36TT60C Kjemi, toksikologi, og materiallære

36TT60C Kjemi, toksikologi, og materiallære

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Pål Kyrjebø
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Undervisningen skal gi kunnskap om ulike avfallstyper som oppstår i samfunnet, deres innhold av farlige stoffer og miljøgifter, samt effektene disse kan ha på helse og miljø. Det skal gis innsikt i stoffer og stoffblandinger som er vanlig forekommende og deres kjemiske og toksikologiske egenskaper. Emneområdet skal skape en realitetsorientert og praktisk tilnærming til avfallshåndteringens funksjon i den sirkulære økonomien, og underbygge avfallets betydning for et grønt skifte. Studentene skal kunne klassifisere farlig avfall. Emnet skal gi forståelse av kjemi, toksikologi, fareklassifisering og grenseverdier, og sammenhengen mellom disse. Emnet knyttes opp til kjennskap og kompetanse i bruk av tekniske og digitale hjelpemidler for klassifisering, og helse- og miljøvurdering, av avfall.

Innhold

Sentrale tema:

Kjemi
• Grunnstoff og molekyler, kjemiske reaksjoner
• Væske, fast stoff, gass
• Iboende egenskaper (metaller, organisk, syre, base, flyktighet, osv.)

Toksikologi
• Kjemikalie/fremmedstoff/farlig stoff/miljøgift
• Stoffer, stoffgrupper og toksisitet (opptak, metabolisme, effekt)
• Hvordan måle giftighet, dose – respons, endepunkt
• Blandingstoksisitet
• Fare og risiko, ADI, PEC/PNEC
• Forurensning, helse- og miljørisiko, grenseverdier

Materiallære
• Materialers egenskaper og hensikten med tilsetningsstoffer
• Typisk bruk

Generelt
• Veileder og beregningsverktøyet “Hva gjør avfall farlig”

Kunnskap

Studenten
• Kjenner til sentrale begreper og terminologi innen kjemi og toksikologi
• Har kunnskap om hvorfor og hvordan stoffer karakteriseres som farlig
• Kjenner til de ulike kategoriene av farlige stoffer, deres egenskaper og bruk i materialer
• Har kunnskap om giftvirkning av ulike stoffgrupper og hvordan toksisitet bestemmes og kommuniseres
• Kjenner til interaksjon mellom stoffer og blandingstoksisitet

Ferdigheter

Studenten
• Kan beskrive egenskapene til de ulike gruppene av farlige stoffer
• Kan gjøre rede for de mest vanlig forekommende farlige stoffene/stoffgruppene og i hvilke materialer/avfall disse kan finnes
• Kan gjøre rede for hva som ligger til grunn for vurderinger av toksisitet
• Kan bruke veilederen “Hva gjør avfall farlig” til å kategorisere avfall
• Kan gi eksempler på noen store forurensningshendelser og deres konsekvenser

Generell kompetanse

Studenten
• Kan reflektere over stoffers egenskaper og deres bruk i ulike materialer
• Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver for å sikre en helse- og miljømessig forsvarlig drift
• Kan utveksle kunnskap om stoffer og materialer med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Refleksjon
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Forkunnskapskrav

Opptakskrav

Litteratur
  • Kompendium (27 pp.). Utvalgte sider fra: "Gifter og hvordan de virker: Om naturlige og kunstige giftstoffer i naturen", Stenersen, JHV., 2014. ISBN 9788258406256. Tilgjengelig på emnesiden i Canvas.
  • NOU 2010:9 "Et Norge uten miljøgifter", Hylland K. m.fl., 2010. ISBN 9788258310638. Kapittel 1, 2, 3, 4, 7.4, 8.3, 8.6 og 10 (57 pp.)
  • Veileder og beregningsverktøyet “Hva gjør avfall farlig”, NFFA og Forum for miljøkartlegging og –sanering, 2020. ISBN 9788293777021. Informasjon og tilgang gis ved emnestart.
  • Presentasjoner fra forelesninger.

Tilleggslitteratur og hjelpemidler:

  • Veileder SFT "Kort innføring i toksikologi. Økotoksikologisk risikovurdering", Braastad, G., 2000. ISBN 8276553982.