36TE13B - Heltid Tegning og dokumentasjon
36TE13B - Heltid Tegning og dokumentasjon
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEspen M. Aamodt, Bjørn Ove Mannes
- Start2024 Høst
- Grunnleggende tegneferdigheter.
- Redigere eksisetrende tegninger.
- Annotering.
- Bruk av blokker.
- Layout og utskrift.
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- har kunnskaper i å løse praktiske problemer knyttet til bruk av DAK programvare
- har kunnskap om begreper innen DAK og de digitale verktøy som anvendes
- har god kunnskap om hvordan en tegner i 2D og hvordan en kan bruke dette i dokumentasjon av elektriske anlegg
- har kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom form, innhold og komposisjonelle virkemidler benyttet i DAK tegninger (linjetyper, linjetykkelser, skraveringer og fargebruk)
- kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder.
Studenten...
-
kan anvende DAK programvare til å skape og modifisere elektrotekniske tegninger i samsvar med gjeldende standarder
-
kan bruke standard elektriske symboler i DAK programvare for å representere ulike elektriske komponenter og kretser
-
kan gjennomføre nødvendige målforskrifter og dimensjoner i elektrotekniske tegninger i henhold til gjeldende normer
-
kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
-
kan vurdere kvaliteten på egne elektrodesign i DAK programvare og gjøre nødvendige endringer for å oppfylle bransjestandarder under veiledning
-
kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
-
kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre DAK dokumentasjon i forbindelse med elektriske emner, alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
For å kunne delta på sluttprøven, må alle arbeidskrav være godkjent.
Det gis en sluttkartakter i emnet, basert på resulatet fra sluttprøven.
Karakterskala A-F.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Innlevering 1 | Vurdering: Godkjent / Ikke godkjent |
Arbeidskrav 2 | Innlevering 2 | Vurdering: Godkjent / Ikke godkjent |
Arbeidskrav 3 | Innlevering 3 | Vurdering: Godkjent / Ikke godkjent |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Individuell digital sluttprøve. Teller 100% av sluttvurderingen i emnet. |