36HH27H Miljøbehandling i praksis
36HH27H Miljøbehandling i praksis
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2025 Høst
- Eldrehelse
Miljøbehandling er behandling og oppfølging uten bruk av medisiner. Målet med miljøbehandlingen er at personen får bruke sine ressurser og leve et så aktivt og meningsfullt liv som mulig. Å tilrettelegge for et meningsfullt og selvstendig liv er ifølge nasjonale planer og styringsdokumenter et satsingsområde i eldreomsorgen i Norge (Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet, Nasjonal faglig retningslinje om demens (2017), Demensplan 2025 (2020) og Forskrift om en verdig eldreomsorg (Verdighetsgarantien) (2010)). Miljøbehandling består av mange ulike komponenter som virker sammen: Verdier, relasjoner, samhandling, sosialt miljø, struktur og ulike aktiviteter. I tillegg påvirkes miljøbehandlingen av fysiske rammer, personens dagsform, funksjonsnivå og symptomer. Kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere miljøbehandlingstiltak for eldre er derfor etterspurt i dagens og fremtidens eldreomsorg.
Utdanningsmodulen skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som tar initiativ til å kartlegge, planlegge, iverksette og evaluere miljøtiltak i samarbeid med pasienter, andre yrkesgrupper og eventuelt pårørende og frivillige.
Utdanningsmodulen i miljøbehandling i praksis har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller den kan inngå som en av de valgbare modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 8 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
- 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
- Egeninnsats og veiledning
- 3 studiekrav
a) Miljøbehandling som metode
- Teorigrunnlag
- Verdigrunnlag: Personsentrert omsorg
- Tilrettelegging av omgivelser og fysiske rammer
b) Forankring og organisering
- Brukermedvirkning og deltakelse
- Observasjon og kartlegging
- Miljøbehandling individuelt og/eller i gruppe
- Gundersons modell for miljøprosesser (strukturert miljøbehandling)
- Samarbeid med pårørende og frivillige
- Planlegging, gjennomføring og evaluering
c) Aktiviteter som miljøbehandling
- Dagliglivets aktiviteter
- Dyreassistert miljøbehandling
- Eksistensielle behov, tro og livssyn
- Fysisk aktivitet og trening
- Kognitiv stimuleringsterapi
- Kreativ aktivitet
- Kunstterapi
- Minnearbeid
- Musikk
- Sansehager
- Sansestimulering
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om miljøbehandling for eldre
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som anvendes og fremmer miljøbehandling til eldre
- har innsikt i relevant lovverk for helse- og omsorgssektoren, samt i nasjonale planer og retningslinjer
- har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til eldre og kjennskap til ansvar og oppgaver innen miljøhandling for ulike aktører og samarbeidsparter
- kan oppdatere sin kunnskap om miljøbehandling til eldre for å kunne identifisere og vurdere behov for å iverksette og evaluere miljøbehandlingstiltak
- forstår hvordan miljøbehandling kan bidra til å skape mestring, aktivitet, trivsel og velvære hos eldre
Studenten
- kan anvende kunnskap om miljøbehandling for å iverksette tiltak som fremmer mestring, aktivitet, trivsel og velvære hos eldre
- kan kartlegge pasienters interesser, ønsker og preferanser for å tilby individuelt tilpassede miljøbehandlingstiltak
- kan anvende kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens individuelle behov
- kan samarbeide med pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper om miljøbehandling til eldre pasienter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøbehandling til eldre pasienter
- kan identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger i arbeidet med miljøbehandling
Studenten
- har forståelse for lovverket, samt faglige og yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar pasientens rett til brukermedvirkning og deltakelse i miljøbehandlingen
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter, pårørende og kollegaer
- kan utføre miljøbehandling etter individuelle behov, i tråd med prinsippene for personsentrert omsorg
- kan bygge relasjoner med frivillige, pårørende og kollegaer på tvers av avdelinger og etater for å bidra i samarbeidet om miljøbehandlingstiltak til eldre
- kan bidra til å utvikle miljøbehandlingstiltak gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Pasientens behov for miljøbehandling | |
Studiekrav 2 | Planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøarbeid | Muntlig deltakelse på samling Skriftlig oppgave |
Studiekrav 3 | Refleksjon over egen praksis | Muntlig deltakelse på samling Skriftlig oppgave |
Anbefaler å gjennomføre følgende e-læringskurset i forkant av modulen:
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker og enkelt kapitler
- Rokstad, A.M.M. (2021). Se hvem jeg er! Personsentrert omsorg ved demens. Universitetsforlaget.
- Tretteteig, S. (Red.). (2020). Psykiske sykdommer hos eldre. Forlaget Aldring og helse.
- Røsvik, J. Kap. 12. Miljøet og aktiviteter som behandling. Forlaget Aldring og helse.
- Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka. Forlaget Aldring og helse.
- Tretteteig, T. og Røsvik, J. Kap. 12 Personsentrert omsorg
- Tretteteig, T. og Røsvik, J. Kap. 16 Miljøbehandling - introduksjon
- Holthe, T. Kap. 17 Dagliglivets aktiviteter som miljøbehandling
- Holthe, T. Kap. 18 Betydningen av et tilrettelagt miljø
- Tretteteig, S., Tangen G.G.T., Storjord, M.S. Kap. 19 Miljøbehandling - ulike arbeidsformer og aktiviteter
- Gonzalez, M. og Kirkevold, M. Kap. 20. Sansehage som miljøbehandling for personer med demens
- Røsvik, J. Kap 21. Fagutvikling og leiing
- Røen, I. & Storlien, M. S. (2015). Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen. Forlaget Aldring og helse.
Nettressurser
- Meld. St. 15 (2017-2018). Leve hele livet. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/?ch=1
- Aktuelle lover og forskrifter, https://lovdata.no/
E-læringsprogram
Skriftlig oppgave