00TX00A 1 LØM-emnet
00TX00A 1 LØM-emnet
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Aktuelt lovverk innenfor LØM
- Etikk
- Samfunnsansvar
- Bedriftsetablering
Økonomi
- Kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
- Regnskapsanalyse
- Budsjettering
- Kalkyler
- Lønnsomhetsbetraktninger
Ledelse
- Organisasjonsteori/struktur
- Organisasjonsutvikling
- Motivasjonsteori
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Organisasjonskultur
- Praktisk ledelse
- Personalledelse
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat- og bedriftsmarked
- Markedsplan
- Situasjonsanalyse, mål, strategier, planer
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer.
Studenten
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan utarbeide en markedsplan
- kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
- kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Studenten
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan utarbeide en markedsplan
- kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
- kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Oppmøtekrav
70% oppmøte i undervisning
Arbeidskrav
Studentene arbeider med et prosjekt gjennom hele emnet, og dette gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Arbeidskravene underveis i emnet er refleksjonsnotater knyttet til egen læringsprosess i prosjektarbeidet. De tre refleksjonsnotatene er knyttet til
- markedsføringsledelse
- ledelse og organisasjon
- økonomistyring
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Vurderingsgrunnlag for emnekarakter
Studentene arbeider med et prosjekt gjennom hele emnet, og dette gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Arbeidskravene underveis i emnet er refleksjonsnotater knyttet til egen læringsprosess i prosjektarbeidet. De tre refleksjonsnotatene er knyttet til
- markedsføringsledelse
- ledelse og organisasjon
- økonomistyring
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Eksamen
- Valgfri, sentralgitt eksamen med ekstern sensor
- Eksamen består av en Produksjonsdel (2 dager) og en Dokumentasjonsdel (4 timer skoleoppgave). Se www.fagskolen.info.
- Hjelpemidler Produksjonsdel: Alle. Svar på produksjonsdel innleveres maskinskrevet.
- Hjelpemidler Dokumentasjonsdel:
- Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler
- Kalkulator.
Svar på Dokumentasjonsdel innleveres håndskrevet
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6
Emnekarakter:
- Ekstern deltakelse ved utforming av prosjektoppgave og sensorveiledning
- Ekstern kontroll av intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater
Eksamenskarakter:
- Sentralgitt eksamen, utformet av gruppe utnevnt av Rådet for offentlige fagskoler
- Ekstern sensur på alle eksamensbesvarelser
Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-3 394 sider
• Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3.270 sider.
• Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9. 289 sider