00TX00A - IAN LØM
00TX00A - IAN LØM
- Studiepoeng10
- EmneansvarligPaul Inge Aglen
- Start2023 Høst
Emnet er velegnet for de som er, eller ønsker å bli, ledere i små og mellomstore bedrifter og som ønsker formalkompetanse.
Økonomistyring:
- kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
- regnskapsanalyse
- lønnsomhetsbetraktninger
- budsjettering og kalkyler
Ledelse:
- organisasjonsteorier
- strukturer og utvikling
- motivasjonsteori
- psykososiale arbeidsmiljø
- organisasjonskultur
- praktisk ledelse
- personalledelse.
Markedsføringsledelse:
- kjøpsatferd i privat -og bedriftsmarked
- markedsplan og situasjonsanalyse
- mål, strategier og planer
Emnets læringsutbyttebeskrivelser er utledet fra de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene og viser forventet læringsutbytte i emnet. Læringsutbyttebeskrivelsene er som følger:
Studenten...
-
har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
-
har kunnskap om lønnskostnader
-
har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
-
kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Studenten kan...
-
kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
-
gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
-
vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
-
planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
-
gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
-
bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
-
foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
-
vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
-
kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
-
identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
-
planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
-
gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
-
vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
-
vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
-
vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Studenten...
-
kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
-
kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
-
har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
-
kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
-
kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
-
kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | LØM1 | |
Arbeidskrav 2 | LØM 2 | Skriftlig innlevering i midten av semesteret |
Arbeidskrav 3 | LØM 3 | Skriftlig innlevering i midten av semesteret |
Arbeidskrav 4 | LØM 4 | Skriftlig innlevering i slutten av semesteret |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
- Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, 394 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-6 (3)
- Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3
- Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, 289 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9
Skriftlig innlevering i starten av semesteret