13HH14J Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

13HH14J Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Anne Marie Gulvik, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2026 Høst
Used in other programs
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid, deltid
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid, nettbasert m/samlinger
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 4 handler om behandlingsforløp, oppfølging og koordinering, samt kommunikasjon og samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser og deres pårørende. Emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og forberede studentene på praksisperioden. I emne 4 får studentene også kjennskap til metoder for gjennomføring av ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon.

Innhold

4a. Samhandling og relasjonskompetanse 

  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Relasjonskompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
  • Metoder og kommunikative ferdigheter 
  • Etiske sider ved samhandling

4b. Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Behandlingsmodeller og -metoder
  • Habilitering og rehabilitering
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Individuell plan
  • Ettervern og nettverksarbeid

4c. Miljøarbeid og aktiv omsorg

  • Fritidstiltak og fysisk aktivitet 
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Velferdsteknologi
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL) 
  • Miljøterapeutiske prinsipper
  • Brukerorganisasjoner, likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Miljøarbeiders rolle, identitet
  • Gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Arbeidsmetoder og planleggingsverktøy i miljøarbeid
  • Dokumentasjon
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling

4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende
  • har kunnskap om metoder og tiltak innenfor behandling og oppfølging av mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
  • har innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasientforløp for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører, selvhjelpsgrupper og lavterskeltilbud til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste
  • forstår hva kvalitet og kompetanse i helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser betyr for pasienten/brukeren, de pårørende og samfunnet
Ferdigheter

Studenten​

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og -teknikker og relasjonskompetanse i samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser 
  • kan finne informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
  • kan kartlegge en situasjon og kan identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner av mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser 
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere ressurser og behov, for å tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper mestring hos mennesker med psykiske lidelser og  ruslidelser
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for faglige og etiske utfordringer i møte med mennesker med psykisk lidelse og ruslidelse og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta pasientens/brukerens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan utføre miljøarbeid ut fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
  • kan skape og ivareta relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • kan gjennom erfarings- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.

Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Samhandling og relasjonskompetanse
Arbeidskrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat - Individuelt
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av emne 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.).Gyldendal akademiske forlag.
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk.  
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget.  
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Gyldendal Akademisk
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Universitetsforlaget.
  • Skau, G. M. (2024). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6.utg.). Cappelen Akademisk.
  • Helsedirektoratet. (2012). Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse – ROP-lidelser. Utredning, behandling og oppfølging av personer med ROP-lidelser – Nasjonal faglig retningslinje (fullversjon).pdf (helsedirektoratet.no)
  • Helse- og sosiallover www.lovdata.no  
  • Nasjonale planer fra departement og direktorat

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Fagbokforlaget.
  • Aubert, A-M. & Bakke, I. M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse.  Gyldendal
  • Borg, M. & Topor, A. (2014). Virksomme relasjoner. Kommuneforlaget.
  • Strand, L. (1990) (2016). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Gyldendal
  • Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Hertervig forlag