36TE61C Generell digital informasjonsflyt

36TE61C Generell digital informasjonsflyt

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Pål Kyrjebø, Jens Christian Thysted
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Porsgrunn
Innhold

-Digitale kommunikasjonssystemer

-ERP(Enterprise Resource Planning)

-RCM(Reliability-Centered Maintenance)

-HMS(Helse-Miljø-Sikkerhet)

-Digital tvilling

-Digital arbeidsordre vedlikehold

-Digital lagerstatus/ordrestatus

Kunnskap

Studenten

•    har kunnskap om ulike digitale styringssystemer brukt i prosessindustrien

•    har kunnskap om digitale vedlikeholdssystemer brukt i prosessindustrien

•    har kunnskap om digitale styringssystems funksjonalitet og hvordan styringssystemene kommunisere med hverandre

•    har kunnskap om digital tvilling

•    har kunnskap om skyløsninger

•    kan gjøre rede for RCM systemers funksjon og muligheter

•    Har kjennskap til ERP systemets funksjon og muligheter

Ferdigheter

Studenten

•    kan bruke digitale styringssystem til problemløsning

•    kan bruke digitale styringssystem til oppfølging av oppgaver og være i stand til å følge f.eks. vedlikeholds/reparasjons «løpet» av en komponent fra start til slutt i ERP systemet.

•    kan bruke digitale styringssystem til bestilling og rapportering

•    kan bruke digitale verktøy for HMS som arbeidsordre, SJA og avviksmeldinger

•    kan bruke verktøy for digital kommunikasjon som f.eks. Skype, Yammer.

 

Generell kompetanse

Studenten

•    har forståelse for betydningen og mulighetene som ligger i data tilgjengelig «overalt og alltid».

•    har forståelse for hvordan digital teknologi muliggjør ulike typer vedlikehold (preventivt, tilstandsbasert, prediktivt vedlikehold) og hvordan det påvirker driften, miljøet og økonomien.

•    har forståelse for mulighetene digitalisering av vedlikeholds prosessene ved hjelp av QR koder, digital SJA, arbeidsordre osv. gir.

•    har forståelse for bruk av sensorteknologi for påvisning av farlige forbindelser i arbeidsmiljø (grenseverdier, datablader ol.)

•    har forståelse for hvordan styringssystemer og sensorer og "smarte" sensorer kan brukes i begrensning av negativt miljøavtrykk

Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Innlevering skrftlig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Forkunnskapskrav

Opptakskrav

Evaluering

Innlevering uten muntlig prøve

Litteratur

•      Læremidler finnes på læringsplattformen knyttet til hvert emne. Læremidlene er integrerte og interaktive og omfatter e-kompendier, artikler, opptak fra forelesninger på videokonferansene, emnerelevante linker, filmer, oppgaver, refleksjonsnotater med innleveringer, vurdering og tilbakemeldinger.

•      Læremidlene på plattformen oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldende teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv

•      Digital lab