30TE55A Grunnlagsfag
30TE55A Grunnlagsfag
- Studiepoeng15
- EmneansvarligRobert Immerstein
- Start2023 Høst
Elektroentreprenørene opplever at altfor mange dyktige elektrikere forsvinner til andre jobber. Mangel på kompetanse gjør også at installasjonsoppgaver flyttes til andre faggrupper. Dette studiet skal bidra til en påkrevet oppdatering av elektrikere og på den måten beholde flere flinke fagfolk i bransjen.
Faglig ledelse (integrert)
Selvledelse
Forståelse av diverse entrepriser
Elektro/FEL/NEK 400 søkelys på forståelse av forskrift/norm. Oppbygging Nek 400
Relevante forskrifter og normer i elektrofaget. (Grensesnitt)
Inneklima
EMC og EKOM
Styringssystemer (KNX)
Tverrfaglighet innen vannbårenvarme, ventilasjon, varme, sikkerhet.
Dokumentasjon
- Har innsikt i grensesnitt og bruk av diverse forskrifter og normer i elektrofaget.
- Har innsikt i praktisk bruk av FEL/NEK 400
- Har innsikt i entrepriseforståelse
- Bedre innsikt i prosjektledelse.
- Har innsikt i inneklima i bygg
- Har innsikt i vannbårenvarme i bygg
- Har innsikt i ventilasjonsanlegg i bygg
- Har innsikt i feltbus og ITB-rollen i bygg
- Har kunnskap om EMC og EKOM
- Har kunnskap og forståelse i praktisk bruk av elektro
- Har innsikt i byggeskikk (tette bygg, kullebuer med mer)
- Har kunnskap om FDV
- Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor dette fagfeltet
- Kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant.
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak.
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse innen og justere denne under veiledning
- Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
- Kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
- Har forståelse for organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedringer
- Kan utføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer
- Kan utvikle arbeidsmetoder som er relevante for yrkesutøvelsen
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe uten sluttprøve | Det er 4 refleksjonsnotater som inngår i sluttvurdering. Hvert refleksjonsnotat teller 25 %. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.