30HH59B Palliasjon

30HH59B Palliasjon

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Eva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 2 tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som Hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.

Innhold

2a. Palliasjon – hva er palliasjon?

  • Palliasjon
  • Livsforlengende behandling
  • Hospicefilosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Livskvalitet, håp og mestring

2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom - hva det kan innebære for pasient og pårørende

  • Akutt og kronisk syk
  • Psykiske reaksjoner
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Etiske utfordringer
  • Påvirkning av nettverk og omgivelser
  • Sosiale omveltninger
  • Pårørende
  • Barn og unge som pårørende
  • Krise og sorg
  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • Velferdsteknologi

2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • Døden i et historisk perspektiv
  • Sykdom og død i ulike kulturer
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
  • har kunnskap om Hospicefilosofien egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og Hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av av emne 2 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dahl, A. A. (2016). Kreftsykdom; Psykologiske og sosiale perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. Kap.: 1, 3, 7-14 og 16.
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 1 - 3, 13 og 18.
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 1, 3, 13, 20 og 24.
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-4, 13-14 og 16.
  • Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf

Tilleggslitteratur