SVK-36HH67F Praksis i somatisk vurderingskompetanse

SVK-36HH67F Praksis i somatisk vurderingskompetanse

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden.

Innhold

Beskrivelse av de to formene for praksisgjennomføring:

1. Praksis gjennomført som utplassering på arbeidsplasser som tilbyr helsetjenester til pasienter som har behov for helsehjelp som krever somatisk vurderingskompetanse. Utplassering kan skje i hjemmesykepleien, sykehjem eller sykehus og er egnet for studenter som ikke har erfaring fra slik type arbeid og/eller som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, kan også velge denne praksisformen. Praksisplassen og gjennomføringen må alltid godkjennes av fagskolen. Fagskolen er ansvarlig for å skaffe relevant praksisplass. Det er krav om 3 dagers tilstedeværelse i praksis per uke. En gjennomsnittlig praksisdag er på 7,5 timer (inkl. pause), det vil si at studenten skal være til stede i totalt 225 timer. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen etter nærmere avtale. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis som utplassering.

2. Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet (minimum 50 % stilling). Studenten skal i praksisemnet forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale temaer i utdanningen. Studenten velger tema for utviklingsarbeidet i samråd med leder og faglærer. Problemstilling skal godkjennes av leder og faglærer. Utviklingsarbeidet skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. Praksis er et felles ansvar for arbeidstaker og arbeidsgiver, og denne formen for praksis krever at studenten får tid til utviklingsarbeid og veiledning. Samlet arbeidsmengde i perioden skal være minimum 225 timer. Dette inkluderer ordinært arbeid ifølge arbeidsavtale og den tiden studenten bruker på utviklingsarbeidet både i arbeidstiden og i egen tid. Det anbefales at studenten fristilles fra ordinært arbeid ½-1 dag per uke for å ha fullt fokus på organisering og gjennomføring av utviklingsarbeidet. Studenten skal utarbeide en arbeidsplan (turnus) som viser når vedkommende er i ordinært arbeid og når studenten skal arbeide med prosjektet. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen ved at praksisperioden forlenges tilsvarende. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om symptomer på akutt kritisk sykdom og skade, og om tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp og/eller førstehjelp
  • har kunnskap om symptomer på akutt og subakutt funksjonssvikt og om hvordan akutt, subakutt og kronisk sykdom kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer som blir brukt for å observere og dokumentere helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet knyttet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp knyttet til tilbudet ved praksisplassen
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og har kunnskap om forbedringsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helsetjenesten
  • har kunnskap om digitale løsninger og dokumentasjonssystemer i helsetjenesten
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser for å styrke den voksne og eldre pasientens selvstendighet og opplevelse av mestring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer og behandling, til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient
  • kan anvende kunnskap om den voksne og eldre somatisk syke pasienten til å delta i behandling og rehabilitering, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for pleie og omsorg
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker profesjonelt i samarbeidet med voksne og eldre pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan kartlegge voksne og eldre pasienters situasjon og identifisere ressurser og behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi til å informere om og bistå voksne og eldre pasienter med valg av velferdsteknologiske løsninger
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til klinisk sykepleie i praksis
  • kan anvende digitale løsninger i samarbeidet med pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper 
  • kan anvende sykepleieprosessen og kunnskap om dokumentasjon til å dokumentere faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i elektronisk pasientjournal
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av voksne og eldre somatisk syke pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre sykepleie etter den voksne og eldre somatisk syke pasienters ønsker og individuelle behov
  • kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie i tråd med gjeldende retningslinjer og på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet og pasientens integritet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i det tverrfaglige samarbeidet om tjenestetilbudet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet til voksne og eldre somatisk syke pasienter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

I tillegg gjelder følgende læringsutbyttebeskrivelse for utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Gruppearbeid
Praksis
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Faglærer gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager på arbeidskrav. Studenten blir vurdert til bestått/ikke bestått praksis. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Arbeidsplan (utviklingsarbeid)/Turnusplan (utplassering)
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis.
Arbeidskrav 2
Individuelle mål for praksis
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. Beskriver individuelle mål for praksisperioden.
Arbeidskrav 3
Prosjekt- og framdriftsplan
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav 4
Presentasjon av utviklingsarbeid
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav 5
Prosjektrapport
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav 6
Systematisk kartlegging av helsetilstand og ressurser
Gjelder utplassering på annet arbeidssted.
Arbeidskrav 7
Identifisering av behov for sykepleie og mål for sykepleien
Gjelder utplassering på annet arbeidssted.
Arbeidskrav 8
Identifisering og iverksetting av tiltak
Gjelder utplassering på annet arbeidssted.
Arbeidskrav 9
Evaluering – vurdere måloppnåelse
Gjelder utplassering på annet arbeidssted.
Arbeidskrav 10
Presentasjon av sin praksisperiode
Gjelder utplassering på annet arbeidssted.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1-4

For å kunne gjennomføre praksisstudier må studentene fremvise politiattest. Kravet om politiattest er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2017-06-16-53) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28), jmf. Politiregisterloven (LOV-2016-04-22-3) §37 og §39.

Evaluering

Evaluering etter praksisemne gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Faglitteratur fra tidligere emner
  • Selvvalgt litteratur
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (5. utg.). Fagbokforlaget.
  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.