Elektrotekniker, nett

Elektrotekniker, nett

    • Studieform
      Nett
    • Studiepoeng
      30
    • Studiested
      Horten
    • Start
      2024 Høst
Studieplan
Elektrotekniker, nett
Fagområde
Elektro
Studieprogram
Elektrotekniker
Studienivå
Fagskole
Studieplanansvarlig
robert.immerstein@vtfk.no
Bakgrunn

Elektroentreprenørene opplever at altfor mange dyktige elektrikere forsvinner til andre jobber. Mangel på kompetanse gjør også at installasjonsoppgaver flyttes til andre faggrupper. Dette studiet skal bidra til en påkrevet oppdatering av elektrikere og på den måten beholde flere flinke fagfolk i bransjen.

Både Nelfo og elektroentreprenørene ønsker korte (halvårlige) utdanninger som oppdaterer studentene på ny kompetanse. Dette studiet er utviklet i samarbeid med Nelfo og går over to semestre. Studiet er nettbasert og kan gjennomføres mens du er i jobb, uansett hvor du bor i landet. Utdanningen er praktisk rettet, og du vil få solid teknisk påfyll og forståelse for samspill med andre fag, leverandører og spesialister for å tilfredsstille de krav som stilles i dagens samfunn.

Læringsutbytte

Overordnede læringsutbyttebeskrivelser (O-LUB) for elektroteknikerutdanningen utledes fra NKR og beskriver forventet læringsutbytte/kompetanse etter fullført utdanning. Læringsutbytte for de enkelte emnene (E-LUB) utledes fra O-LUB og viser forventet læringsutbytte/kompetanse etter hvert enkelt emne.

Kunnskap
  • kunnskap om etikk, kommunikasjon, faglig ledelse og prosjektledelse rettet mot
    elektroentreprenørenes arbeidsoppgaver
  • kunnskap om lovverket, forskrifter, normer og krav innenfor fagområdet og praktisk anvendelse
  • Har kjennskap til bransjeorganisasjoner som er aktuelle
  • vurdere eget arbeid i forhold til etikk og samfunnsansvar
  • kunnskap om de forskjellige entrepriseformer og
  • kunnskap innenfor bygningsautomasjon
Ferdigheter
  • kan gjøre rede for valg av løsninger for bygningskonstruksjoner, veg, vann og avløp
  • kan administrere et anleggs- eller vedlikeholdsprosjekt
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse ved utarbeidelse av et anlegg
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, som i regelverk, standarder, forskrifter, håndbøker og bransjenormer og vurdere relevansen for faglige og sikkerhetsmessige problemstillinger som kan oppstå under en bygg- og anleggsprosess
  • kan kartlegge en situasjon, som å gjennomføre en tilstandsanalyse på et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og iverksette eventuelle tiltak
  • Kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.
Generell kompetanse
  • Har forståelse for yrkes- og bransjeetiskeprinsipper
  • Har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
  • Kan bygge gode relasjoner med kollegaer og andre fag og leverandører på en byggeplass.
  • Kan benytte seg av arbeidsmetoder knyttet til fagligledelse på en byggeplass.
  • Kan utføre og dokumentere arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav.
  • Kan utnytte digital kommunikasjon innen dokumentasjon (FDV), bestillinger, prosjektering og idriftsettelse.
  • Kan bruke erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praktisk arbeid.
  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter slik at man bidrar til det «grønne skiftet»
  • Kan tenke kritisk rundt egne arbeidsprosesser for kontinuerlig utvikling
Oversikt over studiets omfang og struktur
Elektroteknikker, nett
EmneEmnetype2024 Høst2025 Vår
Grunnlagsemne
15
Valgemne
5
Valgemne
5
Valgemne
5
Opptakskrav

Krav til opptak jf. Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen Vestfold og Telemark (2020) er fullført og bestått videregående opplæring innen utdanningsprogrammet Elektro og datateknologi med fagbrev/svennebrev i ett av følgende: 

  • Automatiker,
  • elektrikerfaget,
  • elektroreparatørfaget,
  • energimontørfaget,
  • heismontørfaget,
  • kulde- og varmepumpemontorfaget,
  • mairitim elektrikerfaget,
  • produksjonselektronikerfaget,
  • signalmontørfaget,
  • tavlemontørfaget,
  • telekommiunikasjonsmontørfaget,
  • togelektrikerfaget,
  • viklerfaget

Dersom søkeren kan dokumentere at han/hun skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan søkeren tildeles plass. Fagprøven må være gjennomført innen utgangen av første semester i opptaksåret.  Studenten mister plassen hvis han/hun stryker på fagprøven eller ikke fullfører fagprøven. Det kan gjøres opptak på grunnlag av realkompetansevurdering (se 3.1).  

