00TX00A Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)
00TX00A Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)
- Studiepoeng10
- EmneansvarligLise Mordal, Mark Selles
- Start2024 Høst
Økonomistyring
-
kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
-
regnskapsanalyse
-
lønnsomhetsbetraktninger
-
budsjettering og kalkyler
Ledelse
-
organisasjonsteorier
-
strukturer og utvikling
-
motivasjonsteori
-
psykososiale arbeidsmiljø
-
organisasjonskultur
-
praktisk ledelse
-
personalledelse.
Markedsføringsledelse
-
kjøpsatferd i privat -og bedriftsmarked
-
markedsplan og situasjonsanalyse
-
mål, strategier og planer
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
-
har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
-
har kunnskap om lønnskostnader
-
har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
-
kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Studenten kan...
-
kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
-
gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
-
vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
-
planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
-
gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
-
bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
-
foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
-
vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
-
kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
-
identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
-
planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
-
gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
-
vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
-
vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
-
vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Studenten...
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
-
kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
-
har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
-
kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
-
kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
-
kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | LØM 1 | Skriftlig innlevering i starten av semesteret |
Arbeidskrav 2 | LØM 2 | Skriftlig innlevering i midten av semesteret |
Arbeidskrav 3 | LØM 3 | Skriftlig innlevering i midten av semesteret |
Arbeidskrav 4 | LØM 4 | Skriftlig innlevering i slutten av semesteret |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe uten sluttprøve | Mappevurdering uten sluttprøve Ekstern deltagelse ved utforming av oppgave og vurderingskriterier. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-3 394 sider
Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3.270 sider.
Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9. 289 sider