SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 4 handler om risikovurdering ved sykdom og skade, utvikling av egen yrkesrolle, helsefaglig innovasjon og ledelse, samt pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid. Emnet har også fokus på praktisk yrkesutøvelse og studenten vil få opplæring i utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering. Enkelte prosedyrer kan kreve godkjenning på det enkelte arbeidssted jmf. lov om helsepersonell kap. 2 § 4 om forsvarlighet.

Innhold

4a. Risikovurdering

  • Væskebalanse og ernæring
  • Immobilitet
  • Fall
  • Vold og overgrep i nære relasjoner
  • Selvmord og selvskading

4b. Praktisk yrkesutøvelse

  • Utvalgte praktiske prosedyreferdigheter i klinisk sykepleie (f.eks. stomistell, sår og sårbehandling, prøvetakning, subkutane injeksjoner, perifert venekateter, infusjoner og kateterisering)
  • Praktiske prosedyreferdigheter (stell av kirurgiske sår og kroniske sår, stell av stomi, blodsukkermåling, administrering av insulin med insulinpenn, administrering av enteral ernæring, frakobling av infusjonsvæske fra PVK, administrasjon av subcutan injeksjon (lavmolekylært heparin), ren intermitterende kateterisering (RIK) og steril intermitterende kateterisering (SIK))
  • Hygieniske prinsipper og smittevern
  • Legemidler og legemiddelhåndtering

4c. Helsefaglig innovasjon og ledelse

  • Velferdsteknologi for behandling og pleie
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Undervisning, opplæring og veiledning
  • Pasientsikkerhet
  • Forbedrings- og kvalitetsarbeid
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
  • har kunnskap om hygieniske prinsipper og smittevern
  • har kunnskap om legemidler og legemiddelhåndtering
  • har innsikt i relevant lovverk og faglige retningslinjer for gjennomføring av risikovurdering ved sykdom og skade
  • har kunnskap om risikovurdering for å forebygge komplikasjoner ved sykdom, skade og funksjonsnedsettelse
  • har kunnskap om pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid for å redusere uønskede hendelser
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi for behandling og pleie
  • forstår betydningen av pasientsikkerhet, forbedrings- og kvalitetsarbeid for en innovativ og bærekraftig helsetjeneste
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om legemidler for å sikre riktig og god legemiddelhåndtering
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger for å kvalitetssikre behandling og pleie
  • kan anvende kartleggingsverktøy for å identifisere og vurdere risikofaktorer ved sykdom og skade
  • kan veilede og undervise pasienter, pårørende, kollegaer og annet helsepersonell
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om risikovurdering for å forebygge komplikasjoner og avverge alvorlige hendelser
  • kan kartlegge risikofaktorer hos pasienter og identifisere behov for iverksetting av forebyggende tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle og ansvar i utøvelsen av praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i den profesjonelle yrkesutøvelsen gjennom kunnskapsbasert praksis
  • kan utføre utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie og smittevern i tråd med gjeldende retningslinjer
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og bidra til helsefaglig innovasjon og ledelse på arbeidsplassen
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen risikovurdering for å kvalitetssikre helsehjelpen
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i gitte vurderingskriterier. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Innlevering av praktisk-teoretisk oppgave med videodokumentasjon av to invasive prosedyreferdigheter (lærerstyrt utvalg) og pasientsamarbeid. Innlevering av individuelt refleksjonsnotat knyttet til gjennomføring av prosedyren, egen læringsprosess og læringsutbytte.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap.1, 5 og 6.
  • Bjørnnes, A. K., Gjevjon, E. R., Grov E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2022). Sykepleieboken 1. Sykepleiens fundament (6. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6, 8 og 10.
  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 9, 13, 14, 16 og 17.
  • Skau, G. M. (2024): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (utg. 6). Cappelen Akademisk.
  • Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 7, 9, 11 og 14.
  • VAR Healthcare

Tilleggslitteratur

  • Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
  • Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
  • Helselovgivning, www.lovdata.no