A Grunnleggende kunnskap om helse- og sosialfaglig arbeid
00HH07A Grunnleggende kunnskap om helse- og sosialfaglig arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH07A_SLETTES
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramIkke i Bruk Barsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng14
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Kristin Vestgarden Wehus
Om emnet
Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.
Temaer i emnet
Arbeidsformer og metoder i studiet
- Læring
- Studieteknikk
- Teori og erfaringsbaser kunnskapsbygging
- Refleksjon
- Informasjonsteknologi
Helse‐ oppvekst- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Teorier og begreper innen helse-, oppvekst og sosialfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i helse- , oppvekst og sosialfagene
Etikk
- Menneskesyn, livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning
- Makt, tvang og kontroll
Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i grupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
Stats‐ og kommunalkunnskap, helse- oppvekst- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Folkehelse
- Hverdagsmestring
- Lovverket som regulerer helse-, oppvekst og sosialsektoren
- Helse-, oppvekst og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse-, oppvekst og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- Omsorgsforskning
Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse og sosial ulikhet
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og veiledere innen helse- oppvekst- og sosialsektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- oppvekst- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- oppvekst- og sosialsektoren
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende faglig kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan anvende faglig kunnskap om hvordan kartlegge brukersituasjoner for å kunne iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende faglig kunnskap om aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere for helse- oppvekst- og sosialsektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for hva betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Ekskursjoner
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 1
Fagbøker
Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1
Kopier
Grasaas, Kari Krüger, Sjursen, Marit, Stordalen, Jørn (2019) Fag, etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen og Damm AS ISBN 978-82-02-61662-5 Kap. 1 s 15-23
Brinchmann, Berit Støre (2021) Etikk i sykepleien. Kap: 5 De fire prinsippers etikk s. 83-94 Gyldendal Norsk Forlag AS 2021 ISBN: 9788205541641
Nettressurser
Austli Børslett, E.J., Heilmann, G., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. (side 11-43). Tilgjengelig på nett: etikkbok-refleksjon2011.pdf (uio.no) (33 sider).
Tverrkulturell kommunikasjon «Vi og De», en håndbok om kommunikasjon på tvers av kultur (63 sider): https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i-kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf
Aktuelle lovverk innen helse- og oppvekstsektoren: http://www.lovdata.no
HMS: https://www.arbeidstilsynet.no/hms/
Omsorgsforskning: http://www.omsorgsor.no/