36TE02A Elektriske systemer

36TE02A Elektriske systemer

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Khosro Hamedbarghi
    • Start
      2024 Vår
Studiested
Horten
Innhold

Elektromatematikk (Integrert)
Elektromatematikk er en integrert del av emnet

Kretsteknikk i like- og vekselstrømkretser
Grunnleggende komponentlære for bruk i like- og vekselstrømkretser
Forståelse av relasjonene mellom resistans, kapasitans, induktans og tilhørende spenning over 
komponentene, motstand, kondensator og spole.

Laboratoriearbeid/simulering
Alternative muligheter for arbeid med elektriske systemer er databasert simulering eller
fysisk arbeid på lab. Begrepet laboratoriearbeid defineres både som en fysisk ferdighetstrening i 
en lab eller som simulering av elektriske systemer ved hjelp av relevant simuleringsverktøy.

Konstruksjon, dokumentasjon og regelverk
Bygge opp, lage eller utføre en konstruksjon som innebærer tegningsunderlag for elektromontasje. 
Sammen med regelverk blir dette dokumentasjon som inngår i faglig
ledelse.

Elektromagnetisme
Den delen av fysikken som beskriver alle elektriske og magnetiske fenomener beskrevet
ved Maxwells likninger. Her omfattes blant annet elektrisk ladning, elektrisk strøm, elektriske og 
magnetiske krefter og elektromagnetisk stråling. Maxwells likninger danner også grunnlaget for 
oppbygging av spoler og kondensatorer samt beregning av kapasitans og induktans.

Måleteknikk for elektriske systemer
Elektriske systemer kan bestå av både passive (resistans, spole, kondensator) og aktive komponenter 
(transistor), som kobles sammen ved hjelp av elektriske ledere. Begrepet måleteknikk for elektriske 
systemer, defineres som måling og feilsøking på elektriske
kretser ved å bruke egnet måleutstyr for å tolke måleresultatene riktig.
 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om grunnleggende elektriske lover og formler og forstår virkemåte  og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer.
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om måleteknikk for elektriske systemer og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskap om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har innsikt i relevant regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i henhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet for arbeid med elektriske systemer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om elektriske systemer
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen elektriske systemer

 

Ferdigheter

Studenten...

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektriske kretselementer og systemer, og vurdere måleresultatene
  • kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektriske systemer og justere disse under veiledning
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektriske systemer og justeredenne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten...

  • kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektriske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektriske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Veiledning
Vurdering

Emnet foregår over flere semestre, og har følgende delemner: DC, AC og måleteknikk, tegning og dokumentasjon

Studenten vil bli vurdert og få karakter i hvert delemne, dette vil til slutt gi fire karakter som slås sammen til en karakter. Hvert delemne vektes til 25% av sluttkarakteren. Etter hvert enkelt delemne vil studenten gjennomføre en skriftlig oppgave etterfulgt av en muntlig høring. Den skriftlige oppgaven og høringen vektes likt. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
DC
Arbeidskrav 2
AC
Arbeidskrav 3
Måleteknikk
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring

Alle fire delemner avsluttes med en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig høring. Hvert delemne teller 25 % av sluttvurderingen.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Elektroteknikk. Ove Aulie. ISBN: 9788205274716

Industriell måleteknikk. Bjørnar Larsen. Digital ressurs