36HH89E Praksis i palliasjon

36HH89E Praksis i palliasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Eva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden.

Innhold

Beskrivelse av de to formene for praksisgjennomføring:

1. Praksis gjennomført som utplassering på arbeidsplasser som tilbyr helse- og omsorgstjenester til pasienter som har behov for palliativ omsorg. Praksisutplassering kan skje i lindrende enheter, hjemmesykepleien, sykehjem eller sykehus og er egnet for studenter som ikke har erfaring fra slik type arbeid og/eller som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, kan også velge denne praksisformen. Praksisplassen og gjennomføringen må alltid godkjennes av fagskolen. Fagskolen er ansvarlig for å skaffe relevant praksisplass. Det er krav om 3 dagers tilstedeværelse i praksis per uke. En gjennomsnittlig praksisdag er på 7,5 timer (inkl. pause), det vil si at studenten skal være til stede i totalt 225 timer. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen etter nærmere avtale. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis som utplassering.

2. Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet (minimum 50 % stilling). Studenten skal i praksisemnet forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale temaer i utdanningen. Studenten velger tema for utviklingsarbeidet i samråd med leder og faglærer. Problemstilling skal godkjennes av leder og faglærer. Utviklingsarbeidet skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. Praksis er et felles ansvar for arbeidstaker og arbeidsgiver, og denne formen for praksis krever at studenten får tid til utviklingsarbeid og veiledning. Samlet arbeidsmengde i perioden skal være minimum 225 timer. Dette inkluderer ordinært arbeid ifølge arbeidsavtale og den tiden studenten bruker på utviklingsarbeidet både i arbeidstiden og i egen tid. Det anbefales at studenten fristilles fra ordinært arbeid ½-1 dag per uke for å ha fullt fokus på organisering og gjennomføring av utviklingsarbeidet. Studenten skal utarbeide en arbeidsplan (turnus) som viser når vedkommende er i ordinært arbeid og når studenten skal arbeide med prosjektet. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen ved at praksisperioden forlenges tilsvarende. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy i arbeidet med å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos pasienter som er i palliativ fase
  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet knyttet til palliasjon og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, kunnskap om fagutvikling og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling, til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient
  • kan anvende kunnskap om den alvorlig og uhelbredelig syke til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for palliasjon
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker profesjonelt i samarbeidet med pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy som er tilpasset pasientgrupper på praksisplassen til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos pasienter i palliativ fase
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til palliasjon i praksis
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre palliasjon etter alvorlig syke og døende pasienters ønsker og individuelle behov og i tråd med pasientsentrert tilnærming og verdigrunnlaget for palliasjon
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og tjenestenivå for å ivareta pasientenes helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
  • kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til kvalitetsforbedring i palliasjon for alvorlig syke og døende pasienter

I tillegg gjelder følgende læringsutbyttebeskrivelse for utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:

  • kan bidra til kvalitetsforbedring innen palliasjon på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Gruppearbeid
Praksis
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Faglærer gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager på arbeidskrav. Studenten blir vurdert til bestått/ikke bestått praksis. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Arbeidsplan (utviklingsarbeid)/Turnusplan (utplassering)
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis.
Arbeidskrav 2
Studentmappe
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. Beskriver individuelle mål for praksisperioden, samt egenvurdering midtveis og til slutt i praksisperioden.
Arbeidskrav 3
Prosjekt- og framdriftsplan
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Arbeidskrav 4
Presentasjon av utviklingsarbeid
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Arbeidskrav 5
Prosjektrapport
Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Arbeidskrav 6
Livshistorisk intervju
Gjelder utplassering på annet arbeidssted
Arbeidskrav 7
Symptomregistrering ved palliativ behandling (ESAS)
Gjelder utplassering på annet arbeidssted
Arbeidskrav 8
Presentasjon av sin praksisperiode
Gjelder utplassering på annet arbeidssted
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1-4

For å kunne gjennomføre praksisstudier må studentene fremvise politiattest. Kravet om politiattest er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2017-06-16-53) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28), jmf. Politiregisterloven (LOV-2016-04-22-3) §37 og §39.

Evaluering

Evaluering etter praksisemne gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Faglitteratur fra tidligere emner
  • Selvvalgt litteratur
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (5. utg.). Fagbokforlaget.
  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.