36HH27H Miljøbehandling i praksis

36HH27H Miljøbehandling i praksis

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Horten
Introduksjon

Miljøbehandling er behandling og oppfølging uten bruk av medisiner. Målet med miljøbehandlingen er at personen får bruke sine ressurser og leve et så aktivt og meningsfullt liv som mulig. Å tilrettelegge for et meningsfullt og selvstendig liv er ifølge nasjonale planer og styringsdokumenter et satsingsområde i eldreomsorgen i Norge (Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet, Nasjonal faglig retningslinje om demens (2017), Demensplan 2025 (2020) og Forskrift om en verdig eldreomsorg (Verdighetsgarantien) (2010)). Miljøbehandling består av mange ulike komponenter som virker sammen: Verdier, relasjoner, samhandling, sosialt miljø, struktur og ulike aktiviteter. I tillegg påvirkes miljøbehandlingen av fysiske rammer, personens dagsform, funksjonsnivå og symptomer. Kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere miljøbehandlingstiltak for eldre er derfor etterspurt i dagens og fremtidens eldreomsorg.

Utdanningsmodulen skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som tar initiativ til å kartlegge, planlegge, iverksette og evaluere miljøtiltak i samarbeid med pasienter, andre yrkesgrupper og eventuelt pårørende og frivillige.

Utdanningsmodulen i miljøbehandling i praksis har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller den kan inngå som en av de valgbare modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
  • 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Miljøbehandling som metode

  • Teorigrunnlag
  • Verdigrunnlag: Personsentrert omsorg
  • Tilrettelegging av omgivelser og fysiske rammer

b) Forankring og organisering

  • Brukermedvirkning og deltakelse
  • Observasjon og kartlegging
  • Miljøbehandling individuelt og/eller i gruppe
  • Gundersons modell for miljøprosesser (strukturert miljøbehandling)
  • Samarbeid med pårørende og frivillige
  • Planlegging, gjennomføring og evaluering

c)  Aktiviteter som miljøbehandling

  • Dagliglivets aktiviteter
  • Dyreassistert miljøbehandling
  • Eksistensielle behov, tro og livssyn
  • Fysisk aktivitet og trening
  • Kognitiv stimuleringsterapi 
  • Kreativ aktivitet
  • Kunstterapi
  • Minnearbeid
  • Musikk
  • Sansehager
  • Sansestimulering
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om miljøbehandling for eldre
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som anvendes og fremmer miljøbehandling til eldre
  • har innsikt i relevant lovverk for helse- og omsorgssektoren, samt i nasjonale planer og retningslinjer
  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til eldre og kjennskap til ansvar og oppgaver innen miljøhandling for ulike aktører og samarbeidsparter
  • kan oppdatere sin kunnskap om miljøbehandling til eldre for å kunne identifisere og vurdere behov for å iverksette og evaluere miljøbehandlingstiltak
  • forstår hvordan miljøbehandling kan bidra til å skape mestring, aktivitet, trivsel og velvære hos eldre
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om miljøbehandling for å iverksette tiltak som fremmer mestring, aktivitet, trivsel og velvære hos eldre
  • kan kartlegge pasienters interesser, ønsker og preferanser for å tilby individuelt tilpassede miljøbehandlingstiltak
  • kan anvende kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens individuelle behov
  • kan samarbeide med pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper om miljøbehandling til eldre pasienter
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøbehandling til eldre pasienter
  • kan identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger i arbeidet med miljøbehandling
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverket, samt faglige og yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar pasientens rett til brukermedvirkning og deltakelse i miljøbehandlingen
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter, pårørende og kollegaer
  • kan utføre miljøbehandling etter individuelle behov, i tråd med prinsippene for personsentrert omsorg
  • kan bygge relasjoner med frivillige, pårørende og kollegaer på tvers av avdelinger og etater for å bidra i samarbeidet om miljøbehandlingstiltak til eldre
  • kan bidra til å utvikle miljøbehandlingstiltak gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen 
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Pasientens behov for miljøbehandling
Muntlig deltakelse på samling
Skriftlig oppgave
Studiekrav 2
Planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøarbeid
Muntlig deltakelse på samling
Skriftlig oppgave
Studiekrav 3
Refleksjon over egen praksis
Muntlig deltakelse på samling
Skriftlig oppgave
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Rokstad, A.M.M. (2021). Se hvem jeg er! Personsentrert omsorg ved demens. Universitetsforlaget.
  • Tretteteig, S. (Red.). (2020). Psykiske sykdommer hos eldre. Forlaget Aldring og helse.
    • Røsvik, J. Kap. 12. Miljøet og aktiviteter som behandling. Forlaget Aldring og helse.
  • Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka. Forlaget Aldring og helse.
    • Tretteteig, T. og Røsvik, J. Kap. 12 Personsentrert omsorg
    • Tretteteig, T. og Røsvik, J. Kap. 16 Miljøbehandling - introduksjon
    • Holthe, T. Kap. 17 Dagliglivets aktiviteter som miljøbehandling
    • Holthe, T. Kap. 18 Betydningen av et tilrettelagt miljø
    • Tretteteig, S., Tangen G.G.T., Storjord, M.S. Kap. 19 Miljøbehandling - ulike arbeidsformer og aktiviteter
    • Gonzalez, M. og Kirkevold, M. Kap. 20. Sansehage som miljøbehandling for personer med demens
    • Røsvik, J. Kap 21. Fagutvikling og leiing
  • Røen, I. & Storlien, M. S. (2015). Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen. Forlaget Aldring og helse.
  • Meld. St. 15 (2017-2018). Leve hele livet. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/?ch=1
  • Aktuelle lover og forskrifter, https://lovdata.no/