00TX00A - KEM - Ledelse, Økonomi og Markedsføring

00TX00A - KEM - Ledelse, Økonomi og Markedsføring

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Knut Rød-Knudsen
    • Start
      2026 Vår
Used in other programs
  • KEM, nett
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet består av markedsføringsledelse, økonomistyring, organisasjon og ledelse.  

Innhold

Økonomistyring   

  • kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse 

  • regnskapsanalyse 

  • lønnsomhetsbetraktninger 

  • budsjettering og kalkyler 

 Ledelse  

  • organisasjonsteorier 

  • strukturer og utvikling    

  • motivasjonsteori 

  • psykososiale arbeidsmiljø 

  • organisasjonskultur 

  • praktisk ledelse   

  • personalledelse. 

Markedsføringsledelse   

  • kjøpsatferd i privat -og bedriftsmarked 

  • markedsplan og situasjonsanalyse 

  • mål, strategier og planer 

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten... 

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  

  • har kunnskap om lønnskostnader  

  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten kan...

  • kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

  • gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

  • vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

  • planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

  • gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering  

  • bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

  • foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

  • vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  

  • kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  

  • identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  

  • gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  

  • vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

  • vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

  • vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid  

  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  

  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Sluttvurdering settes på bakgrunn av en skriftlig oppgave gitt på siste samling på fagskolen.For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
LØM 1
Skriftlig innlevering i starten av semesteret
Arbeidskrav 2
LØM 2
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 3
LØM 3
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 4
LØM 4
Skriftlig innlevering i slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Mappevurdering uten sluttprøve

Ekstern deltagelse ved utforming av oppgave og vurderingskriterier.
Evaluering

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Høiseth, P. & Holan M. (2024) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-4869-8 3208-3 332 sider 

 

Høiseth, P. & Holan M. (2024) Økonomistyring. LØM. Bergen. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-4818-6. 322 sider. 

 

Holan M. (2024) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-4870-4. 287 sider