36HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
36HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHanna Andresen, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Emne 4 handler om behandlingsforløp, oppfølging og koordinering. Emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og forberede studentene på praksisperioden. I emne 4 får studentene også kjennskap til metoder for gjennomføring av ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon.
4a. Samhandling og relasjonskompetanse
- Kommunikasjon og samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser og deres pårørende
- Metoder og kommunikative ferdigheter
- Alliansebygging og interaksjon
- Relasjonskompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging og konflikthåndtering
4b. Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Behandlingsmodeller og -metoder
- Habilitering og rehabilitering
- Individuell plan
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid
- Ettervern og nettverksarbeid
4c. Miljøarbeid og aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Velferdsteknologi
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Miljøterapeutiske prinsipper
- Brukerorganisasjoner, likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Miljøarbeiders rolle, identitet
- Gruppeprosesser og arbeidskultur
- Arbeidsmetoder og planleggingsverktøy i miljøarbeid
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutvikling
4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
- E-helse
Studenten
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende
- har kunnskap om metoder og tiltak innenfor behandling og oppfølging av mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
- har innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser og spillavhengighet
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasientforløp for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører, selvhjelpsgrupper og lavterskeltilbud til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste
- forstår hva kvalitet og kompetanse i helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser betyr for pasienten/brukeren, de pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og -teknikker og relasjonskompetanse i samarbeid med mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan finne informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
- kan kartlegge en situasjon og kan identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner av mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan kartlegge en situasjon og identifisere ressurser og behov, for å tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring hos mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
Studenten
- har forståelse for faglige og etiske utfordringer i møte med mennesker med psykisk lidelse og/eller ruslidelse eller spillavhengighet og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta pasientens/brukerens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan utføre miljøarbeid ut fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan gjennom erfarings- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Samhandling og relasjonskompetanse | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Miljøarbeid | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatorisk litteratur
- Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.).Gyldendal akademiske forlag.
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal Akademisk.
- Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget.
- Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Gyldendal Akademisk
- Helgesen, L. A., Grasaas, K.K & Sjursen, M. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS.
- Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Universitetsforlaget.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
- Helsedirektoratet. (2012). Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse – ROP-lidelser. Utredning, behandling og oppfølging av personer med ROP-lidelser – Nasjonal faglig retningslinje (fullversjon).pdf (helsedirektoratet.no)
- Helse- og sosiallover www.lovdata.no
- Nasjonale planer fra departement og direktorat
Tilleggslitteratur
- Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Fagbokforlaget.
- Aubert, A-M. & Bakke, I. M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse. Gyldendal
- Borg, M. & Topor, A. (20014. Virksomme relasjoner. Kommuneforlaget.
- Solvang, P. K. & Slettebø, Å. (2012). Rehabilitering; individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. Gyldendal Akademisk.
- Strand, L. (1990) (2016). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Gyldendal
- Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Hertervig forlag.