00HH07A Grunnleggende kunnskap om helse- og sosialfaglig arbeid

00HH07A Grunnleggende kunnskap om helse- og sosialfaglig arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH07A_SLETTES
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Ikke i Bruk Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      14
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Kristin Vestgarden Wehus

Om emnet

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.

 

Temaer i emnet

Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Læring
  • Studieteknikk
  • Teori og erfaringsbaser kunnskapsbygging
  • Refleksjon
  • Informasjonsteknologi

Helse‐ oppvekst- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Teorier og begreper innen helse-, oppvekst og sosialfagene 
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- , oppvekst og sosialfagene

Etikk

  • Menneskesyn, livssyn og verdier
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning
  • Makt, tvang og kontroll

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i grupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 

Stats‐ og kommunalkunnskap, helse- oppvekst- og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse-, oppvekst og sosialsektoren
  • Helse-, oppvekst og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse-, oppvekst og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering 
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Omsorgsforskning

Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse og sosial ulikhet
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og veiledere innen helse- oppvekst- og sosialsektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- oppvekst- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende faglig kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan anvende faglig kunnskap om hvordan kartlegge brukersituasjoner for å kunne iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende faglig kunnskap om aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere for helse- oppvekst- og sosialsektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for hva betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Ekskursjoner 

Selvstudium

 

Pensumliste

EMNE 1

Fagbøker

Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1

Kopier 

Grasaas, Kari Krüger, Sjursen, Marit, Stordalen, Jørn (2019) Fag, etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen og Damm AS ISBN 978-82-02-61662-5 Kap. 1 s 15-23

Brinchmann, Berit Støre (2021) Etikk i sykepleien. Kap: 5 De fire prinsippers etikk s. 83-94 Gyldendal Norsk Forlag AS 2021 ISBN: 9788205541641

Nettressurser

Austli Børslett, E.J., Heilmann, G., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. (side 11-43). Tilgjengelig på nett: etikkbok-refleksjon2011.pdf (uio.no) (33 sider).

Tverrkulturell kommunikasjon «Vi og De», en håndbok om kommunikasjon på tvers av kultur (63 sider): https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i-kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf

Aktuelle lovverk innen helse- og oppvekstsektoren: http://www.lovdata.no

HMS: https://www.arbeidstilsynet.no/hms/

Omsorgsforskning: http://www.omsorgsor.no/

 

Pensumliste
00HH07A Grunnleggende kunnskap om helse- og sosialfaglig arbeid