36AL06L Organisasjon og bransjekunnskap
36AL06L Organisasjon og bransjekunnskap
- Studiepoeng3
- EmneansvarligElizabeth Rose Skottheim, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2025 Vår
Emne 3 handler om organisasjon og bransjekunnskap som inngår i styring og drift, med forståelse for organisasjonsforms og -struktur betydning for roller, oppgaver og myndlighet både internt og eksternt.
Emnet inneholder følgende temaer:
Organisasjonsteori
Organisasjonsfomer, roller, oppgaver og myndighet
Rammebetingelser og situasjonsanalyse
Bruk av planverktøy og betydningen av innkjøpsavtaler og lønnsomhet
Nettverk, kommunikasjon og lederrollen
Organsasjonskultur og teamutvikling
- har kunnskap om sentrale organisasjonsutviklingsteorier
- har kunnskap om hvordan ulike faktorer, ledelsesformer og styringsprinsipper utgjør organisasjoners rammebetingelser for kjøkken- og restaurantdrift
- har kunnskap om roller, oppgaver og myndighet i kjøkken- og restaurantdrift
- har kunnskap om ledelsens rolle i kulturbygging i kjøkken- og restaurantvirksomheter
- har kunnskap om hvordan egen og andre kjøkken- og restaurantvirksomheter virksomheter organiseres og driftes, og hensikten med bruk av plansystemer og planprosesser
- har kunnskap om hvor relevant og sikker informasjon knyttet til ledelse av kjøkken- og restaurantdrift finnes
- kan oppdatere sin kunnskap om ledelse, drift og utvikling av kjøkken- og restaurantvirksomheter
- har kjennskap til fagterminologi
- kan anvende kunnskap om roller, oppgaver og myndigheter i organisasjonen til å involvere rette personer i organisasjonen til aktuelle ledelsesprosesser
- kan anvende kunnskap om ulike faktorer som utgjør rammebetingelser for å kunne planlegge drift og utvikling
- kan lede og delta i rollen som leder i kulturbygging i for kjøkken- og restaurantdrift
- kan identifisere og bygge relasjoner med interne og eksterne aktører som er involvert i virksomhetens ledelse, drift og utvikling for kjøkken- og restaurantdrift
- kan finne relevant og sikker informasjon og kunnskap knyttet til ledelse av kjøkken- og restaurantdrift
- har kunnskapsbasert forståelse av hvordan virksomheten fungerer som organisasjon, både internt og i forhold til omgivelsene og kan benytte kunnskapen og forståelsen i ledelse, drift og utvikling av kjøkken- og restaurantdrift
- kan involvere medarbeidere og relevante eksterne aktører i utviklingsarbeid i tråd med kjøkken- og restaurantdrift
- kan bygge konstruktive relasjoner med myndigheter, øvrig ledelse, medarbeidere, leverandører, eksterne samarbeidspartnere og kunder/gjester
- kan opptre som leder innad for kjøkken- og restaurantdrift og utad i tråd med yrkesetiske retningslinjer
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat: Organisasjonsforms og -strukturs betydning for drift | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat: Interne og eksterne rammebetingelser | |
Arbeidskrav 3 | Faglig oppgave: Organisasjonskultur/ teamutvikling |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.