52TB02H BIM og bygg og anleggsledelse m/ faglig ledelse

52TB02H BIM og bygg og anleggsledelse m/ faglig ledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

BIM

  • BIM
  • Bruk, deling og endring av data og informasjon.
  • Dimensjonering
  • Planlegging
  • Kalkulasjon
  • Prosjektering
  • Design

Bygg og anleggsledelse

  • Risikoanalyse
  • Risikostyring
  • Planlegging av et prosjekt
  • Ressursplanlegging
  • Ressurshåndtering
  • Organisering av et byggeprosjekt
  • prosjektledelse
Emnets innhold

BIM
Bygg og anleggsledelse

Læringsutbytte
Kunnskap
  • Har kunnskap om hvordan BIM kan brukes faglig, i forskjellige faser av byggets, objektet eller prosjektets levetid, innenfor bygg og anleggsbransje.
  • Viser praktisk kunnskap i modellering, prosessering av informasjon og bruk av denne informasjon i forskjellige faser av et prosjekt
  • Har kjennskap til sentrale BIM-temaer, aktuelle BIM-problemstillinger, BIM-prosesser og aktuelle verktøy og metoder innen bygg og anlegg
  • Har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon og ledelse av prosjekter innen bygg og anleggsbransjen
  • Har kunnskap om planlegging og gjennomføring av prosjekter innan bygg og anleggsbransjen
  • kjenne de viktigste estimeringsmetodikkene for tids- og kostnadsestimering innen bygg og anleggsprosjekter
  • identifisere og drøfte betydningen av usikkerhetsstyring i bygg og anleggsprosjekter og kjenne viktige fallgruver
Ferdigheter
  • Har praktiske ferdigheter innenfor BIM relevant for bygg og anleggsbransjen
  • Kan utføre bransjerelevante aktiviteter med BIM på en faglig riktig måte.
  • Kan bruke en BIM-Model for prosjektering, planlegging, dimensjonering og kalkulering
  • kan planlegge og gjøre rede for tekniske arbeid
  • kan beskrive og sette opp ulike verktøy som kan benyttes i en usikkerhetsstyrings prosess
  • kan utarbeide relevant prosjektdokumentasjon
Generell kompetanse
  • Viser og utvikler digitale kunnskaper innenfor databehandling
  • Kan delta aktivt i tekniske diskusjonar og kan dele sine kunnskapar og erfaringar med andre og bidra til utvikling.
  • Utvikler en tverrfaglig forståelse relevant for bransjen
  • Kan følge med og oppdaterer sin kunnskap innen fagfeltet
  • erkjenne betydningen av å involvere interessenter for å identifisere prosjektmål, risikofaktorer og tiltak.
  • kan bidra til utvikling i etablert organisasjon og i prosjektorganisasjon, og kan ivareta medarbeiderne og prosjektdeltakerne
Arbeidsinnsats

Oppmøte

2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).

 

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

Arbeidskrav

 

  • Fire innleveringer

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Grunnlag for vurdering av emnekarakter

Studentene arbeider med et prosjekt gjennom hele emnet, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i en individuell Emneoppgave med påfølgende muntlig høring. Med muntlig høringen får student mulighet til å forsvare eller forklare emneoppgave.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6Hver av delene må bestås separat.

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet.

Forkunnskapskrav

Emne 1,3,4,5 må være bestått før emne blir vurdert.

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av oppgave og sensorveiledning.

Pensumliste

Prosjektledelse

Rolstad, Johansen, Olsson og Langlo, Praktisk Prosjektledelse, Oslo: Fagbokforlaget, ISBN 9788245032055, Pensum: Hele boka er pensum.

Totalt 506 sider