36HH67E-SVK Fordypning i somatisk vurderingskompetanse
36HH67E-SVK Fordypning i somatisk vurderingskompetanse
- Studiepoeng10
- EmneansvarligAgnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2025 Vår
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid, og rehabilitering hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom, skader og funksjonsnedsettelser i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om vanlige somatiske sykdommer og skader, symptomer, behandling og sykepleie for å kunne observere, kartlegge og vurdere funksjonssvikt hos voksne og eldre pasienter
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser, behov og funksjonsnivå hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- har innsikt i lovverk for helse- og omsorgssektoren, samt i nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med, og kvalitet på, helsetjenester til pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- har kunnskap om organisering av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
- kan oppdatere sin kunnskap om somatiske sykdommer og skader: observasjon, kartlegging, vurdering og handling innen eget kompetanse- og ansvarsområde
- forstår hva det betyr for samfunnet å ha en helhetlig og koordinert helsetjeneste som ivaretar befolkningens behov, og hvordan det bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer og skader, symptomer og behandling til å kunne observere, kartlegge, vurdere og handle ved funksjonssvikt hos voksne og eldre pasienter
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling og rehabilitering til å veilede voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade om brukermedvirkning og egenomsorg
- kan anvende kunnskap om sykepleie ved somatiske sykdommer og skader til å identifisere ressurser og behov, sette mål, iverksette og evaluere tiltak innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde og/eller i samarbeid med andre
- kan anvende elektroniske dokumentasjonssystemer, kommunikasjonsformer og teknikker profesjonelt i samarbeidet med pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å kartlegge tilstand, ressurser og behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan kartlegge situasjoner i møte med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade og identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helsetjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, pasientens integritet, og faglig forsvarlighet
- kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende tiltak etter individuelle behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Studenten skriver en fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring som utgjør sluttvurderingen for studiet. Fordypningsarbeidet vurderes ut fra overordenede læringsutbyttebeskrivelser for utdanningen.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Prosjekt- og framdriftsplan | Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til prosjekt- og framdriftsplan med tema, foreløpig/tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Studenten har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave med muntlig høring | Innlevering av individuell fordypningsoppgave. Den innleverte fordypningsoppgaven må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering etter fullført utdanning gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform etter gjennomføring av emne 6. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.