36HS51A Grunnleggende veiledningskompetanse
36HS51A Grunnleggende veiledningskompetanse
- Studiepoeng15
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2025 Høst
- Veiledning i helsetjenesten
Emne 1 gir en innføring i hva veiledning innebærer, samt funksjonen og rollen en veileder har. Studentene vil få kunnskap om læring og læringsteorier, samt pedagogiske prinsipper som er viktige i opplæring og veiledning. Gjennom emnet vil det legges vekt på kommunikasjon og relasjonskompetanse, og hvordan disse kan anvendes i praksis for å oppnå den gode samtalen, samt fremme medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon. Emnet adresserer også hvordan veiledning kan tilpasses flerkulturelle perspektiver, samt viktigheten av etikk og etisk refleksjon i veiledningssituasjoner. I tillegg gir emnet innsikt i relevant lovverk og retningslinjer, som er avgjørende for å kvalitetssikre oppfølging og dokumentasjon i opplæringen av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten.
- Hva er veiledning?
- Veiledningsprosesser
- Veileders funksjon, rolle og ansvar
- Læring og læringsteorier
- Pedagogiske prinsipper i opplæring og veiledning
- Veiledning i et flerkulturelt perspektiv
- Kommunikasjon og relasjonskompetanse
- Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- Å strukturere en samtale
- Medvirkning, motivasjon og mestringsstrategier
- Refleksjon
- Etikk og etisk refleksjon
- Planverket, vurdering og dokumentasjon i opplæringen
- Lover og retningslinjer for oppfølgning av lærlinger og veiledning i helsetjenesten
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om veiledning, veiledningsprosesser, samt veileders funksjon, rolle og ansvar
- har kunnskap om læring og ulike læringsteorier
- har kunnskap om til pedagogiske prinsipper som anvendes i opplæring og veiledning
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse
- har innsikt i relevant lovverk og retningslinjer som regulerer oppfølging og veiledning av elever, studenter og lærlinger helsetjenesten
- har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om vurdering og krav til dokumentasjon i opplæringen
- kan oppdatere sin kunnskap om planverk i oppfølgingen av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten
- forstår veilederens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv og hvordan veiledning kan påvirke læring og utvikling
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og veiledningsprosesser for å forberede og planlegge starten av et veiledningsforløp
- kan anvende kunnskap om veileders funksjon og ansvar til å forstå egen rolle
- kan anvende kunnskap om læring, læringsteorier og pedagogiske prinsipper for å legge til rette for opplæring og veiledning
- kan anvende kunnskap om krav til dokumentasjon for å kvalitetssikre opplæringen
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse og flerkulturell forståelse for å fremme medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon hos veisøker
- kan finne informasjon og fagstoff om planverk for oppfølging av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten
- kan vurdere veisøkers kompetanse eller behov, identifisere ressurser og tilpasse veiledningen
Studenten
- har forståelse for etisk refleksjon og yrkesetiske prinsipper i opplæring og veiledning i helsetjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av veilederrollen
- kan forberede og planlegge veiledning basert på den enkelte veisøkers behov og ressurser
- kan bygge relasjoner med veisøkere
- kan utvikle arbeidsmetoder for oppstart av opplæring og veiledning gjennom kunnskapsdeling, samt faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
I emne 1 inngår alle arbeidskravene i vurderingen av karakteren for emnet. Vurderingsuttrykk for emne 1 er bestått eller ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Veileders rolle og ansvar i helsetjenesten | Individuell skriftlig oppgave |
Arbeidskrav 2 | Kommunikasjon og relasjonskompetanse | Individuell skriftlig oppgave |
Arbeidskrav 3 | Vurdering i praksis | Muntlig øvelse i gruppe med individuelt refleksjonsnotat |
Evaluering av studiestart og etter emne 1 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatoriske læremidler (med forbehold om endring før studiestart august 2025)
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: en håndbok i praktisk veiledningsarbeid (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Tveiten, S. (2024). Veiledning: mer enn ord. (6. utg.). Fagbokforlaget.
Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2.utg.). Fagbokforlaget.
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2025). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. (2. utg.). Fagbokforlaget.
E-læringskurs:
Helse Sør-øst. (u.å.). Kurskatalog. Hentet 12.januar 2025 fra https://kurskatalog.helse-sorost.no/
- Veiledning av studenter - Aktiv Lytting - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Bestått eller ikke bestått praksis - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Forventningssamtalen - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Læringsutbytter - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Mangfoldskompetanse - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Skikkethetsvurdering - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Spørsmål i veiledning - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Tilbakemeldinger - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
- Veiledning av studenter - Tospann
- Veiledning - Helsepedagogikk
Kompetansebroen. (u.å.). Veiledning av studenter i praksis. Hentet 12. januar 2025 https://www.kompetansebroen.no/modul/veiledning-av-studenter-i-praksis
Tilleggslitteratur
Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk: en håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagbokforlaget.
Caspersen, K. & Halland, G. (2015). Veiledning som praksis: Kommunikasjon, relasjon, roller, observasjon, tilbakemelding, læring. VeiVis.
Kversøy, K. S. & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen (2.utg). Fagbokforlaget.
Lauvær, P., Lycke, K. H. &Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm akademisk.
Markestad, E. B. (2023). Dialog i fag- og yrkesopplæringen: veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. Cappelen Damm akademisk.
Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. Universitetsforlaget.