36AL06J Ledelse og samspill
36AL06J Ledelse og samspill
- Studiepoeng6
- EmneansvarligElizabeth Rose Skottheim, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Emne 1 handler om ledelse og samspill som gir relevant teori av lederrollen og personalpolitikk med bedre forståelse for viktigheten av lederegenskaper, selvinnsikt, yrkesetikk, relasjonsledelse, lover og personalpolitikk.
Emnet inneholder følgende temaer:
Ledelsesteorier
Personlighetstypologi
Rekruttering
Medarbeidersamtale
Konflikthåndtering
Selvledelse og stressmestring
Yrkesetikk og viktigheten av lederens verdisyn
Sentrale - og lokale avtale, fagorganisasjoner
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om ledelsesteorier
- har kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte i kjøkken- og restaurantledelse
- har kunnskap om sentrale og lokale avtaler, derav fagforbundet
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
- Daglig samhandling
- Formelle og uformelle samtaler
- Rekruttering
- Forhandlinger
- Møteledelse
- har kunnskap om digitale kommunikasjonsverktøy
- har kunnskap om ledelse av konflikthåndteringsprosesser
- har kunnskaps om selvledelse og stressmestring
- har kunnskap om sentrale yrkesetiske retningslinjer for kjøkken- og restaurantledelse
- har kunnskap om kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
- har kjennskap til fagterminologi for kjøkken- og restauratledelse
Studenten
- kan anvende kunnskap om ledelsesteorier i utøvelse av egen ledelse
- kan anvende kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte og anvende dem balansert
- kan anvende kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
- kan anvende kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
- Daglig samhandling
- Formelle og uformelle samtaler
- Rekruttering
- Forhandlinger
- Møteledelse
- kan lede konflikthåndteringsprosesser
- kan utøve og tilrettelegge for egen og ansattes selvledelse og stressmestring
- kan anvende digitale kommunikasjonsverktøy som understøtter ledelsesfunksjonen
- kan utøve personlig ledelse i tråd med sentrale yrkesetiske retningslinjer for kjøkken- og restaurantledelse
Studenten
- kan utøve kunnskapsbasert personlig ledelse som fremmer motivasjon, trivsel, samarbeid og samhandling
- har forståelse for sin rolle som leder med bakgrunn i yrkes- og bransjeetiske retningslinjer
- kan utøve ledelse i serveringsvirksomheter i tråd med lovverket og yrkesetiske retningslinjer i kjøkken- og restaurantledelse
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Læringsnotat 4 | |
Arbeidskrav 5 | Faglig oppgave | |
Arbeidskrav 6 | Quiz |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.