36HH33E Praksis i observasjons- og vurderingskompetanse
36HH33E Praksis i observasjons- og vurderingskompetanse
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2025 Høst
Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden.
Beskrivelse av de to formene for praksisgjennomføring:
1. Praksis gjennomført som utplassering på arbeidsplasser som tilbyr helsetjenester til pasienter som har behov for helsehjelp som krever observasjons- og vurderingskompetanse. Utplassering kan skje i hjemmesykepleien, sykehjem eller sykehus og er egnet for studenter som ikke har erfaring fra slik type arbeid og/eller som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, kan også velge denne praksisformen. Praksisplassen og gjennomføringen må alltid godkjennes av fagskolen. Fagskolen er ansvarlig for å skaffe relevant praksisplass. Det er krav om 3 dagers tilstedeværelse i praksis per uke. En gjennomsnittlig praksisdag er på 7,5 timer (inkl. pause), det vil si at studenten skal være til stede i totalt 225 timer. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen etter nærmere avtale. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis som utplassering.
2. Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet (minimum 50 % stilling). Studenten skal i praksisemnet forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale temaer i utdanningen. Studenten velger tema for utviklingsarbeidet i samråd med leder og faglærer. Problemstilling skal godkjennes av leder og faglærer. Utviklingsarbeidet skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. Praksis er et felles ansvar for arbeidstaker og arbeidsgiver, og denne formen for praksis krever at studenten får tid til utviklingsarbeid og veiledning. Samlet arbeidsmengde i perioden skal være minimum 225 timer. Dette inkluderer ordinært arbeid ifølge arbeidsavtale og den tiden studenten bruker på utviklingsarbeidet både i arbeidstiden og i egen tid. Det anbefales at studenten fristilles fra ordinært arbeid ½-1 dag per uke for å ha fullt fokus på organisering og gjennomføring av utviklingsarbeidet. Studenten skal utarbeide en arbeidsplan (turnus) som viser når vedkommende er i ordinært arbeid og når studenten skal arbeide med prosjektet. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen ved at praksisperioden forlenges tilsvarende. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om observasjon- og vurdering av særlig sårbare pasientgrupper
- har kunnskap om kartleggingsverktøy, observasjons- og undersøkelsesmetoder og kommunikasjonsverktøy som blir brukt for å vurdere, dokumentere og rapportere symptomer og helsetilstand
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid
- har kunnskap om tverrfaglig organisering og samhandling i helsetjenesten ved endring og forverring av helsetilstand
- kan oppdatere sin kunnskap om observasjons- og vurderingskompetanse for å ivareta kravet om faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
- forstår betydningen av observasjons- og vurderingskompetanse i egen yrkesutøvelse for å sikre kvalitet og bærekraft i helsetjenesten
Studenten
- kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer, skader, psykiske sykdommer og ruslidelser for å observere, undersøke og kartlegge symptomer på endring og forverring i helsetilstand
- kan anvende hygieniske prinsipper for å bryte smitteveier, forebygge og begrense smittespredning og sykdomsutbrudd
- kan anvende kunnskap om legemidler og legemiddelhåndtering for å observere, rapportere og dokumentere virkninger og bivirkninger
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for behandling og pleie for å kvalitetssikre helsehjelpen
- kan anvende sykepleieprosessen og aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand
- kan anvende kommunikasjonsverktøy for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering av helsetilstand
- kan planlegge og gjennomføre undervisning, opplæring og veiledning til pasienter, pårørende og kollegaer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for pasientsikkerhets-, forbedrings- og kvalitetsarbeid
- kan kartlegge risikofaktorer, symptomer og helsetilstand og identifisere behov for iverksetting av tiltak hos pasienter med somatisk sykdom, skade, psykisk sykdom og ruslidelse
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og yrkesetiske prinsipper i observasjon og vurdering av helsetilstand
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
- kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet i praksis
- kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av avdelinger og nivå i det tverrfaglige samarbeidet om vurdering og tiltak ved sykdom og skade
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen observasjons- og vurderingskompetanse gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon i praksis
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Faglærer gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager på arbeidskrav. Studenten blir vurdert til bestått/ikke bestått praksis. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Arbeidsplan (utviklingsarbeid)/Turnusplan (utplassering) | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. |
Arbeidskrav 2 | Individuelle mål for praksis | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. Beskriver individuelle mål for praksisperioden. |
Arbeidskrav 3 | Prosjekt- og framdriftsplan | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. |
Arbeidskrav 4 | Presentasjon av utviklingsarbeid | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. |
Arbeidskrav 5 | Prosjektrapport | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. |
Arbeidskrav 6 | Systematisk kartlegging av helsetilstand og ressurser | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. |
Arbeidskrav 7 | Identifisering av behov for sykepleie og mål for sykepleien | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. |
Arbeidskrav 8 | Identifisering og iverksetting av tiltak | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. |
Arbeidskrav 9 | Evaluering – vurdere måloppnåelse | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. |
Arbeidskrav 10 | Presentasjon av sin praksisperiode | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. |
Bestått emne 1-4
For å kunne gjennomføre praksisstudier må studentene fremvise politiattest. Kravet om politiattest er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2017-06-16-53) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28), jmf. Politiregisterloven (LOV-2016-04-22-3) §37 og §39.
Evaluering etter praksisemne gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.