36HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

36HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Hanna Andresen, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 2 handler om helsefremmende og forebyggende arbeid for å bedre helse og livskvalitet, for å hindre utvikling av sykdom og for å begrense følger av sykdom hos pasienten. Emnet vektlegger videre generell kompetanse om psykisk helsearbeid og rusarbeid, kommunikasjonsprosessen og etiske og juridiske utfordringer.

Innhold

2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid 

  • Psykiatriens historie
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver) 
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
  • Normalitet og avvik
  • Avhengighet og misbruk

2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Fysisk og psykisk helse  
  • Livsstil og egenomsorg  
  • Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø  
  • Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, Empowerment og mestring
  • Fysisk aktivitet og ernæring
  • Marginalisering  

2c.  Etiske og juridiske utfordringer

  • Holdninger og etiske dilemmaer
  • Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
  • Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter

2d. Kommunikasjonsprosessen og relasjonskompetanse

  • Kommunikasjonsprosessen
  • Formidlingsmåter
  • Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets – og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • har innsikt i lovbaserte rettigheter og plikter for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser og tjenesteytere
  • har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
  • kan oppdatere sin kunnskap om hva som fremmer og hemmer helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeidet med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer for å ivareta behovet for mestring og meningsfull aktivitet
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og -teknikker for å oppnå tillit og brukermedvirkning, og for å unngå krenkelser som maktbruk og tvang
  • kan finne informasjon i retningslinjer, lovverk og forskrifter for å ivareta rettighetene til personer med psykiske og/eller ruslidelser
  • kan kartlegge brukerens/pasientens ressurser, identifisere behov for og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer og lovverk innen som regulerer yrkesutøvelsen innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid på en måte som ivaretar brukermedvirkning
  • kan bygge relasjoner i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Lovverket, rettssikkerhet og brukermedvirkning
Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av av emne 2 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal Akademisk.
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Gyldendal Akademisk.
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Universitetsforlaget.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
  • Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk. Helsekompetanse og brukermedvirkning. Fagbokforlaget.
  • Helse og sosiallover www.lovdata.no
  • Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Fagbokforlaget.
  • Evjen,K, Kielland, K. B. & Øiern, T. (2018). Dobbelt opp. Om ruslidelser og psykiske lidelser. Universitetsforlaget.
  • Fekjær, H. O. (2016). Rus. Gyldendal Akademisk.
  • Snoek, J. E. & Engedal. K. (2017). Psykiatri. For helse – og sosialutdanningene. Cappelen Damm Akademiske.
  • Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse: Resultatet gjennom samhandling. Universitetsforlaget.
  • Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Hertervig forlag.