36HH31A Grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet
36HH31A Grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Anne Marie Gulvik
- Start2025 Høst
- Habilitering og atferdsstøtte
Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) har fokus på faglig forsvarlige tjenester og individuelt tilpassede tjenester. Meld. St. 8 (2022—2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming –Det handlar om å bli høyrt og sett påpeker at CRPD (FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsett funksjonsevne) må få større oppmerksomhet i tjenestene. For å oppnå faglig forsvarlig og godt tilpassede tjenester må tjenesteyterne gis muligheten til å øke sin kompetanse og grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming.
Utdanningsmodulen i grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet har som mål å utvikle kompetanse om funksjonshemming, utviklingshemming, syndromer og tilleggslidelser for å forstå og møte individuelle behov. Studentene vil lære mer om observasjon, kartlegging og dokumentasjon, samt utvikle evnen til å bygge relasjoner, delta i tverrfaglig samarbeid og bidra til faglig og etisk refleksjon om tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming.
Utdanningsmodulen i grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 9 nettsamlinger á 3 timer mellom kl. 10.30-13.15 en fast ukedag
- 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 -15.00
- Egeninnsats og veiledning
- 2 studiekrav
a) Funksjonshemming
- Funksjonshemming
- GAP-modellen
- Den biopsykososiale modellen
- Habilitering og rehabilitering
b) Utviklingshemming
- Normalutvikling
- Utviklingshemming
- Grader av utviklingshemming
- Diagnosesystemet
- Samspillet mellom cortex og amygdala
- Eksekutive funksjoner
- Downs syndrom
- Spesielle syndromer
- Komorbiditet og vanlige tilleggslidelser
- Nevroutviklingsforstyrrelser
- ADHD
- Autismespekterforstyrrelse
- Tourettes syndrom
- Narkolepsi
- Epilepsi
- Cerebral parese
- Depresjon
- Angst
- Psykose
- Tvangslidelser (OCD)
- Ruslidelser
- Nevroutviklingsforstyrrelser
c) Å arbeide i andres liv
- Helhetlig helseoppfølging
- Sårbarhetsfaktorer
- Utfordringer i livsfaseoverganger
- Tilrettelegging ved livsfaseoverganger
- Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
- Ansvar i observasjon, kartlegging og dokumentasjon
- Aktuelle observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy for vurdering av funksjonsnivå og bistandsbehov
- Dokumentasjon
- Kommunikasjon, samhandling og tilrettelegging
- Forutsigbarhet
- Oversikt
- Struktur
d) Tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming
- Historisk utvikling av tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming
- FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)
- Tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming
- Aktuelt lovverk som regulerer tjenestetilbudet
- Spesialisthelsetjenesten
- Den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Bestiller – utførermodellen
- Tverrfaglig samarbeid
- Pårørendesamarbeid
- Etisk refleksjon
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om hva funksjonshemming er og hvordan det kan forstås i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om normalutvikling hos barn og unge
- har kunnskap om hva utviklingshemming er, om diagnosesystemet og om ulike grader av utviklingshemming
- har kunnskap om ulike syndromer, komorbiditet og vanlige tilleggslidelser hos personer med utviklingshemming
- har kunnskap om observasjon, kartlegging og dokumentasjon av funksjonsnivå og bistandsbehov hos personer med utviklingshemming
- har kunnskap om etiske refleksjonsmodeller
- har innsikt i relevant lovverk, samt nasjonale og internasjonale føringer for tjenester til personer med utviklingshemming
- har kunnskap om den historiske utviklingen av tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming
- har kunnskap om tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i tjenestene
- kan oppdatere sin kunnskap om sårbarhetsfaktorer og utfordringer i livsfaseoverganger hos personer med utviklingshemming for å kunne bidra til helhetlig helseoppfølging
- forstår hva kompetanse i kommunikasjon, samhandling og tilrettelegging betyr for personer med utviklingshemming, pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om utviklingshemming, ulike syndromer, komorbiditet og vanlige tilleggslidelser for å forstå personens behov for bistand, helhetlig helseoppfølging og tilrettelegging
- kan anvende observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å vurdere funksjonsnivå og bistandsbehov, og til å dokumentere helhetlig helseoppfølging hos personer med utviklingshemming
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter profesjonelt i samhandling med personer med utviklingshemming, deres pårørende, kollegaer og andre samarbeidsparter
- kan finne informasjon og fagstoff om ulike syndromer og vanlige tilleggslidelser hos personer med utviklingshemming for å gi individuell oppfølging
- kan identifisere etiske utfordringer i en situasjon, og anvende etisk refleksjon systematisk for å analysere og vurdere ulike handlingsalternativer
- kan kartlegge innen eget ansvarsområde og identifisere ressurser og behov for å individuell tilrettelegging hos personer med utviklingshemming
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer og prinsipper som gjelder for arbeid i tjenester til personer med utviklingshemming
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med nasjonale og internasjonale føringer for tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming og deres pårørende
- kan utføre arbeidet i tjenester til personer med utviklingshemming etter den enkeltes behov for forutsigbarhet, oversikt og struktur og i samsvar med målet om gode liv og kravet til faglig forsvarlighet
- kan utføre arbeidet i tjenester til personer med utviklingshemming i samarbeid med den enkelte og dens pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, enheter og tjenestenivå
- kan bidra til faglig og etisk refleksjon om det tjenestetilbudet personer med utviklingshemming får på arbeidsplassen
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk per arbeidskrav. Alle arbeidskravene inngår i vurderingen av karakteren for modulen. Vurderingsuttrykk for modulen: bestått eller ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Utviklingshemming og tilleggslidelser | Video innspilt powerpoint eller podcast - Gruppe oppgave |
Arbeidskrav 2 | Etisk refleksjon i tjenestene til personer med utviklingshemming | Skriftlig innlevering - Individuell |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker:
Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka: Refleksjon, organisasjon og ledelse. Kommuneforlaget.
Ekenes, J. & Løkke, J. (Red.). (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Universitetsforlaget.
Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2025). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS.
Larsen, F. K. & Wigaard, E. (Red.). (2014). Utviklingshemming og aldring – en lærebok. Aldring og helse.
Skarstad, K. (2019). Funksjonshemmedes menneskerettigheter: fra prinsipper til praksis. Universitetsforlaget.
Søndenaa, E. & Dahl, N. C. (2023). Helse og omsorg for personer med utviklingshemming. Universitetsforlaget.
Nettressurser:
Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Helsedirektoratet. (2019, 28. januar). Pårørendeveileder. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder
Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. (2013). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-12-13-34
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). (u.å.). Kunnskapsbanken. Hentet 24. januar 2024 fra https://naku.no/kunnskapsbanken
Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/
Tilleggslitteratur:
Bakken, T. L. (2020). Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming: forståelse og behandling. Universitetsforlaget.
Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagbokforlaget.