Eldreogrus001 Eldre og rus

Eldreogrus001 Eldre og rus

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Introduksjon

Helse- og omsorgspersonell møter eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk i alle deler av helsetjenestene. I Helsedirektoratets nasjonale faglige råd om psykiske lidelser hos eldre (2019), står det at eldre pasienter med rusproblemer bør få tilbud om rusmiddelbehandling i primær- og spesialisthelsetjenesten på lik linje med yngre voksne. Dagens eldre bruker rusmidler, hovedsakelig alkohol, i større grad enn tidligere. I tillegg bruker mange legemidler mot uro, angst, smerter og søvnproblemer som kan være uheldig i kombinasjon med alkohol. Metabolske endringer, flere samtidige sykdommer, nedsatte kognitive funksjoner og økt fare for fall, er eksempler på endringer som gjør eldre særlig utsatt for uheldige virkninger av rusmidler. Ved mistanke om risikofylt og skadelig rusmiddelbruk har helsepersonell et ansvar for å spørre den eldre om sine rusvaner og hjelpe personen til å søke hjelp og behandling. Til dette trenger helse- og omsorgspersonell kunnskaper om eldre og rus, ferdigheter i rusrelaterte samtaler og en respektfull og empatisk holdning.

Utdanningsmodulen skal gi innsikt og kompetanse i aldring og risikofylt og skadelig rusmiddelbruk hos eldre. Studentene skal utvikle ferdigheter i å bruke kartleggingsverktøy og gjennomføre samtaler om rusmiddelbruk. Utdanningen fokuserer på lovverket og faglige retningslinjer relatert til oppfølgning og rusbehandling til eldre, samt å fremme en etisk grunnholdning preget av empati og respekt overfor eldre med rusproblemer. Studentene skal kunne identifisere behov for tiltak og samarbeide tverrfaglig for å bedre oppfølging av eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk.

Utdanningsmodulen i eldre og rus har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger: 

  • 8 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
  • 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Eldre og rus

  • Aldring og rus - sårbarhetsfaktorer
  • Livsendringer og kriser som risikofaktorer
  • Risikofylt og skadelig alkoholforbruk
    • Konsekvenser av alkoholforbruk
      • for somatisk helse
      • for psykisk helse
      • for pårørende
    • Alkoholavhengighet
    • Legemidler og alkohol
  • Rusmiddelavhengighet og psykiske lidelser (ROP)
  • Bruk av illegale rusmidler
  • Legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
  • Eldre og rus i et folkehelseperspektiv

b) Samtale om og kartlegging av rusmiddelbruk

  • Symptomer og tegn som bør kartlegges
  • Komorbiditet
  • Aktuelle kartleggingsverktøy
  • Utfordringer ved samtale og kartlegging
  • Skam og tabu i et kulturelt perspektiv
  • Holdninger i møte med eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • Å komme i posisjon og stille de vanskelige spørsmålene

c) Tiltak og oppfølging

  • Forebyggende tiltak
    • Informasjonsbrosjyrer, nettsider og filmer
    • Helsekompetanse
  • Motiverende samtale/støttesamtale
    • Endringsveiledning
    • Nedtrapping
  • Lovverk og faglige retningslinjer
  • Etiske dilemmaer og etisk refleksjon
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldring og rus, samt risikofylt og skadelig rusmiddelbruk hos eldre
  • har kunnskap om risikoer ved livsendringer og kriser, og hvordan disse kan påvirke rusmiddelbruk hos eldre
  • har kunnskap om risikofylt og skadelig alkoholforbruk, legemidler og illegale rusmidler
  • har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
  • har kunnskap om sammenhengene mellom psykiske lidelser og rusmiddelavhengighet (ROP) blant eldre
  • har innsikt i lovverk og faglige retningslinjer relatert til oppfølgning og rusbehandling til eldre
  • har kunnskap om forebyggende tiltak til eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan oppdatere seg på kartleggingsverktøy som kan identifisere risikofylt og skadelig rusmiddelbruk hos eldre   
  • har forståelse for den samfunnsmessige betydningen av å forebygge risikofylt og skadelig rusmiddelbruk blant eldre og de positive effektene det har på folkehelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om eldre og rus for å forebygge risikofylt og skadelig rusmiddelbruk og utvikling av rusmiddelavhengighet
  • kan anvende kartleggingsverktøy som identifiserer symptomer og tegn på risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan gjennomføre samtaler med eldre for kunne støtte dem i å redusere eller slutte med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan finne fagstoff om risikofylt og skadelig alkoholforbruk blant eldre og kunne bruke denne informasjonen i praksis
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere ulike konsekvenser av risikofylt og skadelig rusmiddelbruk og behov for iverksetting av tiltak hos eldre
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i møte med eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom empati og respekt for den eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre tiltak og oppfølgning til eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kolleger og andre involverte, og bidra til tverrfaglig samarbeid i helse- og omsorgstjenestene til eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
  • kan utvikle og iverksette metoder og tjenester for å bedre oppfølging av eldre med risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Risikofylt og skadelig rusmiddelbruk hos eldre
Skriftlig oppgave
Studiekrav 2
Kartlegging av risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
Gjennomføre kartlegging
Skriftlig refleksjonsnotat
Studiekrav 3
Samtale om risikofylt og skadelig rusmiddelbruk
Gjennomføre samtale med medstudent
Skriftlig refleksjonsnotat
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Kapittel i bok:

  • Lunde, L. -H. (2020). Rus i eldre år. I S. Tretteteig. Psykiske sykdommer hos eldre (s. 157- 173). Forlaget Aldring og helse.
  • Lunde, L. H. (2020). Aldring og myter om eldre. I J. Tonga & M. Bystad. Psykisk helse hos eldre: Mestring og behandling. (s. 15-32). Gyldendal.
  • Lunde, L. H. (2020). Rusvaner og rusproblemer blant eldre. I J. Tonga & M. Bystad. Psykisk helse hos eldre: Mestring og behandling. (s. 307-324). Gyldendal.

Nettressurser: