36HS51A Grunnleggende veiledningskompetanse

36HS51A Grunnleggende veiledningskompetanse

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2025 Høst
Used in other programs
  • Veiledning i helsetjenesten
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 1 gir en innføring i hva veiledning innebærer, samt funksjonen og rollen en veileder har. Studentene vil få kunnskap om læring og læringsteorier, samt pedagogiske prinsipper som er viktige i opplæring og veiledning. Gjennom emnet vil det legges vekt på kommunikasjon og relasjonskompetanse, og hvordan disse kan anvendes i praksis for å oppnå den gode samtalen, samt fremme medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon. Emnet adresserer også hvordan veiledning kan tilpasses flerkulturelle perspektiver, samt viktigheten av etikk og etisk refleksjon i veiledningssituasjoner. I tillegg gir emnet innsikt i relevant lovverk og retningslinjer, som er avgjørende for å kvalitetssikre oppfølging og dokumentasjon i opplæringen av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten.

Innhold
  • Hva er veiledning?
  • Veiledningsprosesser
  • Veileders funksjon, rolle og ansvar
  • Læring og læringsteorier
  • Pedagogiske prinsipper i opplæring og veiledning
  • Veiledning i et flerkulturelt perspektiv
  • Kommunikasjon og relasjonskompetanse
    • Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
    • Å strukturere en samtale
    • Medvirkning, motivasjon og mestringsstrategier
    • Refleksjon
  • Etikk og etisk refleksjon
  • Planverket, vurdering og dokumentasjon i opplæringen
  • Lover og retningslinjer for oppfølgning av lærlinger og veiledning i helsetjenesten
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om veiledning, veiledningsprosesser, samt veileders funksjon, rolle og ansvar
  • har kunnskap om læring og ulike læringsteorier
  • har kunnskap om til pedagogiske prinsipper som anvendes i opplæring og veiledning
  • har kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse
  • har innsikt i relevant lovverk og retningslinjer som regulerer oppfølging og veiledning av elever, studenter og lærlinger helsetjenesten
  • har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om vurdering og krav til dokumentasjon i opplæringen
  • kan oppdatere sin kunnskap om planverk i oppfølgingen av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten
  • forstår veilederens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv og hvordan veiledning kan påvirke læring og utvikling
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og veiledningsprosesser for å forberede og planlegge starten av et veiledningsforløp
  • kan anvende kunnskap om veileders funksjon og ansvar til å forstå egen rolle
  • kan anvende kunnskap om læring, læringsteorier og pedagogiske prinsipper for å legge til rette for opplæring og veiledning
  • kan anvende kunnskap om krav til dokumentasjon for å kvalitetssikre opplæringen
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse og flerkulturell forståelse for å fremme medvirkning, motivasjon, mestring og refleksjon hos veisøker
  • kan finne informasjon og fagstoff om planverk for oppfølging av elever, studenter og lærlinger i helsetjenesten
  • kan vurdere veisøkers kompetanse eller behov, identifisere ressurser og tilpasse veiledningen
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etisk refleksjon og yrkesetiske prinsipper i opplæring og veiledning i helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av veilederrollen
  • kan forberede og planlegge veiledning basert på den enkelte veisøkers behov og ressurser
  • kan bygge relasjoner med veisøkere
  • kan utvikle arbeidsmetoder for oppstart av opplæring og veiledning gjennom kunnskapsdeling, samt faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

I emne 1 inngår alle arbeidskravene i vurderingen av karakteren for emnet. Vurderingsuttrykk for emne 1 er bestått eller ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Veileders rolle og ansvar i helsetjenesten
Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskrav 2
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskrav 3
Vurdering i praksis
Muntlig øvelse i gruppe med individuelt refleksjonsnotat
Evaluering

Evaluering av studiestart og etter emne 1 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.

Litteratur

Obligatoriske læremidler (med forbehold om endring før studiestart august 2025)

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk. 

Mathisen, P. & Høigaard, R. (2021). Veiledningsmetodikk: en håndbok i praktisk veiledningsarbeid (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Skau, G. (2024). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Tveiten, S. (2024). Veiledning: mer enn ord. (6. utg.). Fagbokforlaget.

Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk: helsekompetanse og brukermedvirkning (2.utg.). Fagbokforlaget.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2025). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. (2. utg.). Fagbokforlaget.

E-læringskurs:

Helse Sør-øst.  (u.å.). Kurskatalog. Hentet 12.januar 2025 fra https://kurskatalog.helse-sorost.no/

Kompetansebroen. (u.å.). Veiledning av studenter i praksis. Hentet 12. januar 2025 https://www.kompetansebroen.no/modul/veiledning-av-studenter-i-praksis

Tilleggslitteratur

Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk: en håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagbokforlaget.

Caspersen, K. & Halland, G. (2015). Veiledning som praksis: Kommunikasjon, relasjon, roller, observasjon, tilbakemelding, læring. VeiVis.

Kversøy, K. S. & Hartviksen, M. (2018). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen (2.utg). Fagbokforlaget.

Lauvær, P., Lycke, K. H. &Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Cappelen Damm akademisk.

Markestad, E. B. (2023). Dialog i fag- og yrkesopplæringen: veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. Cappelen Damm akademisk.

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. Universitetsforlaget.