36HH67B-SVK Helsefremmende og forebyggende arbeid
36HH67B-SVK Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Studiepoeng10
- EmneansvarligAgnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2023 Høst
Emne 2 handler om helsefremmende og forebyggende arbeid for å styrke mestring og bedre livskvalitet hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade. Emnet fokuserer på risikovurdering og systematisk observasjon og kartlegging for å identifisere pasientens ressurser og behov for forebyggende tiltak, for å kunne øke muligheten til å mestre de utfordringer og belastninger somatisk sykdom og skade kan gi.
2a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Helsefremmende og forebyggende arbeid ved somatisk sykdom og skade
- Sykepleieprosessen
- Bruk av kartleggingsverktøy
- Den fagskoleutdannede fagarbeiderens rolle i kartleggingsarbeid
- Observasjon og kartlegging av tilstand, ressurser og behov for forebyggende tiltak knyttet til:
- Væske og ernæring
- Tann- og munnhelse
- Eliminasjon
- Aktivitet
- Søvn og hvile
- Seksualitet
- Psykososiale behov
- Eksistensielle behov
- Risikovurdering
- Væskebalanse og ernæringsmessig risiko
- Risiko for trykksår
- Fallrisiko
- Sikkerhet i hjemmet (risiko for brann)
- Overgrep og vold
- Psykosomatiske symptomer
- Riktig legemiddelhåndtering
- Smitteforebygging
2b. Hverdagsmestring og rehabilitering
- Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
- Rehabilitering
- Empowerment
- Brukermedvirkning
- Livskvalitet
- Hjelpemidler
- Velferdsteknologi
Studenten
- har kunnskap om hva den enkelte pasient og helsepersonell kan gjøre for å fremme helse og forebygge komplikasjoner ved, og begrense konsekvenser av, somatisk sykdom og skade
- har kunnskap om mestringsstrategier og hverdagsmestring når voksne og eldre opplever at helse og funksjonsevne endres som følge av somatisk sykdom og/eller skade
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet knyttet til somatisk sykdom hos voksne og eldre pasienter
- har kunnskap om hvordan somatisk og psykisk helse henger sammen og påvirker hverandre
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser for å styrke den voksne og eldre pasientens selvstendighet og opplevelse av mestring
- forstår hva det betyr å arbeide i tråd med sykepleieprosessen i det praktiske pasientarbeidet
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og rehabilitering til å veilede voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og skade om brukermedvirkning og egenomsorg
- kan anvende kunnskap om hvordan somatisk og psykisk helse henger sammen og påvirker hverandre
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi til å informere om og bistå voksne og eldre pasienter med valg av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende sykepleieprosessen for å sikre systematikk og kvalitet i samarbeidet med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å kartlegge og rapportere tilstand, ressurser og behov for tiltak knyttet til funksjonsnivå og risikovurdering hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan finne informasjon og fagstoff om hva som fremmer helse og forebygger komplikasjoner ved, og begrenser konsekvenser av somatisk sykdom og skade
- kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for tiltak, knyttet til grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for velferdsteknologiske løsninger hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til risikovurdering og systematisk observasjon og kartlegging av ressurser og behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan samarbeide med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade på en måte som ivaretar mestring, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om hverdagsmestring og rehabilitering i tjenestetilbudet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Kartlegging og risikovurdering | Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Mestring av sykdom | Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering av av emne 2 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.
Obligatorisk litteratur
- Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 4, 5 (s. 87-89), 8, 10 og 11 (s. 164-166).
- Bjørnnes, A. K., Gjevjon, E. R., Grov E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2022). Sykepleieboken 1. Sykepleiens fundament (6. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 8 (s. 180-189), 15, 16, 17, 18 (s. 579-584), 19, 20, 21, 22, 23 og 24.
- Husevåg, E. (2022). Ernæringsarbeid i praksis. Fagbokforlaget. (hele boka)
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 8, 9 (s. 153-157), 10, 12, 19, 20, 21, 22, 23, 24 og 35.
- Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3.
- Vern for eldre. (u.å.). Hentet fra http://www.vernforeldre.no/index.php/e-laeringsprogrammet/
Tilleggslitteratur
- Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten. Gyldendal.
- Gammersvik, Å. & Larsen, T. (Red.). (2018). Helsefremmende sykepleie – i teori og praksis. (2.utg.). Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
- Helsedirektoratet. (2010). Nasjonal faglig retningslinje for forebygging og behandling av underernæring. Helsedirektoratet.
- Helsedirektoratet. (2010). Forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos voksne. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/390/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-voksne.pdf
- Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
- Lillevik, O. G., Salamonsen, J. S. & Nordhaug, I. (Red.). (2019). Vold i nære relasjoner. Gyldendal.
- Nakrem, S. & Sigurjónsson, J. B. (2017). Velferdsteknologi i praksis; perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk.
- Olsen, L. A., Kofoed, E. & Rygg, L. Ø. (2018). Håndtering av legemidler. Cappelen Damm Akademisk.
- Tuntland, H. & Ness, N. E. (2014). Hverdagsrehabilitering. Gyldendal.
- VAR Healthcare
- Helselovgivning, www.lovdata.no