00TX00A - EKN Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

00TX00A - EKN Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Paul Inge Aglen
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre disiplinene. 

Innhold
  • Ledelse og organisasjon
  • Økonomistyring 
  • Markedsføringsledelse 
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  

  • har kunnskap om lønnskostnader  

  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten kan...  

  • kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

  • gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

  • vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

  • planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

  • gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering  

  • bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

  • foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

  • vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  

  • kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  

  • identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  

  • gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  

  • vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

  • vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

  • vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  

  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid  

  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  

  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
LØM 1
Skriftlig innlevering i starten av semesteret
Arbeidskrav 2
LØM 2
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 3
LØM 3
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 4
LØM 4
Skriftlig innlevering i slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Mappevurdering uten sluttprøve

Ekstern deltagelse ved utforming av oppgave og vurderingskriterier.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur
  • Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, 394 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-6 (3) 
  • Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285.  Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3 
  • Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, 289 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9