36AL06J Ledelse og samspill

36AL06J Ledelse og samspill

    • Studiepoeng
      6
    • Emneansvarlig
      Elizabeth Rose Skottheim, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 1 handler om ledelse og samspill som gir relevant teori av lederrollen og personalpolitikk med bedre forståelse for viktigheten av lederegenskaper, selvinnsikt, yrkesetikk, relasjonsledelse, lover og personalpolitikk.

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer: 

Ledelsesteorier

Personlighetstypologi

Rekruttering

Medarbeidersamtale

Konflikthåndtering

Selvledelse og stressmestring

Yrkesetikk og viktigheten av lederens verdisyn

Sentrale - og lokale avtale, fagorganisasjoner

Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ledelsesteorier
  • har kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte i kjøkken- og restaurantledelse
  • har kunnskap om sentrale og lokale avtaler, derav fagforbundet
  • har kunnskap om kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
    • Daglig samhandling
    • Formelle og uformelle samtaler
    • Rekruttering
    • Forhandlinger
    • Møteledelse
  • har kunnskap om digitale kommunikasjonsverktøy
  • har kunnskap om ledelse av konflikthåndteringsprosesser
  • har kunnskaps om selvledelse og stressmestring
  • har kunnskap om sentrale yrkesetiske retningslinjer for kjøkken- og restaurantledelse 
  • har kunnskap om kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
  • har kjennskap til fagterminologi for kjøkken- og restauratledelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ledelsesteorier i utøvelse av egen ledelse
  • kan anvende kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte og anvende dem balansert
  • kan anvende kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
    • Daglig samhandling
    • Formelle og uformelle samtaler
    • Rekruttering
    • Forhandlinger
    • Møteledelse
  • kan lede konflikthåndteringsprosesser
  • kan utøve og tilrettelegge for egen og ansattes selvledelse og stressmestring
  • kan anvende digitale kommunikasjonsverktøy som understøtter ledelsesfunksjonen
  • kan utøve personlig ledelse i tråd med sentrale yrkesetiske retningslinjer for kjøkken- og restaurantledelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve kunnskapsbasert personlig ledelse som fremmer motivasjon, trivsel, samarbeid og samhandling
  • har forståelse for sin rolle som leder med bakgrunn i yrkes- og bransjeetiske retningslinjer
  • kan utøve ledelse i serveringsvirksomheter i tråd med lovverket og yrkesetiske retningslinjer i kjøkken- og restaurantledelse
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Fordypningsarbeid
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Læringsnotat 4
Arbeidskrav 5
Faglig oppgave
Arbeidskrav 6
Quiz
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
A-F. Bestått er fra A-E.
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Aase, K. & Vetland, B. (2021) Leder kjenn deg selv! Cappelen Damm Akademiske. 

Brønstad, A. & Øygarden, M. H. (2023). Studieteknikk. Fagbokforlaget.

Hjertnes, F. (2018). Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. (3. utg.). Fagbokforlaget. 

Digitale ressurser.