36HS51B Veiledning i praksis
36HS51B Veiledning i praksis
- Studiepoeng15
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2026 Vår
- Veiledning i helsetjenesten
Emnet 2 fokuserer på hvordan man kan anvende veiledningsprosesser i praktiske situasjoner, med vekt på planlegging, gjennomføring og evaluering for å optimalisere veisøkeres mestring. Det vil bli ferdighetstrening i både individuell og veiledning i gruppe, samt digital veiledning. Studentene blir introdusert for ulike veiledningsverktøy og -metoder som støtter dette arbeidet. Emnet skal fremme faglig og personlig vekst, med spesielt fokus på å utvikle yrkesstolthet gjennom profesjonell praksis. Det vektlegger også viktigheten av profesjonell kommunikasjon og samhandling, samt håndtering av gruppeprosesser og konflikter. Etikk i veiledning er en integrert del av utdanningen, som gir studentene innsikt i hvordan de kan utøve sin rolle med integritet og respekt i ulike veiledningskontekster.
- Veiledning og veiledningsprosesser i praksis, både individuelt, i gruppe, samt digitalt
- Planlegging
- Gjennomføring
- Evaluering av veiledningsprosesser og veisøkeres mestring
- Veiledningsverktøy- og metoder i praksis
- Faglig og personlig vekst og utvikling
- Yrkesstolthet
- Profesjonell kommunikasjon og samhandling
- Løsningsfokusert tenkning og kommunikasjon
- Spørsmål og spørsmålstyper
- Samtale
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Sorg og krise
- Konflikt og konflikthåndtering
- Etikk i veiledning
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om veiledning, samt veiledningsprosesser og -metoder
- har kunnskap om læring og ulike perspektiver på læring
- har kunnskap om pedagogiske prinsipper i opplæring og veiledning
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon, relasjonsbygging og samhandling i opplæring og veiledning
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering i veiledningssituasjoner
- har innsikt i relevant lovverk og retningslinjer som regulerer opplæring og veiledning i helsetjenesten
- har kunnskap om veiledningsrollen, samt veileders ansvars- og funksjonsområde i helsetjenesten
- har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt perspektiv
- kan oppdatere sin kunnskap om planverk i opplæring og veiledning innen helsetjenesten
- forstår at veiledning kan bidra til faglig og personlig vekst, samfunnsnyttig kompetanse og verdiskaping
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og veiledningsmetoder for å planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser både individuelt og i gruppe, samt digitalt
- kan anvende kunnskap om læring og ulike perspektiver for å fremme læring
- kan anvende profesjonell kommunikasjon i opplæring og veiledning for å styrke relasjonsbygging og samhandling
- kan anvende kunnskap om veiledningsrollen for å fremme faglig og personlig vekst og utvikling
- kan finne informasjon og fagstoff om veiledningsmetoder for å tilpasse veiledningen til veisøkers behov og utvikle egen kompetanse som veileder
- kan kartlegge og vurdere veisøkers behov, identifisere ressurser, og iverksette tiltak som fremmer medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon
Studenten
- har forståelse for lovverk, planverk, retningslinjer og yrkesetiske prinsipper som grunnlag for å håndtere problemer og konflikter som kan oppstå i veiledingssituasjoner
- har utviklet en etisk grunnholdning som vises gjennom refleksjon over egen veiledningspraksis i helsetjenesten
- kan tilpasse veiledning etter den enkelte veisøkers behov og ressurser
- kan bygge relasjoner med veisøkere, veiledere, ledere og andre relevante samarbeidspartnere
- kan utvikle arbeidsmetoder innen opplæring og veiledning gjennom kunnskapsdeling, samt faglig og etisk refleksjon i yrkesutøvelsen
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk per arbeidskrav. Faglærer gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker.
I emne 2 er det en individuell skriftlig oppgave med sluttprøve i form av muntlig øvelse i gruppe som utgjør sluttvurderingen. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. Vurderingene av den skriftlige oppgaven og muntlig øvelse legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Studenten har totalt tre forsøk, før emnet må tas på nytt ved neste gjennomføring. I emne 2 er det en intern og en ekstern sensor som gjør vurderingen. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. Den skriftlige oppgaven vektes: 40% og muntlig øvelse vektes: 60%
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Verktøy og metoder i veiledning | Individuell skriftlig oppgave |
Arbeidskrav 2 | Profesjonell kommunikasjon og samhandling i veiledning | Skriftlig oppgave og muntlig øvelse i gruppe, samt individuelt refleksjonsnotat i etterkant av øvelsen |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave med muntlig høring | Individuell skriftlig oppgave med sluttprøve i form av muntlig øvelse i gruppe som utgjør sluttvurderingen |
Evaluering etter emne 2 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatoriske læremidler (med forbehold om endring før studiestart august 2025)
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: en håndbok i praktisk veiledningsarbeid (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Tveiten, S. (2024). Veiledning: mer enn ord. (6. utg.). Fagbokforlaget.
Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2.utg.). Fagbokforlaget.
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2025). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. (2. utg.). Fagbokforlaget.
E-læringskurs:
Helse Sør-øst. (u.å.). Kurskatalog. Hentet 12.januar 2025 fra https://kurskatalog.helse-sorost.no/
- Veiledning av studenter - Aktiv Lytting - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Bestått eller ikke bestått praksis - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Forventningssamtalen - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Læringsutbytter - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Mangfoldskompetanse - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Skikkethetsvurdering - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Spørsmål i veiledning - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Tilbakemeldinger - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Tospann
- Veiledning - Helsepedagogikk
Kompetansebroen. (u.å.). Veiledning av studenter i praksis. Hentet 12. januar 2025 https://www.kompetansebroen.no/modul/veiledning-av-studenter-i-praksis
Tilleggslitteratur
Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk: en håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagbokforlaget.
Caspersen, K. & Halland, G. (2015). Veiledning som praksis: Kommunikasjon, relasjon, roller, observasjon, tilbakemelding, læring. VeiVis.
Kversøy, K. S. & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen (2.utg). Fagbokforlaget.
Lauvås, P., Lycke, K. H. &Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm akademisk.
Markestad, E. B. (2023). Dialog i fag- og yrkesopplæringen: veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. Cappelen Damm akademisk.
Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. Universitetsforlaget.