36HH33B Tidlig oppdagelse av forverret somatisk helsetilstand
36HH33B Tidlig oppdagelse av forverret somatisk helsetilstand
- Studiepoeng10
- EmneansvarligBirte Marten Oswald, Hilde Eide Tørring
- Start2025 Høst
- Observasjons- og vurderingskompetanse, deltid
- Observasjons- og vurderingskompetanse, nett
Emne 2 handler om kartleggingsverktøy og observasjons- og undersøkelsesmetoder som brukes for å tidlig oppdage forverret somatisk tilstand. Uavhengig av alder, diagnoser eller forhold hos pasientgrupper skal alltid en generell ABCDE tenkning ligge til grunn for observasjon av alle som trenger dette. Studenten skal få kompetanse om ulike akutte somatiske tilstander slik at de kan vurdere, dokumentere og rapportere symptomer på forverring i helsetilstand, samt gi førstehjelp. Emnet skal også gi studenten kjennskap til organiseringen av, og samhandlingen i den akuttmedisinske tjenesten.
2a. Tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand
- Observasjon og kartleggingsverktøy ved forverret somatisk tilstand
- ABCDE-prinsippet
- Early Warning Score (EWS)
- Kliniske observasjoner og undersøkelser
- Luftveier og respirasjon; respirasjonsfrekvens og -lyder og oksygenmetning
- Sirkulasjon; blodtrykk, puls, kapillær fylningstid, hud og diurese
- Bevissthetstilstand; tegn på hjerneslag, pupiller og blodsukker
- Kroppsundersøkelse, temperatur og smerter
- Bruk av medisinsk-teknisk utstyr til fysiologiske parametere
- Førstehjelp
- HHLR og bruk av hjertestarter
- Førstehjelp ved akutt sykdom og skade
2b. Akutte somatiske tilstander
- Respirasjonssvikt
- Akutt hjertesykdom
- Hjerneslag
- Infeksjonssykdommer og sepsis
- Hyper- og hypoglykemi
- Akutt nyresvikt
- Væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Smerter
- Delirium
- Synkope, svimmelhet
- Sjokktilstander
- Forgiftninger
- Fall og bruddskader
2c. Kommunikasjonsverktøy og dokumentasjon
- Kommunikasjonsverktøy – ISBAR
- Dokumentasjon
2d. Akuttmedisinsk tjeneste
- Akuttmedisinske tjenester i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- Lover og forskrifter som regulerer den akuttmedisinske tjenesten
- Krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
- Tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom tjenestene
- Ivaretakelse av pårørende ved akutte hendelser
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om akutte somatiske tilstander
- har kunnskap om kartleggingsverktøy og observasjons- og undersøkelsesmetoder som brukes for å vurdere, dokumentere og rapportere forverret somatisk tilstand
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy som brukes for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering ved forverret somatisk tilstand
- har kunnskap om førstehjelp, hjerte-lungeredning (HHLR) og bruk av hjertestarter
- har innsikt i relevante lover og forskrifter som regulerer den akuttmedisinske tjenesten og helsepersonells plikt til å yte helsehjelp når det er påtrengende nødvendig
- har kunnskap om hvordan den akuttmedisinske tjenesten er organisert
- kan oppdatere sin kunnskap om observasjon, kartlegging og undersøkelse ved forverret somatisk tilstand
- forstår betydningen av strukturert samarbeid og samhandling i den akuttmedisinske tjenesten for å gi pasienten kompetent og rask hjelp
Studenten
- kan anvende kunnskap om symptomer ved forverret somatisk tilstand for å observere, vurdere, dokumentere og rapportere
- kan anvende kartleggingsverktøy og undersøkelsesmetoder for å vurdere, dokumentere og rapportere forverret somatisk tilstand
- kan anvende kommunikasjonsverktøy for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering ved forverret somatisk tilstand
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for observasjon, kartlegging og vurdering av forverret somatisk tilstand
- kan kartlegge symptomer ved forverret somatisk tilstand og identifisere behov for å iverksette tiltak som sikrer en faglig forsvarlig helsehjelp
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle og ansvar i møte med pasienter med forverret somatisk tilstand og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og prinsipper som ivaretar faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp ved forverret somatisk tilstand
- kan utføre førstehjelp, hjerte-lungeredning (HHLR) og bruke hjertestarter i tråd med gjeldende retningslinjer
- kan utføre faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp til pasienter med forverret somatisk tilstand
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og samhandle på tvers av tjenestene om vurdering og tiltak ved forverret somatisk tilstand
- kan utvikle arbeidsmetoder for tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand | Arbeidskrav (Individuell oppgave) med individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Akutte somatiske tilstander | Arbeidskrav (Individuell oppgave) med individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4. |
Evaluering av emne 2 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatoriske læremidler
Bøker:
- Haugen, J. E. (2024). Akuttmedisin - utenfor sykehus (5. utg.). Gyldendal.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
- Knutstad, U. (Red.). (2019). Sykepleieboken 3. Utøvelse av klinisk sykepleie (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser:
- Helselovgivning, www.lovdata.no
- Norsk Resuscitasjonsråd, https://www.nrr.org/
- VAR Healthcare, https://www.varnett.no/portal/
E-læringsprogram:
- Observasjonskompetanse, https://www.kompetansebroen.no/courses/observasjonskompetanse?o=vestfold
- Klinisk observasjonskompetanse-Grunnleggende ferdigheter, https://www.kompetansebroen.no/article/klinisk-observasjonskompetanse-grunnleggende-ferdigheter?o=vestfold
- Delirium og kognitiv svikt, https://www.kompetansebroen.no/courses/delirium-og-kognitiv-svikt?o=vestfold
- Dokumentasjon av helsehjelp, https://www.kompetansebroen.no/courses/dokumentasjon-av-helsehjelp?o=vestfold
Undervisningsvideoer:
- Journalføring del 1, Journalføring med Randi Askjer - Del 1 - YouTube (ca. 30 min.)
- Journalføring del 2, Journalføring med Randi Askjer - Del 2 - YouTube (ca. 45 min.)
Tilleggslitteratur
- Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Lindholm, C. (2020). Sår (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.