36HH27C Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid
36HH27C Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Hver dag jobber ansatte i helse- og omsorgstjenesten for å sikre at pasienter skal få riktig og god behandling og omsorg. Likevel finnes det studier som viser at det kan ta alt fra 9-17 år fra ny forskning er publisert til ny kunnskap har blitt standard behandling for pasienten. Forbedringskunnskap er et viktig supplement til profesjonskunnskapen, og hjelper oss til å forstå og analysere hva som skal til for at forbedringer kan skje.
Utdanningsmodulen skal gi studenten forståelse for hva kvalitet og kompetanse i helse- og omsorgstjenesten til eldre betyr for den eldre pasienten, de pårørende og samfunnet. Modulen skal også gi studenten kunnskap og erfaring med kvalitetsforbedring på egen arbeidsplass ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid innenfor et avgrenset område.
Utdanningsmodulen kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid på egen arbeidsplass har et omfang på 10 studiepoeng, og er en avsluttende og obligatorisk modul i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 12 uker og organiseres som følger:
- 2 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
- 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
- Egeninnsats og veiledning
- 4 arbeidskrav
- 1 studiekrav
Politiattest
For å kunne gjennomføre den avsluttende modulen i kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid må studentene fremvise politiattest. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder. Kravet om politiattest er hjemlet ved Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) (LOV-2011-06-24-30) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28) §27, jfr. Lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) (LOV-2010-05-28-16) §37 og §39.
Forbedringsarbeid på egen arbeidsplass skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og bidra til kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. I forbedringsarbeidet må studenten anvende kompetanse fra fem tidligere beståtte moduler, tilhørende fagskolegraden eldrehelse. Det bidrar til en helhetlig tilnærming til eldrehelse, samt kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid innen fagfeltet. Forbedringsarbeidet går ut på å identifisere mulige områder for forbedring på arbeidsplassen, knyttet til kollegaer, organisering av arbeidet, en eller flere pasienter eller pårørende. Studenten skal i samarbeid med leder, veileder og faglærer velge et område/tema for forbedringsarbeidet og utarbeide en problemstilling de skal jobbe ut fra. Forbedringsarbeidet er et felles ansvar for arbeidstaker/student og arbeidsgiver. Arbeidet krever at studenten får tid til å arbeide med forbedringsarbeidet og får veiledning. Dersom det er flere studenter som skal gjennomføre forbedringsarbeid på samme arbeidsplass kan det vurderes om to eller flere av studentene kan jobbe med det samme forbedringsarbeidet. Studenten vil bli fulgt opp av faglærer på fagskolen og av veileder på arbeidsplassen. Veileder deltar i ukentlig refleksjon med studenten, samt i plan- og målsamtale i oppstart av forbedringsarbeidet, i underveissamtale og i avsluttende samtale sammen med student og faglærer. Veileder på arbeidsplassen må ha tilsvarende høyere yrkesfaglig utdanning eller relevant utdanning fra høyskole/universitet og arbeide i minimum 75 % stilling.
Forbedringsarbeidet skal ta utgangspunkt i Kunnskapssenterets «Modell for kvalitetsforbedring», som fremstiller kvalitetsforbedringsarbeid som en kontinuerlig og sirkulær prosess. Det vil si at forbedringsarbeidet skal omhandle forberedelse, planlegging, utførelse, evaluering og oppfølging for å oppnå forbedringer i tjenesten og sikre videreføring av forbedringsarbeidet.
