36HH27G Velferdsteknologi til eldre
36HH27G Velferdsteknologi til eldre
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2025 Høst
Velferdsteknologi er en felles betegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet. Målet med velferdsteknologi er å skape en tryggere og enklere hverdag både for den eldre, pårørende og helsepersonell. NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg trekker fram at helse- og omsorgstjenestene har et stort potensial for å ta i bruk tilgjengelig teknologi og for å utvikle ny. Meld. St. 29 (2012-2013), Morgendagens omsorg framhever at velferdsteknologi åpner for nye måter å organisere omsorg på, og kan legge til rette for nye arenaer for samvirke med brukeren selv, nærmiljøet, pårørende, frivillige og ideelle aktører. Velferdsteknologi har vokst frem som et svar på utfordringene samfunnet møter i forhold til helse, omsorg og velferd. I Nasjonalt velferdsteknologiprogram (2014-2024) er det å bygge og sikre kompetanse et av tiltaksområdene for at flere kommuner skal ta i bruk velferdsteknologi.
Utdanningsmodulen skal gi studenten kunnskap om velferdsteknologi og hvordan det kan implementeres og brukes i helse- og omsorgstjenesten. Studenten skal få økt kompetanse i kartlegging og identifisering av eldres behov for velferdsteknologiske løsninger, samt hvordan disse behovene kan møtes.
Utdanningsmodulen i velferdsteknologi til eldre har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller den kan inngå som en av de valgbare modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 10 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
- 1 fysisk samling á en 1 dag fra kl. 9-15
- Egeninnsats og veiledning
- 2 studiekrav
a) Velferdsteknologi og tjenesteinnovasjon
- Velferdsteknologi –hva, hvorfor og hvordan?
- Personsentrert tilnærming, brukermedvirkning og mestring
- Universell utforming
- Tjenesteinnovasjon
- E-helse og digitalisering
b) Faglig, etiske og juridiske vurderinger knyttet til velferdsteknologi
- Tverrfaglig samarbeid om kartlegging og vurdering av behov
- Etiske og juridiske perspektiver ved anskaffelse og bruk av velferdsteknologi
- Informasjonssikkerhet og personvern
c) Implementering av velferdsteknologi
- Velferdsteknologiske løsninger som kan være aktuelle for eldre
- Tverrfaglig kartlegging av behov for velferdsteknologi
- Anskaffelse av velferdsteknologi til eldre
- Opplæring og veiledning i bruk av velferdsteknologi
- Individuell tilpasning av velferdsteknologi
- Vurdering ved endring av behov for velferdsteknologiske løsninger
- Drift og vedlikehold av velferdsteknologi
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om hva universell utforming og velferdsteknologi er
- har kunnskap om tverrfaglig kartlegging av den eldres behov for velferdsteknologiske løsninger
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i opplæring og tilpasning av velferdsteknologi i møte med eldre, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om drift og vedlikehold av velferdsteknologi
- har innsikt i lover og forskrifter knyttet til anskaffelse og bruk av velferdsteknologi
- har kjennskap til velferdsteknologiske løsninger som kan være aktuelle for eldre og til anskaffelse av velferdsteknologi
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi for å kunne identifisere og vurdere behov og iverksette tiltak
- forstår betydningen av tjenesteinnovasjon og implementering av velferdsteknologi for å utvikle helse- og omsorgstjenesten til eldre
Studenten
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi til å informere om og bistå eldre med anskaffelse av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper for å gi opplæring og tilpasning av velferdsteknologi til eldre, pårørende og kollegaer
- kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for velferdsteknologiske løsninger hos eldre
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med eldre som har behov for velferdsteknologi
- kan kartlegge situasjonen til eldre med behov for velferdsteknologi og identifisere juridiske og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Studenten
- har forståelse for hvordan velferdsteknologi og universell utforming påvirker mestring og livskvalitet til eldre
- har forståelse for hvordan eldres evne til å nyttiggjøre seg velferdsteknologi kan endre seg og påvirke behovet for veiledning og tilpasning av velferdsteknologiske løsninger
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning og faglig forsvarlighet ved anskaffelse og bruk av velferdsteknologi
- kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre velferdsteknologiske tiltak etter individuelle behov hos eldre
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om anskaffelse og drift av velferdsteknologi for å utvikle og skape bedre tjenester
- kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester til eldre med behov for velferdsteknologi
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Kartlegging av behov for velferdsteknologi | Skriftlig oppgave i gruppe |
Studiekrav 2 | Implementering av velferdsteknologi | Skriftlig oppgave i gruppe |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
- Holthe, T., Kjeldsberg A-B. & Sværen, V. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens - temahefte. Aldring og helse.
- Hvidsten, A., Rai, R. S., Helland, S. & Henriksen, T. (2021). Introduksjon til tjenestedesign. Cappelen Damm.
- Nakrem, S. & Sigrjónsson J. (Red.) (2017). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk.
- Aktuelle lover og forskrifter, https://lovdata.no/
- KS. (u.å). Veikart for tjenesteinnovasjon. Hentet 21. desember 2022 fra https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/
- KS. (u.å.). Velferdsteknologien ABC. Hentet 21. desember 2022 fra https://www.ks.no/velferdsteknologiensabc