30TE55A Grunnlagsfag

30TE55A Grunnlagsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Robert Immerstein
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Elektroentreprenørene opplever at altfor mange dyktige elektrikere forsvinner til andre jobber. Mangel på kompetanse gjør også at installasjonsoppgaver flyttes til andre faggrupper. Dette studiet skal bidra til en påkrevet oppdatering av elektrikere og på den måten beholde flere flinke fagfolk i bransjen.

Innhold

Faglig ledelse (integrert)

Selvledelse

Forståelse av diverse entrepriser

Elektro/FEL/NEK 400 søkelys på forståelse av forskrift/norm. Oppbygging Nek 400

Relevante forskrifter og normer i elektrofaget. (Grensesnitt)

Inneklima

EMC og EKOM

Styringssystemer (KNX)

Tverrfaglighet innen vannbårenvarme, ventilasjon, varme, sikkerhet.

Dokumentasjon      

Kunnskap
  • Har innsikt i grensesnitt og bruk av diverse forskrifter og normer i elektrofaget.
  • Har innsikt i praktisk bruk av FEL/NEK 400
  • Har innsikt i entrepriseforståelse
  • Bedre innsikt i prosjektledelse.
  • Har innsikt i inneklima i bygg
  • Har innsikt i vannbårenvarme i bygg
  • Har innsikt i ventilasjonsanlegg i bygg
  • Har innsikt i feltbus og ITB-rollen i bygg
  • Har kunnskap om EMC og EKOM
  • Har kunnskap og forståelse i praktisk bruk av elektro
  • Har innsikt i byggeskikk (tette bygg, kullebuer med mer)
  • Har kunnskap om FDV
  • Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor dette fagfeltet
Ferdigheter
  • Kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant.
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse innen og justere denne under veiledning
  • Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
Generell kompetanse
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
  • Har forståelse for organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedringer
  • Kan utføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer
  • Kan utvikle arbeidsmetoder som er relevante for yrkesutøvelsen
Læringsformer
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Veiledning
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Det er 4 refleksjonsnotater som inngår i sluttvurdering. Hvert refleksjonsnotat teller 25 %.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Se emneplan.