Dekksoffiser på ledelsesnivå

Dekksoffiser på ledelsesnivå

    • Studieform
      Heltid
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Horten
    • Start
      2024 Høst
Studieplan
Dekksoffiser på ledelsesnivå
Fagområde
Ledelsesfag
Studieprogram
Dekksoffiser på ledelsesnivå, heltid
Studienivå
Fagskole
Studieplanansvarlig
morteza.shabani@telemarkfylke.no
torgrim.jenssen@telemarkfylke.no
egil.arne.lund@vtfk.no
Bakgrunn

Den norske maritime-klyngen har en sterk posisjon internasjonalt. Fagskolen tilbyr en utdanning som gir grunnlag for å løse et maritimt sertifikat på ledelsesnivå. Med et maritimt sertifikat, får du anledning til å jobbe både i Norge og internasjonalt. 

Utdanningen er et toårig heltidsstudium forankret i internasjonale konvensjoner, og nasjonale forskrifter. Utdanningen utvikles gjennom et tett samarbeid med andre maritime utdanningsinstitusjoner, Sjøfartsdirektoratet, DNV og NOKUT.

Læringsutbytte

Overordnede læringsutbyttebeskrivelser beskriver forventet læringsutbytte etter fullført utdanning. Læringsutbytte for de enkelte emnene utledes fra overordnede læringsutbyttebeskrivelser og viser forventet læringsutbytte etter hvert enkelt emne. Overordnede læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen er:

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om skipskonstruksjon, vedlikehold og drift av skip, samt lasting/lossing og behandling av last, tilsvarende krav satt i STCW for dekksoffiser
  • har kunnskap om navigasjons- og radiokommunikasjonssystemer/hjelpemidler som brukes ombord i skip
  • har kunnskap om navigasjonsmetoder og planlegging av en seilas tilsvarende krav satt i STCW for dekksoffiser
  • har kunnskap om økonomi og ledelse, maritim engelsk, norsk, matematikk og fysikk som anvendes i nautiske fag
  • har kunnskap om vern av marint miljø, et skips sikkerhet og omsorg for personer om bord
  • kan vurdere eget arbeid som ledende dekksoffiser i forhold til IMOs konvensjoner, regelverk, avtaleverk, prosedyrer og forskrifter
  • har kunnskap om skipsfart og kjennskap til maritim næring
  • kan oppdatere sine kunnskaper om marint miljø, sikkerhet ombord underveis og i havn, samt om skipsteknisk drift
  • kjenner til skipsfartens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter som arbeidstager på skip, hos verft og utstyrsleverandører, samt beslektede yrker
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for sine faglige valg, herunder valg av navigasjonsmetoder under alle forhold, valg av laste- og losseteknikker, operative valg som berører skipets sikkerhet i den daglige ledelsen av skipets besetning
  • reflektere over egen utøvelse som ledende dekksoffiser og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i IMOs konvensjoner og annet regelverk som vedrører drift av skip og vurdere relevansen for den daglige driften om bord
  • kartlegge en situasjon som oppstår ombord eller rundt et i skip, identifisere risiko for sikkerheten til mannskap, skip, last, og marint miljø, og iverksette risikoreduserende tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre en sjøreise, alene og sammen med besetningen i tråd med godt sjømannskap
  • planlegge og gjennomføre laste- og losseoperasjoner, samt andre oppgaver innen drift av skip, i samråd med skipets besetning (ISM-koden)
  • utføre arbeidet ombord slik at passasjerer, mannskap, lasteeiere og myndigheter er trygge på at skipet driftes på en sikker måte
  • bygge relasjoner med kolleger ombord samt med leverandører, klasseselskap, verft og offentlige myndigheter (Sjøfartsdirektoratet)
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen drift av skip, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis vedrørende drift, vedlikehold og operasjon av skip
  • bidra til organisasjonsutvikling ombord i skip, ved å ta i bruk nye arbeidsmetoder og ny teknologi
Oversikt over studiets omfang og struktur
Dekksoffiser på ledelsesnivå
Informasjon

Studentens arbeidsbelastning er delt i undervisning, veiledning og selvstudier.  Det forventes at studenten gjennomfører selvstudium, forberedelser og annet eget arbeid i samsvar med utdanningens omfang. Totalt omfang iberegnet egenstudier antas å være ca. 3240 timer for hele utdanningen.

EmneEmnetype2024 Høst2025 Vår2025 Høst2026 Vår
33
33
4555
22
10101012
7.97.97.97.8
22
00TM05D Generell radiooperatøropplæring (GOC)
4.5
Opptakskrav

Krav til opptak, jamfør Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen Vestfold og Telemark (2020), er fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev som matros. 

Søker må sørge for at opptakskravet for kurset «Videregående sikkerhetsopplæring» er oppfylt gjennom studietiden. Dette gjøres på en av følgende måter: 

  • studenten sørger for å ha gyldig «grunnleggende sikkerhetsopplæring», ikke eldre enn tre år pr 1. juli i opptaksåret. 
  • studenten oppgraderer og/eller gjennomfører grunnleggende sikkerhetsopplæring (for egen regning og utenom ordinær undervisningstid) i løpet av studiet på to år

Det gjøres oppmerksom på at du må legge frem godkjent helseerklæring før du kan løse maritime sertifikater. Bestått utdanning gir ikke automatisk rett til å løse sertifikater. Se «Forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på norske skip og flyttbare innretninger».

