36HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

36HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hanna Andresen, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 4 handler om behandlingsforløp, oppfølging og koordinering. Emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og forberede studentene på praksisperioden. I emne 4 får studentene også kjennskap til metoder for gjennomføring av ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon.

Innhold

4a. Samhandling og relasjonskompetanse 

  • Kommunikasjon og samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser og deres pårørende
  • Metoder og kommunikative ferdigheter 
  • Alliansebygging og interaksjon
  • Relasjonskompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging og konflikthåndtering

4b. Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Behandlingsmodeller og -metoder
  • Habilitering og rehabilitering
  • Individuell plan
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid
  • Ettervern og nettverksarbeid

4c. Miljøarbeid og aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Velferdsteknologi
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL) 
  • Miljøterapeutiske prinsipper
  • Brukerorganisasjoner, likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Miljøarbeiders rolle, identitet
  • Gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Arbeidsmetoder og planleggingsverktøy i miljøarbeid
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling

4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse
  • E-helse
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende
  • har kunnskap om metoder og tiltak innenfor behandling og oppfølging av mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
  • har innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser og spillavhengighet
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasientforløp for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører, selvhjelpsgrupper og lavterskeltilbud til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste
  • forstår hva kvalitet og kompetanse i helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser betyr for pasienten/brukeren, de pårørende og samfunnet
Ferdigheter

Studenten​

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og -teknikker og relasjonskompetanse i samarbeid med mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan finne informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
  • kan kartlegge en situasjon og kan identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner av mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere ressurser og behov, for å tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring hos mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for faglige og etiske utfordringer i møte med mennesker med psykisk lidelse og/eller ruslidelse eller spillavhengighet og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta pasientens/brukerens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan utføre miljøarbeid ut fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • kan gjennom erfarings- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Samhandling og relasjonskompetanse
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Miljøarbeid
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.).Gyldendal akademiske forlag.
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk.  
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget.  
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS.
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Gyldendal Akademisk
  • Helgesen, L. A., Grasaas, K.K & Sjursen, M. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS.
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Universitetsforlaget.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
  • Helsedirektoratet. (2012). Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse – ROP-lidelser. Utredning, behandling og oppfølging av personer med ROP-lidelser – Nasjonal faglig retningslinje (fullversjon).pdf (helsedirektoratet.no)
  • Helse- og sosiallover www.lovdata.no  
  • Nasjonale planer fra departement og direktorat

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Fagbokforlaget.
  • Aubert, A-M. & Bakke, I. M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse.  Gyldendal
  • Borg, M. & Topor, A. (20014. Virksomme relasjoner. Kommuneforlaget.
  • Solvang, P. K. & Slettebø, Å. (2012). Rehabilitering; individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. Gyldendal Akademisk.
  • Strand, L. (1990) (2016). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Gyldendal
  • Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Hertervig forlag.