Studenten skal gjøre et forbedringsarbeid basert på oppnådd læringsutbytte fra to obligatoriske og tre valgfrie moduler i eldrehelse. Faginnholdet fra disse fem modulene ligger til grunn for og anvendes i forbedringsarbeidet, og er beskrevet i de respektive modulplanene. I tillegg må studenten tilegne seg og anvende kompetanse innen pasientsikkerhet, kvalitetsforbedringsarbeid og yrkesutøvelse.
a) Pasientsikkerhet og kvalitetsforbedringsarbeid
- Kvalitet i helse- og omsorgstjenesten
- Pasientsikkerhet
- Kunnskapsbasert praksis
- Kvalitetsforbedringsarbeid
- Prosjekt som arbeidsform
b) Yrkesutøvelse
- Profesjonalitet
- Yrkesrolle og identitet
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og beskriver sluttkompetansen for hele eldrehelseutdanningen. Gjennom oppnådd læringsutbytte fra de fem foregående modulene, og ved å knytte den samlede kompetansen til kompetanse i kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid vil studenten kunne oppnå den forventede sluttkompetansen for utdanningen.
Studenten
- har kunnskap om personsentrert omsorg og geriatrisk sykepleie til eldre
- har kunnskap om hva som kjennetegner den geriatriske pasienten og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for sykepleien til pasienten
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser, behov og funksjonsnivå hos eldre pasienter
- har innsikt i lovverk for helse- og omsorgssektoren, samt i nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med, og kvalitet på, helse- og omsorgstjenester til eldre pasienter
- har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til eldre og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i omsorgsforløpet
- kan oppdatere sin kunnskap om personsentrert omsorg og geriatrisk sykepleie for å kunne identifisere og vurdere behov og iverksette tiltak innen eget kompetanse- og ansvarsområde
- forstår hva kvalitet og kompetanse i helse- og omsorgstjenester til eldre betyr for den eldre pasienten, de pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg og geriatrisk sykepleie til eldre til å identifisere ressurser og behov, sette mål, iverksette og evaluere tiltak innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde og/eller i samarbeid med andre
- kan anvende kunnskap om den geriatriske pasienten og geriatrisk sykepleie til å kunne observere, kartlegge, vurdere og handle ved endring i helsetilstand
- kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å kartlegge og dokumentere tilstand, ressurser og behov for tiltak hos eldre pasienter
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker profesjonelt i samarbeidet med eldre pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med eldre pasienter
- kan kartlegge situasjoner med eldre pasienter og identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenester for eldre
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning og pasientens deltakelse, og kravet til faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp
- kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre sykepleie etter individuelle behov hos eldre pasienter, i tråd med prinsippene for personsentrert omsorg
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til eldre pasienter
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester til eldre pasienter, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid innenfor et avgrenset område
Læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen og gjennomføringen av bestemte arbeidskrav og studiekrav danner grunnlag for vurderingen. For denne avsluttende modulen, kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid, som består av en skriftlig innlevering og en muntlig høring, gis det gradert karakter fra A til F.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Prosjekt- og framdriftsplan | Skriftlig oppgave som skal godkjennes av leder og faglærer |
Arbeidskrav 2 | Arbeidsplan (turnus) | Skriftlig oppgave |
Arbeidskrav 3 | Presentasjon av forbedringsarbeidet på egen arbeidsplass | Muntlig presentasjon |
Arbeidskrav 4 | Presentasjon av forbedringsarbeidet for medstudenter på fagskolen | Muntlig presentasjon |
Studenten må ha gjennomført og bestått de to andre obligatoriske modulene og minst tre av de valgbare modulene beskrevet i studieplan for eldrehelseutdanningen for å kunne gjennomføre denne avsluttende modulen som fører fram til en fagskolegrad i eldrehelse. Det er nødvendig fordi studenten i den avsluttende modulen må bygge på læringsutbyttet fra de fem foregående modulene, og anvende den samlede kompetansen i forbedringsarbeidet.
Evaluering gjennomføres etter fullført utdanning. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
- Faglitteratur fra tidligere moduler
- Selvvalgt litteratur
- Pasientsikkerhetsprogrammet. (2018). Forbedringsguiden. file:///C:/Users/hil1109/Downloads/forbedringsguiden-juli-2018-lavoppl%20(3).pdf
- Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (5.utg.). Fagbokforlaget.
- Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Aktuelle lover og forskrifter, https://lovdata.no/