36TT60C Kjemi, toksikologi og materiallære

36TT60C Kjemi, toksikologi og materiallære

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Kjemi 

  • Grunnstoff og molekyler, kjemiske reaksjoner 
  • Væske, fast stoff, gass 
  • Iboende egenskaper (metaller, organisk, syre, base, flyktighet, osv.) 

Toksikologi 

  • Kjemikalie/fremmedstoff/farlig stoff/miljøgift 
  • Stoffer, stoffgrupper og toksisitet (opptak, metabolisme, effekt) 
  • Hvordan måle giftighet, dose – respons, endepunkt 
  • Blandingstoksisitet 
  • Fare og risiko, ADI, PEC/PNEC 
  • Forurensning, helse- og miljørisiko, grenseverdier 

Materiallære 

  • Materialers egenskaper og hensikten med tilsetningsstoffer 
  • Typisk bruk 

Generelt 

  • Veileder og beregningsverktøyet “Hva gjør avfall farlig” 
Emnets innhold
  • Grunnleggende prinsipper innen kjemi, toksikologi og materiallære innenfor området farlig avfall og miljøgifter
  • Klassifisering av farlig avfall  
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten 

  • Kjenner til sentrale begreper og terminologi innen kjemi og toksikologi  
  • Har kunnskap om hvorfor og hvordan stoffer karakteriseres som farlig 
  • Kjenner til de ulike kategoriene av farlige stoffer, deres egenskaper og bruk i materialer 
  • Har kunnskap om giftvirkning av ulike stoffgrupper og hvordan toksisitet bestemmes og kommuniseres 
  • Kjenner til interaksjon mellom stoffer og blandingstoksisitet 
Ferdigheter

Studenten 

  • Kan beskrive egenskapene til de ulike gruppene av farlige stoffer  
  • Kan gjøre rede for de mest vanlig forekommende farlige stoffene/stoffgruppene og i hvilke materialer/avfall disse kan finnes  
  • Kan gjøre rede for hva som ligger til grunn for vurderinger av toksisitet 
  • Kan bruke veilederen “Hva gjør avfall farlig” til å kategorisere avfall  
  • Kan gi eksempler på noen store forurensningshendelser og deres konsekvenser 
Generell kompetanse

Studenten 

  • Kan reflektere over stoffers egenskaper og deres bruk i ulike materialer 
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver for å sikre en helse- og miljømessig forsvarlig drift 
  • Kan utveksle kunnskap om stoffer og materialer med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis 
Arbeidsinnsats

2 x innleveringsoppgaver

 

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Vurderingsgrunnlag for emnekarakter 

Mappevurdering.

Studentene velger en valgfri innleveringsoppgave fra emne 2 og 3 i tillegg til tverrfaglig prosjektoppgave for emne 2 og 3, som leveres i en presentasjonsmappe.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Eksamen

Ikke eksamen i emnet. 

Evaluering
  • Internt samarbeid om utarbeidelse av tverrfaglig oppgave
  • Ekstern sensor på et utvalg oppgaver
  • Årlig evaluering av studieplan i fagråd
Pensumliste

Gifter og hvordan de virker: Om naturlige og kunstige giftstoffer i naturen (Stenersen, 2014) ISBN 9788258406256 

Veileder og beregningsverktøyet “Hva gjør avfall farlig”? ISBN nr.: 978-82-93777-02-1 (NFFA og Forum for miljøkartlegging og –sanering, 2020)

Tilleggslitteratur og hjelpemidler 

Kort innføring i toksikologi (Braastad, SFT, 2000)  

Et Norge uten miljøgifter (Hylland, NOU, 2010)