Håndtering av farlig avfall og miljøgifter
Håndtering av farlig avfall og miljøgifter
- StudieformNettbasert med samlinger
- Studiepoeng30
- StudiestedPorsgrunn
- Start2024 Høst
Behovet for en høyere yrkesfaglig utdanning som gir tilstrekkelig og dokumentert kompetanse på fagskolenivå innen farlig avfall er betydelig. Utdanningen vil sikre standardisert og dokumentert kompetanse i tråd med forskriftskravet, gjenvinningsambisjonene innen avfallsområdet og viktigheten av bærekraftig håndtering av farlig avfall og miljøgifter som del av - og forutsetning for - det grønne skiftet. Avfalls- og gjenvinningsaktørene er avhengig av allmenhetens forståelse og respekt for sin viktige samfunnsrolle. Økt forståelse og respekt vil underbygge at farlig avfall med miljøgifter blir gjenstand for bærekraftig behandling, slik at resirkulering av miljøgifter forhindres. Det er i dag ca. 11 000 ansatte i avfalls- og gjenvinningsindustrien i Norge. Avfallsbransjen består av godkjente mottak- og mellomlagringsanlegg (ca. 700), et utall transportører samt mange avfalls- og behandlingsanlegg. Alle disse - og i tillegg avfallsprodusentene - inngår i målgruppen for utdanningen.
Læringsutbyttet for utdanningen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjons-rammeverk (NKR).
Kandidaten har kunnskap om...
- begreper og fagtermer relevante for området farlig avfall og miljøgifter
- digitale verktøy, automatiserte metoder og teknologi som anvendes innenfor avfallsområdet ved klassifisering, håndtering og deklarering av farlig avfall
- avfallstyper, deres opprinnelse, mengder og karakteristika herunder innhold av farlige stoffer og deres skadepotensiale
- prosesser og industri som genererer farlig avfall og miljøgifter • behandlingsløsninger samt metoder og teknologi for sikker håndtering, trygg transport, destruksjon av miljøgifter samt gjenvinning av nyttige stoffer i farlig avfall
- konsekvensen av - relevante lover, forskrifter og bransjestandarder som regulerer håndtering av farlig avfall og miljøgifter
- risikotenkning og beredskapsorganisering
- yrkesfeltet og leddene i verdikjeden fra avfall oppstår til det er sluttbehandlet og innsikt i utviklingstrekk i bransjen, industrien samt myndighetenes avfalls- og miljøpolitikk
- kilder og metoder for å oppdatere egen yrkesfaglige kompetanse om farlig avfall og miljøgifter
- bransjens funksjon i det bærekraftige samfunns- og verdiskapings-perspektiv myndighetene til enhver tid angir
Kandidaten skal få ferdigheter til å....
- anvende faglig kunnskap på teoretiske problemstillinger om kravdefinisjoner, kjemisk sammensetning og andre avgjørende karakteristika ved farlig avfall
- anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger ved identifisering og håndtering av farlig avfall og miljøgifter
- anvende og begrunne valg av faglige verktøy slik som klassifiseringsverktøy, deklarasjons-, lagerstyrings-, rapporterings- og journalføringssystem
- anvende teknikker og metoder for å sikre forsvarlig håndtering av farlig avfall som oppstår i virksomheten
- finne relevant informasjon, fagstoff, veiledninger og føringer fra myndigheter, bransjeforeninger og forskningsinstitusjoner
- kartlegge situasjoner som utgjør en faglig problemstilling og beslutte adekvat handling
- identifisere risikofaktorer innenfor
- forstå HMS-området og utledet av disse vurdere behov for å iverksette tiltak
- kartlegge en situasjon som å gjennomføre en tilstandsanalyse på et bygg, identifisere faglige problemstillinger og iverksette eventuelle byggetekniske tiltak
- vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
Kandidaten skal få kompetanse til å...
- forstå de yrkes- og bransjeetiske prinsipper som arbeidet med farlig avfall og miljøgifter krever
- forstå viktigheten av å legge gode etiske holdninger til grunn for å sikre profesjonell utøvelse av yrket
- utvikle en etisk grunnholdning som utrykkes ved at vedkommende ivaretar helse, miljø og sikkerhet i samarbeid med andre
- kunne utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov • kunne utføre arbeidet i tråd med gjeldende lover, forskrifter og standarder samt virksomhetens kvalitetssystem
- delta i prosesser hvor ulike teknologier vurderes, implementeres og driftes • utøve selvledelse i arbeidet med håndtering av farlig avfall og miljøgifter
- bygge gode tverrfaglige relasjoner til bransjekolleger, med fagfeller i hele verdikjeden fra avfallets opprinnelse til sluttbehandling herunder leverandører og eksterne samarbeidspartnere
I begynnelsen av hvert semester blir det lagt ut emneplaner for hvert emne. I emneplanen framgår hvilke temaer som gjennomføres i hvilke perioder, hvilke LUB som knyttes til de ulike temaene, hvilke aktiviteter som skal skje og de vurderingsformer og -kriterier som skal benyttes. Alle arbeidskrav og eksamener vil være definert og inngå i emneplanen med dato for avvikling. Planen gjøres kjent for studentene ved at den publiseres på læringsplattformen CANVAS og gjennomgås med klassen i starten av hvert emne.
Det vil være en fast undervisningsdag i uken på kveldstid, i tillegg vil det være to samlinger per semester.
Krav til opptak jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Vestfold og Telemark (2023) er fullført og bestått videregående opplæring innen utdanningsprogrammene Bygg og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, og Teknikk og industrifag, med bestått fag-/ svennebrev. Dersom søkeren kan dokumentere at han/hun skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan søkeren tildeles plass. Fagprøven må være gjennomført innen utgangen av første semester i opptaksåret.
Søkere med fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til tertiærutdanning tilsvarende norsk fagskoleutdanning. I tillegg må fagbrevet/yrkeskompetansen fra hjemlandet tilsvare samme faglige krav som norsk fagbrev/svennebrev i utdanningsprogrammene Bygg og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, eller Teknikk og industrifag. Søkere fra nordiske land får sin kompetanse realkompetansevurdert av skolen.
Dersom søker kan vise til relevant erfaring innen bransjen eller fagfeltet, kan opptak basert på realkompetanse vurderes. Søknaden sendes som normalt til samordna opptak, og relevant dokumentasjon (arbeidsattester, utdanningsbevis, kursbevis, etc) legges ved søknaden som vedlegg.
Det kan gjøres opptak på grunnlag realkompetansevurdering, dersom søkeren er 23 år eller eldre.
Hver enkelt emneplan vil henvise til undervisnings-, lærings-, og vurderingsformer.
- Arbeidskrav
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Refleksjon
- Samarbeid med yrkesfeltet