36TE61E Prosessovervåking
36TE61E Prosessovervåking
- Studiepoeng5
- EmneansvarligJens Christian Thysted
- Start2025 Vår
- Digital tvilling
- ERP Entreprise resource planning
- Simulering av prosesser
- RCM Prediktivt vedlikehold
- AR/VR (Augmented Reality/Virtual reality) del 2
- Bakgrunn for RCM
- The basic seven
- 5S, TPM
- Første linjes vedlikehold
- Total Productive Maintenance – TPM
- Hazard and Operability Analysis - HAZOP
- Integrated Logistic Support - ILS
- Risk Based inspection – RBI
- Organisering av prosjekt
Studenten
• har kunnskap om hvordan sensorer kobles opp og hvilke protokoller de anvender
• har kunnskaper om digitaliseringsmuligheter for bedre prosessovervåking
• har kjennskap til wireless technology og dets funksjon
• har kjennskap til digitalt prediktivt vedlikehold
• har kjennskap til mulighetene for å digitalt måle tilstand på prosessutstyr
• har kunnskap om styresystemer og PLS-er
• har kunnskap om RCM -Reliability centered maintenance
• har kunnskap om de mest vanlige metoder for forebyggende vedlikehold
Studenten
• kan bruke digitale test- og måleinstrumenter for dokumentasjon ihht gjeldende krav og normer.
• kan finne og henvise til digital informasjon, som datablader og fagstoff innen vedlikehold og HMS
• kan følge og kontrollere energiforbruk
• kan bruke digital informasjon fra kontrollrom for å oppdage hurtige endringer i produksjonen og forstå sammenhenger og trender.
• kan utføre feilsøking med tilgjengelige digitale hjelpemidler
• kan reflektere over konsekvenser ved endringer eller svikt i digitalt styresystem
• kan overvåke produksjonsprosesser fra kontrollrom og via sensorer og smart sensorer og ved uforutsette hendelser raskt kartlegge og begrense eventuelle utslipp.
Studenten
• kan formidle problemstillinger og forslag til forbedringer på tvers av fagfelt og verdikjede
• har forståelse for aktuelle begreper og uttrykksformer tilknyttet automatisering i industrien
• kan metoder som gjør at man kan synliggjøre bruk av energi.
• har forståelse for begreper som smart produksjon og 4.0, hva som menes, og hvilke muligheter dette gir.
• Har kjennskap til IoT (Tingenes internett).
• Læremidler finnes på læringsplattformen knyttet til hvert emne. Læremidlene er integrerte og interaktive og omfatter e-kompendier, artikler, opptak fra forelesninger på videokonferansene, emnerelevante linker, filmer, oppgaver, refleksjonsnotater med innleveringer, vurdering og tilbakemeldinger.
• Læremidlene på plattformen oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldende teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv
• Digital lab