36TT75C Prosjektoppgave med DAK

36TT75C Prosjektoppgave med DAK

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Arne Gustav Furu
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Dette emnet gir kompetanse i prosjektarbeid innen konstruksjon med DAK som hjelpemiddel.

Innhold
  • Organisering i konstruksjonsprosjekt i tråd med bedriftens praksis.
  • Samarbeid og samhandling i bedriften og etter bedriftens rutiner.
  • Få kunnskap om hvilke produksjonsprogrammer som benyttes, hvilke krav som stilles for å ferdigstille et produkt og hvordan man må oppdatere sin kunnskap om dette
  • Grunnleggende kontraktforståelse.
  • Kunne tolke og forstå de lover og forskrifter som gjelder ulike konstruksjoner.
  • Praktisk bruk av DAK og PDM på faglig problemstilling
  • Presentasjon og dokumentasjon av gjennomført prosjektarbeid og løsning på problemstilling
Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Kandidaten ...

• har kunnskap om begreper og utrykk innen dataverktøy for planlegging, samhandling, fildeling, produksjon og dokumentasjon

• har kunnskap innen prosesser for planlegging og samhandling ved hjelp av DAK-verktøy

• har kunnskap innen oppbygging av 3D-modeller

• har kunnskap innen prosesser for produksjon, endring og vedlikehold av tekniske tegninger

• har innsikt i gjeldende regelverk (Norsk Standard/ISO) ved utforming av produkter og konstruksjoner

• har innsikt i kravene om nøyaktighet i ferdige tegninger og modeller, samt fullstendighet i medfølgende dokumenter for en produksjon

• har forståelse for sammenhengen mellom gjeldende standard og kravene til nøyaktig produksjon innen konstruksjonsbransjen

• har innsikt i betydningen av profesjonalitet innen fagfeltet og ser konsekvensene av mislighold av leveringsfrister og inngåtte avtaler

• har kunnskap om ulike roller, stillinger og funksjoner innen konstruksjon

• kan oppdatere sin faglige kunnskap relatert til krav til produksjon, produksjonsprogramvare og ferdigstilling av produkter

• har kunnskap om utviklingen av DAK-verktøy og konstruksjon og rollen dette har i samfunnet nå og i fremtiden. Forstår hvordan DAK-verktøy og konstruksjon kan bidra til verdiskaping i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten kan ...

• utføre profesjonelt arbeid i 2D eller 3D etter spesifikasjoner fra en kunde

• anvende kunnskap om dokumentasjonshåndtering ved deling av ressurser og i ferdigstilling av et prosjekt 

• anvende verktøy for produksjon av parametriske modeller

• anvende verktøy for produksjon av 3D-modeller og 2D-tegninger, og benytte relevante teknikker for korrekt utskrift av riss, snitt og detaljer med faglige tabeller og attributter

• finne informasjon om konstruksjonsbransjens aktører, relevante regelverk og standardiserte prosedyrer og krav ved produksjon av teknisk innhold

• utføre arbeid innen feltet og planlegge et oppdrag fra ide til ferdig produkt som en del av en gruppe eller mot eksterne aktører i form av kunder eller leverandører innen bransjen

Generell kompetanse

Kandidaten kan ...

• forstå hvilke forventninger bransjen har og betydningen av å jobbe profesjonelt

• utvikle et ansvarsforhold for egen produksjon og levering av feilfri og komplett dokumentasjon etter bransjens standard

• kartlegge et omfattende prosjekt ved planlegging av eget arbeid etter problemstillingen, kartlegge utfordringer og finne løsninger for gjennomføring av produksjoner fra ide til ferdig produkt

• bygge tverrfaglige relasjoner med ingeniører, DAK-operatører og leverandører på tvers av teknisk kompetanse

• forstå ulike roller innen planlegging, produksjon og presentasjon av industriprodukter,

• utvikle faglige arbeidsmetoder innen konstruksjon, og bidra til organisasjonsutvikling i samarbeid med andre

Vurdering

Det gis en sluttvurdering i emnet med gradert karakter fra A til F

Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
Forkunnskapskrav

Fullført emne 1 og emne 2 i studiet

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av emneprøve og sensorveiledning