36HS51B Veiledning i praksis

36HS51B Veiledning i praksis

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2026 Vår
Used in other programs
  • Veiledning i helsetjenesten
Studiested
Horten
Introduksjon

Emnet 2 fokuserer på hvordan man kan anvende veiledningsprosesser i praktiske situasjoner, med vekt på planlegging, gjennomføring og evaluering for å optimalisere veisøkeres mestring. Det vil bli ferdighetstrening i både individuell og veiledning i gruppe, samt digital veiledning. Studentene blir introdusert for ulike veiledningsverktøy og -metoder som støtter dette arbeidet. Emnet skal fremme faglig og personlig vekst, med spesielt fokus på å utvikle yrkesstolthet gjennom profesjonell praksis. Det vektlegger også viktigheten av profesjonell kommunikasjon og samhandling, samt håndtering av gruppeprosesser og konflikter. Etikk i veiledning er en integrert del av utdanningen, som gir studentene innsikt i hvordan de kan utøve sin rolle med integritet og respekt i ulike veiledningskontekster.

Innhold
  • Veiledning og veiledningsprosesser i praksis, både individuelt, i gruppe, samt digitalt
    • Planlegging
    • Gjennomføring
    • Evaluering av veiledningsprosesser og veisøkeres mestring
  • Veiledningsverktøy- og metoder i praksis
  • Faglig og personlig vekst og utvikling
    • Yrkesstolthet
  • Profesjonell kommunikasjon og samhandling
    • Løsningsfokusert tenkning og kommunikasjon
    • Spørsmål og spørsmålstyper
    • Samtale
    • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
    • Sorg og krise
    • Konflikt og konflikthåndtering
  • Etikk i veiledning
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om veiledning, samt veiledningsprosesser og -metoder
  • har kunnskap om læring og ulike perspektiver på læring
  • har kunnskap om pedagogiske prinsipper i opplæring og veiledning
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon, relasjonsbygging og samhandling i opplæring og veiledning
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering i veiledningssituasjoner
  • har innsikt i relevant lovverk og retningslinjer som regulerer opplæring og veiledning i helsetjenesten
  • har kunnskap om veiledningsrollen, samt veileders ansvars- og funksjonsområde i helsetjenesten
  • har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt perspektiv  
  • kan oppdatere sin kunnskap om planverk i opplæring og veiledning innen helsetjenesten
  • forstår at veiledning kan bidra til faglig og personlig vekst, samfunnsnyttig kompetanse og verdiskaping
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og veiledningsmetoder for å planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser både individuelt og i gruppe, samt digitalt
  • kan anvende kunnskap om læring og ulike perspektiver for å fremme læring
  • kan anvende profesjonell kommunikasjon i opplæring og veiledning for å styrke relasjonsbygging og samhandling
  • kan anvende kunnskap om veiledningsrollen for å fremme faglig og personlig vekst og utvikling
  • kan finne informasjon og fagstoff om veiledningsmetoder for å tilpasse veiledningen til veisøkers behov og utvikle egen kompetanse som veileder
  • kan kartlegge og vurdere veisøkers behov, identifisere ressurser, og iverksette tiltak som fremmer medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverk, planverk, retningslinjer og yrkesetiske prinsipper som grunnlag for å håndtere problemer og konflikter som kan oppstå i veiledingssituasjoner
  • har utviklet en etisk grunnholdning som vises gjennom refleksjon over egen veiledningspraksis i helsetjenesten
  • kan tilpasse veiledning etter den enkelte veisøkers behov og ressurser
  • kan bygge relasjoner med veisøkere, veiledere, ledere og andre relevante samarbeidspartnere
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen opplæring og veiledning gjennom kunnskapsdeling, samt faglig og etisk refleksjon i yrkesutøvelsen
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk per arbeidskrav. Faglærer gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker.

I emne 2 er det en individuell skriftlig oppgave med sluttprøve i form av muntlig øvelse i gruppe som utgjør sluttvurderingen. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. Vurderingene av den skriftlige oppgaven og muntlig øvelse legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Studenten har totalt tre forsøk, før emnet må tas på nytt ved neste gjennomføring. I emne 2 er det en intern og en ekstern sensor som gjør vurderingen. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. Den skriftlige oppgaven vektes: 40% og muntlig øvelse vektes: 60%

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Verktøy og metoder i veiledning
Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskrav 2
Profesjonell kommunikasjon og samhandling i veiledning
Skriftlig oppgave og muntlig øvelse i gruppe, samt individuelt refleksjonsnotat i etterkant av øvelsen
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
Individuell skriftlig oppgave med sluttprøve i form av muntlig øvelse i gruppe som utgjør sluttvurderingen
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering etter emne 2 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatoriske læremidler (med forbehold om endring før studiestart august 2025)

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk. 

Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: en håndbok i praktisk veiledningsarbeid (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Tveiten, S. (2024). Veiledning: mer enn ord. (6. utg.). Fagbokforlaget.

Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2.utg.). Fagbokforlaget.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2025). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. (2. utg.). Fagbokforlaget.

E-læringskurs:

Helse Sør-øst.  (u.å.). Kurskatalog. Hentet 12.januar 2025 fra https://kurskatalog.helse-sorost.no/

Kompetansebroen. (u.å.). Veiledning av studenter i praksis. Hentet 12. januar 2025 https://www.kompetansebroen.no/modul/veiledning-av-studenter-i-praksis

Tilleggslitteratur

Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk: en håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagbokforlaget.

Caspersen, K. & Halland, G. (2015). Veiledning som praksis: Kommunikasjon, relasjon, roller, observasjon, tilbakemelding, læring. VeiVis.

Kversøy, K. S. & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen (2.utg). Fagbokforlaget.

Lauvås, P., Lycke, K. H. &Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm akademisk.

Markestad, E. B. (2023). Dialog i fag- og yrkesopplæringen: veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. Cappelen Damm akademisk.

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. Universitetsforlaget.