36HH31I Palliasjon
36HH31I Palliasjon
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2026 Vår
Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) legger klare føringer for at den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal sørge for lindring og omsorg ved livets slutt hos personer med utviklingshemming.
Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for personer med alvorlig og uhelbredelig sykdom. Lindring av fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle behov. Målet med palliasjon er best mulig livskvalitet for den enkelte og dens pårørende.
Meld. St. 24 (2019-2020), Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve, skal bidra til mer åpenhet om døden og til at mennesker med behov for lindrende behandling og omsorg ivaretas på en helhetlig måte for best mulig livskvalitet og får en verdig avslutning på livet, i tråd med egne ønsker og behov. Det er behov for å heve kompetansenivået i tjenestene for at uhelbredelig syke og døende skal oppleve livets sluttfase som så trygg, smertefri og meningsfull som mulig.
Utdanningsmodulen i palliasjon har som mål å utdanne yrkesutøvere som kan ta initiativ til å utføre palliasjon til personer med utviklingshemming. Studenten skal utvikle sin personlige og faglige kompetanse for å kunne hjelpe personer med utviklingshemming og deres pårørende til å møte de utfordringene de står overfor i palliativ fase slik at de opplever best mulig livskvalitet og får en verdig død.
Utdanningsmodulen i palliasjon har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
- 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
- Egeninnsats og veiledning
- 3 studiekrav
a) Palliasjon til personer med utviklingshemming
- Palliasjon og Hospicefilosofien
- Barnepalliasjon
- Livshistorie og personssentrert omsorg
- Livskvalitet, håp og mestring
- Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- Palliativ plan og forhåndssamtaler
- Samarbeid med pårørende og andre nære personer
- Palliativt tjenestetilbud
- Hjemmedød
b) Symptomforebyggende og symptomlindrende kartlegging og behandling
- Bruk av kartleggingsverktøy innen palliasjon
- Symptomkartlegging; ESAS
- Smertekartlegging; MOBID - 2
- Vurdering av ubehag; DisDAT
- Observasjon og tolkning av symptomer hos personer med utviklingshemming
- Smerte
- Kvalme og brekninger
- Obstipasjon og diaré
- Munnproblemer
- Utfordringer knyttet til væske og ernæring (kakeksi, vekttap og dehydrering)
- Dyspné
- Fatigue
c) Pleie og omsorg ved livets slutt
- Tegn på nær forestående død
- Tiltaksplan ved livets slutt (LSD)
- Etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
- Ivaretagelse av pårørende og nære personer
- Stell av døde
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om palliasjon og tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos personer med utviklingshemming i palliativ fase
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i samhandlingen med personer med utviklingshemming i palliativ fase og deres pårørende
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer hos personer med utviklingshemming som er i palliativ fase og ved livets slutt
- har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer knyttet til palliasjon
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- kan oppdatere sin kunnskap om palliasjon til personer med utviklingshemming
- forstår hvordan palliasjon bidrar til trygghet og best mulig livskvalitet for alvorlig syke personer med utviklingshemming, samt deres pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om palliasjon til å delta i palliativ behandling, og til å planlegge og iverksette ikke-medikamentelle tiltak som ivaretar personer med utviklingshemmings behov for å forebygge og lindre plagsomme symptomer
- kan anvende kartleggingsverktøy til å kartlegge symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos personer med utviklingshemming i palliativ fase og ved livets slutt
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og -teknikker i samtale med personer med utviklingshemming i palliativ fase og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen palliasjon til personer med utviklingshemming
- kan observere og identifisere endringer hos personer med utviklingshemmingers tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig syke og døende personer med utviklingshemming og deres pårørende
- har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlig syke og døende personer med utviklingshemming
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i møte med alvorlig syke og døende personer med utviklingshemming
- har mot og evne til å samtale med alvorlig syke og døende personer med utviklingshemming og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå for å ivareta personer med utviklingshemmings helhetlige behov knyttet til alvorlig sykdom, lidelse og død
- kan bidra til faglig og etisk refleksjon om palliasjon på arbeidsplassen
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Den gode samtalen | Skriftlig oppgave |
Studiekrav 2 | Symptomregistrering ved palliativ behandling (ESAS) eller smertekartlegging med MOBID-2 | Skriftlig oppgave |
Studiekrav 3 | Pleie og omsorg ved livets slutt | Skriftlig oppgave |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker:
Ekenes, J. & Løkke, J. (Red.). (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Universitetsforlaget.
Rønsen, A. & Trier, E. M. L. (2022). Omsorg for døende og deres pårørende. Fagbokforlaget.
Hefter:
Regional kompetansetjeneste for lindrende behandling (Lindring i nord). (2012). Håndbok i lindrende behandling. Universitetssykehuset Nord-Norge. https://www.unn.no/fag-og-forskning/regional-kompetansetjeneste-for-lindrende-behandling-lindring-i-nord/handbok-i-lindrende-behandling/
Artikler:
Dahlen, W. N., Ellingsen, K. E. & Berge, K. (2018). Kompetanse om palliativ behandling og omsorg for personer med psykisk utviklingshemming. Omsorg (1), 31-35. https://naku.no/sites/default/files/files/Berge_%20Omsorg%202018-1_til%20trykk.pdf
Westergård, B-E. (2017). Voksne og eldre med utviklingshemming trenger også palliativ omsorg. Sykepleien. https://sykepleien.no/meninger/innspill/2017/08/voksne-og-eldre-med-utviklingshemming-trenger-ogsa-palliativ-omsorg
Nettressurser:
Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Helse- og omsorgsdepartementet. (2020). Vi – de pårørende Regjeringens pårørendestrategi og handlingsplan. https://www.regjeringen.no/contentassets/08948819b8244ec893d90a66deb1aa4a/vi-de-parorende.pdf
Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf
Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/