00TX00A Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

00TX00A Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Lise Mordal, Trond Loen
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet består av markedsføringsledelse, økonomistyring, organisasjon og ledelse.  

Innhold

Økonomistyring   

  • kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse 

  • regnskapsanalyse 

  • lønnsomhetsbetraktninger 

  • budsjettering og kalkyler 

 Ledelse  

  • organisasjonsteorier 

  • strukturer og utvikling    

  • motivasjonsteori 

  • psykososiale arbeidsmiljø 

  • organisasjonskultur 

  • praktisk ledelse   

  • personalledelse. 

Markedsføringsledelse   

  • kjøpsatferd i privat -og bedriftsmarked 

  • markedsplan og situasjonsanalyse 

  • mål, strategier og planer 

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten... 

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  

  • har kunnskap om lønnskostnader  

  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten kan...

  • kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

  • gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

  • vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

  • planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

  • gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering  

  • bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

  • foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

  • vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  

  • kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  

  • identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  

  • gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  

  • vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

  • vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

  • vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid  

  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  

  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
LØM 1
Skriftlig innlevering i starten av semesteret
Arbeidskrav 2
LØM 2
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 3
LØM 3
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 4
LØM 4
Skriftlig innlevering i slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Mappevurdering uten sluttprøve

Ekstern deltagelse ved utforming av oppgave og vurderingskriterier.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-3 394 sider 

 

Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3.270 sider. 

 

Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9. 289 sider