36AL06C Organisasjon- og bransjekunnskap

36AL06C Organisasjon- og bransjekunnskap

    • Studiepoeng
      3
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Organisasjonsteori

Selskapsformer

Rammebetingelser

Roller, oppgaver og myndighet

Planprosesser og planverktøy

Strategiske modeller og metoder

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten …

  • har kunnskap om grunnleggende utviklingstrekk og egenskaper ved organisasjoner og kjenner sentrale organisasjonsteoretiske begreper
  • har kunnskap om ulike selskapsformer og egenarten ved disse
  • har kunnskap om hvordan ulike ledelsesformer og styringsprinsipper utgjør en organisasjons rammebetingelser
  • har kunnskap om ulike faktorer som utgjør rammebetingelser for serveringsvirksomheter
  • har kunnskap om roller, oppgaver og myndighet i serveringsvirksomheter
  • har kunnskap om planprosesser og planverktøy for serveringsvirksomheter
  • har kjennskap til ulike strategiske modeller
Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan anvende kunnskap om grunnleggende utviklingstrekk og egenskaper ved organisasjoner og sentrale organisasjonsteoretiske begreper i både daglig personalledelse, driftsledelse og utviklingsledelse
  • kan anvende kunnskap om roller, oppgaver og myndigheter i organisasjonen til å involvere rette personer i organisasjonen til aktuelle ledelsesprosesser
  • kan anvende kunnskap om ulike faktorer som utgjør rammebetingelser for serveringsvirksomheter for å kunne planlegge drift og utvikling
Generell kompetanse

Kandidaten …

  • har kunnskapsbasert forståelse av hvordan serveringsvirksomheten fungerer som organisasjon, både internt og i forhold til omgivelsene og kan benytte kunnskapen og forståelsen i ledelse, drift og utvikling av virksomheten
  • kan identifisere og bygge relasjoner med eksterne aktører som er involvert i virksomhetens ledelse, drift og utvikling
  • kan opptre som leder innad i serveringsvirksomheten og utad i tråd med yrkesetiske retningslinjer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Vurdering
  • Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

Sluttvurdering

  • Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
  • Vurdering med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Pensumliste
  • Hjertnes, Frode (2018, 3. utg.). Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagskoleforlaget. 400 s.
  • Karp, Tom (2014). Endring i organisasjoner. Ideologi, teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 321 s.
  • Digitale ressurser