36TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse
36TB03L Elektro og automatisering med faglig ledelse
- Studiepoeng15
- EmneansvarligStian Ripegutu
- Start2025 Høst
Elektroteknikk med sikkerhet (5stp)
-
Standarder, regelverk, normer og sikkerhet.
-
EL komponenter
-
Spenningssystemer
-
Måleteknikk
Reguleringsteknikk (10stp)
-
Distribusjonsnett Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)
-
Systemskjema
-
Funksjonsbeskrivelser
-
Feltutstyr
-
SD-anlegg
-
VVS-teknisk systemforståelse
-
Faglig ledelse
-
Installasjonstegninger
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
-
har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk), inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner.
-
har innsikt i sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss-systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg.
-
har kunnskap om aktuelt regelverk for elektriske anlegg og hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
-
har tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg.
-
har kunnskap om tekniske krav til elektriske anlegg avhengig av type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant anna risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler.
-
har også kunnskap om jordingsanlegg.
-
har kjennskap til ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse.
-
forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning.
-
kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
-
kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på effektiv planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet, samt kontroll av framdrift og effektivitet. KEM 45 Studieplan, 22-23
-
kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
Studenten...
-
kan i samråd med autoriserte aktører ved å kartlegge en situasjon, vurdering av risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg, ta stilling til hvilke som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting.
-
skal kunne utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene.
-
kan både å lese, forstå og tegne enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser og gjøre rede for sine faglige valg.
-
kan foreta et visuelt ettersyn og visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, overlevering og under drift.
-
kan finne fram til fagstoff, vurdere relevans, foreslå og utføre forbedringstiltak.
-
kan forholde seg til krav til fordelingstavler og styre skap i forhold til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening. Han kan følge rutiner og prosedyrer i henhold til virksomhetens internkontrollsystem.
-
kan vurdere og gjøre tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer.
-
kan bruke relevante forskrifter med hjemmel i Eltilsynsloven og forstå konsekvensene ved å bryte forskriftene.
-
kan lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, planlegge og bestille enkle arbeider.
-
kan verifisere utført arbeid ved å kontrollere om arbeidet er utført i henhold til bestilling.
Studenten...
-
har tverrfaglig systemforståelse for styring og regulering av tekniske anlegg i bygg, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet.
-
får grunnlag til å kunne lede grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) KEM 46 Studieplan, 22-23 slik at en sikrer gode prosjektgjennomføringer, et godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget.
-
kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
-
kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll.
-
kan vurdere eget behov for utvikling av og læring av ny kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Studentene arbeider med et prosjekt gjennom hele emnet, som munner ut i en individuell prosjektrapport med påfølgende muntlig del.
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Innlevering med muntlig del | Studentene arbeider med en oppgave gjennom semesteret, som gir grunnlag for en muntlig del. Muntlig del vurderes med gradert karakter. |
Bestått emne:
00TB03A - Realfaglige Redskap
36TB03F - Byggesaken
00TB03K - VVS-prosjektering og systemforståelse
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Zijdemans D. (2014) Vannbaserte oppvarmings- og kjølesystemer, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-90033-31-1
Larmerud O. H.,Grimsrud, B., Zijdemans, D. (2020) Sanitærteknikk, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-6-4
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 1, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-3-3
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 2, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-4-0
Emilsen, J. W., (2017) Styring og regulering av tekniske anlegg i bygninger, Oslo, Skarland Press, ISBN 978-82-90033-28-1
*Vi anbefaler studentabbonement på kompetansbiblioteket.no. (Inneholder alle aktuelle bøker)