Realkompetanse

Det kan gjøres opptak på grunnlag realkompetansevurdering, dersom søkeren er 23 år eller eldre i opptaksåret og har realkompetanse i felles allmenne fag tilsvarende Vg2- nivå for yrkesfaglige utdanningsprogram. 

For opptak til dette studiet kan vi vurdere kandidater som har omfattende og relevant arbeidspraksis og/eller erfaring innenfor fagområder som kan relateres til fagbrevene relevant for opptak. 

Søknad om realkompetansevurdering sendes til Fagskolen Vestfold og Telemark som foretar vurderingen og fatter vedtak i saken.    

Søkere med fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til tertiærutdanning tilsvarende norsk fagskoleutdanning. I tillegg må fagbrevet/yrkeskompetansen fra hjemlandet tilsvare samme faglige krav som norsk fagbrev/svennebrev.  

Søkere fra nordiske land får sin kompetanse realkompetansevurdert av skolen.   

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør, og ha bestått eller ha realkompetanse tilsvarende fagbrev/svennebrev nevnt under opptakskrav. Søkere med utdanning utenfor Norden må få sin kompetanse realkompetansevurdert av skolen. Søkere må dokumentere kunnskaper i norsk minimum nivå B2 i Europarådets referanserammeverk for språk i henhold til Fagskoleforskriften § 9 tredje ledd. 

Poengrangering og søknad

Det er fastsatt nasjonale regler for poengberegning og rangering ved opptak. Dette er beskrevet i Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-07-11-1005, kap. 3. 

Fagskolens utdanninger er i hovedsak organisert gjennom Samordna opptak, www.samordnaopptak.no, og følger de fastsatte nasjonale søknadsfrister. Der søknad ikke går via Samordna opptak henvises det til lokalt opptak og informasjon på vår hjemmeside. 

Undervisningsformer
  • undervisning på web, i sanntid, ved hjelp av ZOOM. 

  • lærerstyrt veiledning ved: 

  • online arbeid i grupper og prosjektarbeid 

  • veiledning ved hjelp av digitale kommunikasjonsplattformer som ZOOM, Canvas, Teams, e-post, telefon mellom lærer og enkeltstudent 

  • veiledning ved hjelp av digitale kommunikasjonsplattformer som ZOOM, Canvas, Teams, e-post, telefon mellom lærer og studentgrupper

Læringsformer
  • Arbeidskrav
  • Fordypningsarbeid
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid og problembasert læring
  • Refleksjon
  • Samarbeid med yrkesfeltet
  • Veiledning
Vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne. Det fremkommer i emnebeskrivelsen hvilken sluttvurdering som gjennomføres i emnet. Det gis en sluttvurdering i hvert emne med gradert karakter fra A til F.

Emnekarakter

Emnekarakter gis i hvert emne når alle arbeidskrav er godkjent, og emnet er fullført i henhold til emnebeskrivelsen. Det foretas en vurdering av studentenes kunnskaper, ferdigheter og kompetanse gitt i læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Vurderingsformen for sluttvurderingen i emnet er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Vurderingskriterier

Vurderingskriteriene i hvert enkelt emne gjenspeiler læringsutbyttebeskrivelsene gitt i emnebeskrivelsen. Det enkelte arbeidskrav er knyttet til noen av læringsutbyttebeskrivelsene, og gjennom alle obligatoriske og valgfrie oppgaver vil studenten oppnå det samlede læringsutbyttet for emnet. I emnebeskrivelsen vil det fremgå hvilke vurderingskriterier som legges til grunn for det enkelte arbeidskrav og sluttvurdering i emnet.