SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 4 skal gi studentene økt bevissthet om hvilken betydning profesjonalitet og ansvarlighet i egen rolle og yrkesutøvelse har for kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Emnet handler også om ulike aktører i pasient- og omsorgsforløpene, og om hvordan den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten organiseres og samhandler. Ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon vektlegges i dette emnet.

Innhold

4a. Aktører, organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Familieomsorg
  • Frivillig arbeid
  • Brukerorganisasjoner
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Kritiske overganger i pasientforløpet
  • Pasienttilpassede forløp

4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Relasjonskompetanse
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organiseringen av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp 
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og omsorgsforskning
  • har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om medarbeiderskap, organisasjonskultur og ledelse i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om og gjennomføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
  • kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker profesjonelt i samarbeid med, og i veiledning av og i undervisning til, voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og brukerorganisasjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie i tråd med gjeldende retningslinjer og på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet og pasientens integritet
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • kan bidra til fagutvikling på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i gitte vurderingskriterier. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Kommunikasjon, veiledning og undervisning i yrkesutøvelsen
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Dokumentasjon av prosedyreferdigheter
Innlevering av praktisk-teoretisk oppgave med videodokumentasjon av to invasive prosedyreferdigheter (lærerstyrt utvalg) og pasientsamarbeid. Innlevering av individuelt refleksjonsnotat knyttet til gjennomføring av prosedyren, egen læringsprosess og læringsutbytte.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap.1, 5 og 6.
  • Bjørnnes, A. K., Gjevjon, E. R., Grov E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2022). Sykepleieboken 1. Sykepleiens fundament (6. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6, 8 og 10.
  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 9, 13, 14, 16 og 17.
  • Skau, G. M. (2024): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (utg. 6). Cappelen Akademisk.
  • Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 7, 9, 11 og 14.
  • VAR Healthcare

Tilleggslitteratur

  • Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
  • Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
  • Helselovgivning, www.lovdata.no