36HH31G Helseoppfølging

36HH31G Helseoppfølging

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Forventet levealder for personer med utviklingshemming har økt de siste tiårene, men er fortsatt vesentlig kortere enn for befolkningen ellers. Personer med utviklingshemming representer en sårbar gruppe, fordi de kan ha problemer med å forstå og gi uttrykk for egen sykdom og håndtere egne helseproblemer. Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) legger klare føringer for helseoppfølgingen til personer med utviklingshemming i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det er kommunens og fastlegens ansvar at den enkelte får denne oppfølgingen. For å få en faglig forsvarlig tjeneste må de ansatte ha kompetanse til å fremme helsekompetanse hos personer med utviklingshemming og til å legge til rette for årlig helsekontroll. Det er nødvendig med kompetanse til å fange opp tegn på mistilpasning og sykdom hos personer med utviklingshemming, samt legge til rette for god psykisk helse.

Utdanningsmodulen i helseoppfølging har som mål å utvikle kompetanse til å observere og kartlegge atferdsendring og tidlige tegn på sykdom hos personer med utviklingshemming. Studentene skal ha kunnskap om utvalgte sykdomstilstander, fysisk, psykisk og seksuell helse for å forebygge og iverksette tiltak i et tverrfaglig samarbeid. Studentene skal ha innsikt i nasjonal veileder for helseoppfølging til personer med utviklingshemming og kunne legge til rette for den årlige helsekontrollen.

Utdanningsmodulen i helseoppfølging har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30-13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 -15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 2 studiekrav
Innhold

a) Helseoppfølging

  • Atferdsendring og tidlige tegn på sykdom
  • Samarbeid med pårørende
  • Årlig helsekontroll
    • Bruk av kartleggingsverktøy og sjekkliste for årlig helsekontroll
    • Tverrfaglig samarbeid
  • Observasjons- og vurderingskompetanse (ABCDE, NEWS og ISBAR)
  • Vitale parameter og prøvetakning
  • Observasjon av effekt og bivirkninger av legemidler
  • Dokumentasjon
  • Infeksjoner og sepsis
  • Smerter
  • Delirium
  • Psykisk helse
  • Seksuell helse
  • Demens
  • Sansesvikt
  • Førstehjelp
    • HHLR og bruk av hjertestarter
    • Førstehjelp ved akutt sykdom og skade

b) Risikovurdering og forebygging

  • Helsekompetanse hos personer med utviklingshemming
  • Diagnosespesifikke risikofaktorer
  • Munn- og tannhelse
  • Væske og ernæring
  • Fysisk aktivitet
  • Fall
  • Immobilitet
  • Vold og overgrep
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap
  • har kunnskap om atferdsendring og tidlige tegn på sykdom hos personer med utviklingshemming, og om observasjoner, kartlegginger og tiltak som må iverksettes
  • har kunnskap om førstehjelp, HLR, vitale parametere, prøvetakning og observasjon av effekt og bivirkninger av legemidler
  • har kunnskap om utvalgte sykdomstilstander hos personer med utviklingshemming, symptomer og tiltak
  • har kunnskap om fysisk, psykisk og seksuell helse hos personer med utviklingshemming
  • har kunnskap om risikovurdering og hva den enkelte person med utviklingshemming og helsepersonell kan gjøre for å forebygge komplikasjoner ved, og begrense konsekvenser av sykdom
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere helsetilstand, symptomer og risiko hos personer med utviklingshemming
  • har innsikt i nasjonal veileder for helseoppfølging av personer med utviklingshemming
  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter ved sykdom og den årlige helsekontrollen
  • kan oppdatere sin kunnskap om helseoppfølging, bruk av kartleggingsverktøy og systematisk observasjon i møte med personer med utviklingshemming
  • forstår hva det betyr for den enkelte person med utviklingshemming og deres pårørende at helsepersonell viser kompetanse og trygghet i helseoppfølgingen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utvalgte sykdomstilstander, atferdsendring og tidlige tegn på sykdom hos personer med utviklingshemming til å observere, kartlegge, vurdere og iverksette tiltak i samarbeid med den enkelte, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende kunnskap om fysisk, psykisk og seksuell helse til å fremme helsekompetanse hos personer med utviklingshemming og til å forebygge sykdom, skade, vold og overgrep
  • kan anvende kartleggingsverktøy til å kartlegge, vurdere risiko, rapportere og dokumentere helsetilstand og symptomer, og til å identifisere behov for tiltak hos personer med utviklingshemming
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til helseoppfølging og den årlige helsekontrollen for personer med utviklingshemming
  • kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for å iverksette forebyggende tiltak hos personer med utviklingshemming
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til risikovurdering, systematisk observasjon, kartlegging og behov for tiltak hos personer med utviklingshemming
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og aktuelt lovverk som ivareta den enkeltes integritet, brukermedvirkning og kravet til faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre forebyggende og behandlende tiltak etter individuelle behov hos personer med utviklingshemming
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater om helseoppfølgingen av personer med utviklingshemming
  • kan bidra til faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen om helseoppfølging og den årlige helsekontrollen for personer med utviklingshemming
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Årlig helsekontroll
Skriftlig innlevering med utfylling av sjekkliste til årlig helsekontroll
Studiekrav 2
Ernæringsarbeid i praksis
Skriftlig innlevering
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker:

Ekenes, J. & Løkke, J. (Red.). (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet. (2016). Kosthåndboken. Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Kosthåndboken – Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten.pdf (helsedirektoratet.no)

Husevåg, E. (2022). Ernæringsarbeid i praksis. Fagbokforlaget.

Larsen, F. K. & Wigaard, E. (Red.). (2014). Utviklingshemming og aldring – en lærebok. Aldring og helse.

Søndenaa, E. & Dahl, N. C. (2023). Helse og omsorg for personer med utviklingshemming. Universitetsforlaget.

Nettressurser:

Aldring og helse, helsesjekk ved utviklingshemming og mitt sykehuspass, https://www.aldringoghelse.no/

Bufdir. (u.å.). Vold og overgrep. https://www.bufdir.no/vold/

Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Helsedirektoratet. (2022, 14. mars). Nasjonal faglig retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandling-av-underernaering

Helsedirektoratet. (2019, 28. januar). Pårørendeveileder. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder

Helsedirektoratet. (2010). Forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos voksne. Nasjonale retningslinjer for primærhelsetjenesten. Overvekt og fedme hos voksne – Nasjonal faglig retningslinje for forebygging, utredning og behandling.pdf (helsedirektoratet.no)

Norsk resuscitasjonsråd (NRR), https://www.nrr.org/

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

E-læringsprogram:

Delirium og kognitiv svikt, https://www.kompetansebroen.no/courses/delirium-og-kognitiv-svikt?o=vestfold 

Dokumentasjon av helsehjelp, https://www.kompetansebroen.no/courses/dokumentasjon-av-helsehjelp?o=vestfold

Ernæringsarbeid i hjemmet, https://www.kompetansebroen.no/courses/ernaeringsarbeid-i-hjemmet?o=vestfold

Klinisk observasjonskompetanse-Grunnleggende ferdigheter, https://www.kompetansebroen.no/article/klinisk-observasjonskompetanse-grunnleggende-ferdigheter?o=vestfold   

Observasjonskompetanse, https://www.kompetansebroen.no/courses/observasjonskompetanse?o=vestfold

Undervisningsvideoer: 

Journalføring del 1, Journalføring med Randi Askjer - Del 1 - YouTube (ca. 30 min.) 

Journalføring del 2, Journalføring med Randi Askjer - Del 2 - YouTube (ca. 45 min.)