36HH14F Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid
36HH14F Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHanna Andresen, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden.
Beskrivelse av de to formene for praksisgjennomføring:
1. Praksis gjennomført som utplassering på arbeidsplasser som tilbyr helse- og omsorgstjenester til mennesker med psykiske lidelser, rusrelaterte lidelser og ROP-lidelser, tjenester som omfatter forebyggende tiltak, rehabilitering og behandling. Praksisutplassering kan være aktuelt på bo- og omsorgssentre, rehabiliteringssentre, aktivitetssentre/dag - sentre, arbeids- og velferdsforvaltningen med for eksempel oppfølging av arbeidstrenings- og attføringstiltak, ungdomsklubber, barnehager, skoler og skolefritidsordninger og i spesialisthelsetjenesten. Praksisutplassering er egnet for studenter som ikke har praksis fra slik type arbeid og/eller som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, kan også velge denne praksisformen. Praksisplassen og gjennomføringen må alltid godkjennes av fagskolen. Fagskolen er ansvarlig for å skaffe relevant praksisplass. Det er krav om 3 dagers tilstedeværelse i praksis per uke. En gjennomsnittlig praksisdag er på 7,5 timer (inkl. pause), det vil si at studenten skal være til stede i totalt 225 timer. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen etter nærmere avtale. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis som utplassering.
2. Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet (minimum 50 % stilling). Studenten skal i praksisemnet forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid knyttet til sentrale temaer i utdanningen. Studenten velger tema for utviklingsarbeidet i samråd med leder og faglærer. Problemstilling skal godkjennes av leder og faglærer. Utviklingsarbeidet skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. Praksis er et felles ansvar for arbeidstaker og arbeidsgiver, og denne formen for praksis krever at studenten får tid til utviklingsarbeid og veiledning. Samlet arbeidsmengde i perioden skal være minimum 225 timer. Dette inkluderer ordinært arbeid ifølge arbeidsavtale og den tiden studenten bruker på utviklingsarbeidet både i arbeidstiden og i egen tid. Det anbefales at studenten fristilles fra ordinært arbeid ½-1 dag per uke for å ha fullt fokus på organisering og gjennomføring av utviklingsarbeidet. Studenten skal utarbeide en arbeidsplan (turnus) som viser når vedkommende er i ordinært arbeid og når studenten skal arbeide med prosjektet. For at praksisemnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær ut over 10 % må tas igjen ved at praksisperioden forlenges tilsvarende. Fagskolen har utarbeidet egne retningslinjer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Studenten
- har kunnskap om psykiske lidelser, rusrelaterte lidelser og ROP- lidelser, og om hvordan disse kan forebygges og behandles
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av helsetilstand, ressurser og behov hos mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- har innsikt i relevant lovverk innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
- har kunnskap om metoder og tiltak i miljøarbeid, behandling og oppfølging av mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om organisering av tilbudene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike aktører og samarbeidsparter
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, kunnskap om fagutvikling og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helsetjenesten
- forstår hva kvalitet og kompetanse i helsetjenesten betyr for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, de pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefremmende tiltak og i samarbeid med pasienter/brukere, pårørende og andre fagpersoner til å forebygge problemutvikling, sykdom, og funksjonsnedsettelse
- kan anvende faglige verktøy til å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser og behov for tiltak hos pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser
- kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker og relasjonskompetanse i samarbeidet med pasienter/brukere, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid i praksis
- kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Studenten
- har forståelse for faglige og etiske utfordringer i møte med mennesker med psykisk lidelse og/eller ruslidelse eller spillavhengighet og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun reflekterer over egne holdninger, ivaretar brukermedvirkning, brukerens/pasientens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan veilede pasienter/brukere på en måte som ivaretar brukermedvirkning og bidrar til læring og mestring hos pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser
- kan delta i tverrfaglig samarbeid for å ivareta pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser sitt behov for behandling og oppfølging
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og tjenestenivå i det tverrfaglige samarbeidet om tjenestetilbudet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan gjennom erfarings- og kunnskapsdeling, bevissgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
I tillegg gjelder følgende læringsutbyttebeskrivelse for utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:
- kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Faglærer gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager på arbeidskrav. Studenten blir vurdert til bestått/ikke bestått praksis. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Arbeidsplan (utviklingsarbeid)/Turnusplan (utplassering) | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. |
Arbeidskrav 2 | Studentmappe | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass og utplasseringspraksis. Beskriver individuelle mål for praksisperioden, samt egenvurdering midtveis og til slutt i praksisperioden. |
Arbeidskrav 3 | Prosjekt- og framdriftsplan | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass |
Arbeidskrav 4 | Presentasjon av utviklingsarbeid | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass |
Arbeidskrav 5 | Prosjektrapport | Gjelder utviklingsarbeid på egen arbeidsplass |
Arbeidskrav 6 | Refleksjonsnotater | Gjelder utplassering på annet arbeidssted. Ukentlige refleksjonsnotater de første fire ukene. |
Arbeidskrav 7 | Selvstendig aktivitet | Gjelder utplassering på annet arbeidssted |
Arbeidskrav 8 | Presentasjon av sin praksisperiode | Gjelder utplassering på annet arbeidssted |
Bestått emne 1-4
For å kunne gjennomføre praksisstudier må studentene fremvise politiattest. Kravet om politiattest er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2017-06-16-53) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28), jmf. Politiregisterloven (LOV-2016-04-22-3) §37 og §39.
Evaluering etter praksisemne gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.