36TB03B Energi og miljø i bygg
36TB03B Energi og miljø i bygg
- Studiepoeng10
- EmneansvarligThor Magnus Lien, Tom-Erik Aaby, Trond Loen
- Start2025 Høst
Sentrale temaer:
- VVS-installasjoner
- Dokumentasjonsforståelse
- Globale og nasjonale miljøutfordringer
- Energikrav
- Tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
- Inneklima og inneklimaparametere
- Prinsipper og standarder for energieffektive bygg
- Passivhusstandard NS 3700/3701
- Energivurdering og energimerking
- ENØK og fornybar energi
- Tegningsforståelse innen bygg-, anlegg- og VVS- tekniske tegninger
- Tekniske standarder og regelverk
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten har...
- kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima.
-
kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS tekniske installasjoner i bygg.
-
kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima.
-
kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger. Studenten har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene.
-
innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
-
kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres best mulig driftsøkonomi og et godt inneklima.
-
innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket.
Studenten kan...
-
kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger.
-
finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
-
lese, forstå og anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger.
-
anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
-
reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn. Han kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse.
Studenten kan...
-
vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
-
utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter.
-
bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring.
-
bidra til å planlegge gode energiløsninger i byggeprosjekter. Studenten bidrar til å øke produktiviteten, innovasjon, konkurranseevne og lage bærekraftige bygg med god teknisk funksjonell kvalitet og utforming.
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Zijdemans D. (2014) Vannbaserte oppvarmings- og kjølesystemer, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-90033-31-1
Larmerud O. H.,Grimsrud, B., Zijdemans, D. (2020) Sanitærteknikk, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-6-4
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 1, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-3-3
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 2, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-4-0
*Studentabbonement på kompetansebiblioteket.no. (Inneholder alle aktuelle bøker)
- Skriftlig oppgave 60%
- Muntlig høring 40%