SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap
SVK - 36HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2024 Høst
Emne 4 skal gi studentene økt bevissthet om hvilken betydning profesjonalitet og ansvarlighet i egen rolle og yrkesutøvelse har for kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Emnet handler også om ulike aktører i pasient- og omsorgsforløpene, og om hvordan den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten organiseres og samhandler. Ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon vektlegges i dette emnet.
4a. Aktører, organisering og samhandling i pasientforløpet
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Familieomsorg
- Frivillig arbeid
- Brukerorganisasjoner
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Kritiske overganger i pasientforløpet
- Pasienttilpassede forløp
4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Relasjonskompetanse
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutvikling
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om organiseringen av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og omsorgsforskning
- har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om medarbeiderskap, organisasjonskultur og ledelse i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Studenten
- kan anvende kunnskap om og gjennomføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
- kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker profesjonelt i samarbeid med, og i veiledning av og i undervisning til, voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
- kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og brukerorganisasjoner
Studenten
- kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie i tråd med gjeldende retningslinjer og på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet og pasientens integritet
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- kan bidra til fagutvikling på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i gitte vurderingskriterier. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Kommunikasjon, veiledning og undervisning i yrkesutøvelsen | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Dokumentasjon av prosedyreferdigheter | Innlevering av praktisk-teoretisk oppgave med videodokumentasjon av to invasive prosedyreferdigheter (lærerstyrt utvalg) og pasientsamarbeid. Innlevering av individuelt refleksjonsnotat knyttet til gjennomføring av prosedyren, egen læringsprosess og læringsutbytte. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatorisk litteratur
- Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap.1, 5 og 6.
- Bjørnnes, A. K., Gjevjon, E. R., Grov E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2022). Sykepleieboken 1. Sykepleiens fundament (6. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6, 8 og 10.
- Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 9, 13, 14, 16 og 17.
- Skau, G. M. (2024): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (utg. 6). Cappelen Akademisk.
- Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 7, 9, 11 og 14.
- VAR Healthcare
Tilleggslitteratur
- Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- Helselovgivning, www.lovdata.no