Realkompetanse

Det kan gjøres opptak på grunnlag av realkompetansevurdering, dersom søkeren er 23 år eller eldre i opptaksåret og har realkompetanse i felles allmenne fag tilsvarende Vg2- nivå for yrkesfaglige utdanningsprogram.    

For denne utdanningen kan vi vurdere søkere som har realkompetanse og som kan dokumentere relevant fartstid til sjøs.

Søkere med fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til tertiærutdanning tilsvarende norsk fagskoleutdanning. I tillegg må fagbrevet/yrkeskompetansen fra hjemlandet tilsvare samme faglige krav som norsk fagbrev/svennebrev som matros. 

Søkere fra nordiske land får sin kompetanse realkompetansevurdert av skolen.   

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør, og ha bestått eller ha realkompetanse tilsvarende fagbrev/svennebrev nevnt under opptakskrav. Søkere med utdanning utenfor Norden må få sin kompetanse realkompetansevurdert av skolen. Søkere må dokumentere kunnskaper i norsk minimum nivå B2 i Europarådets referanserammeverk for språk i henhold til Fagskoleforskriften § 9 tredje ledd. 

Poengrangering og søknad

Det er fastsatt nasjonale regler for poengberegning og rangering ved opptak. Dette er beskrevet i Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, kap. 3. 

Fagskolens utdanninger er i hovedsak organisert gjennom Samordna opptak, og følger de fastsatte nasjonale søknadsfrister. Der søknad ikke går via Samordna opptak henvises det til lokalt opptak og informasjon på vår hjemmeside. 

Undervisning-, lærings, - og vurderingsformer

Organisering av studieforløp: studiet er et toårig studium på heltid. Du må være forberedt på at simulatorkjøring vil kunne foregå på kveldstid eller helg, men i hovedsak vil dette foregå i normal undervisningstid.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisning, deltar aktivt i timene og følger opp pålagte arbeidsoppgaver og prosjekter. Det er obligatorisk oppmøte på undervisning. Faglærer registrerer fravær på timebasis i skolens administrasjonssystem. Ved større fravær enn 10%, vil studenten ikke bli meldt opp til eksamen.

Arbeidskrav: gjennom utdanningen skal studenten gjennomføre ulike arbeidskrav. Arbeidskravene knyttes til de sentrale temaene innfor hvert emne og forankres i relevante læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Arbeidskrav kan for eksempel være skriftlige innleveringer, muntlige presentasjoner, prøver, praktiske oppgaver, tverrfaglige oppgaver, prosjektarbeid, møteledelse og refleksjonsnotat (listen er ikke uttømmende).
Alle arbeidskravene må være godkjent før man kan gå opp til en sluttvurdering i emnet.

Undervisningsformer

Forelesning  

Forelesninger skal gi et innblikk i de ulike temaene.

Veiledning  

Veiledning skjer både individuelt og i grupper. 

Gruppearbeid  

Gruppearbeid er et viktig verktøy både i studentenes læringsprosess og egenvurdering av tilegnet kunnskap i løpet av studiet.

Refleksjon 

Refleksjon er en vesentlig del av studentens læreprosess. 

Prosjektarbeid og casebasert læring  

I noen emner brukes prosjektarbeid og casebasert læring som arbeids- og læringsform.

Arbeidskrav 

Gjennom utdanningen skal studenten besvare og levere ulike arbeidskrav. Arbeidskrav og prøver er obligatoriske, og settes som vilkår for at studentene skal få vurdering i emnet, men inngår ikke i sluttvurderingen i emnet.   

 

Læringsformer
  • Arbeidskrav
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid og problembasert læring
  • Refleksjon
  • Samarbeid med yrkesfeltet
  • Veiledning
Vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne. Det fremkommer i emnebeskrivelsen hvilken sluttvurdering som gjennomføres i emnet. Det gis en sluttvurdering i hvert emne med gradert karakter fra A til F.  

 

Emnekarakter

Emnekarakter gis i hvert emne når alle arbeidskrav er godkjent, og emnet er fullført i henhold til emnebeskrivelsen. Det foretas en vurdering av studentenes kunnskaper, ferdigheter og kompetanse gitt i læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Vurderingsformen for sluttvurderingen i emnet er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.  

 

Vurderingskriterier

Hvordan hvert emne vurderes står beskrevet i hver emnebeskrivelse.  Det er et krav at vurderingskriteriene som er beskrevet i Sjøfartsdirektoratets «Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk» følges. I tabell A-II/1 og A-II/2 kolonne 4, lister forskriften opp hvilke kriterier som legges til grunn for vurdering av kunnskap, forståelse og dyktighet.

Godkjent av
Marit Hagen Øygarden
Sist revidert
26.06.2024