00TX00A - EKH Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)
00TX00A - EKH Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKnut Rød-Knudsen, Inger Ora
- Start2023 Høst
Emnet er velegnet for de som er, eller ønsker å bli, ledere i små og mellomstore bedrifter og som ønsker formalkompetanse.
Studenten har...
- kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging
- kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer.
Studenten kan...
- forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak
- utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- utarbeide en markedsplan
- gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
- innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Studenten...
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
- kan utarbeide og følge opp planer. Studenten kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
- kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
- kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig og/eller muntlig | Enkel oppgave forholdsvis tidlig i studiet. |
Arbeidskrav 2 | Skriftlig | Case-oppgave knyttet til et aktuelt tema i ledelse. |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig | Innlevering av deler av LØM-prosjektet. Eks. kan være Forretningsidé, Situasjonsanalyse og MÅL. |
Arbeidskrav 4 | Skriftlig | Innlevering av deler av LØM-prosjektet. Eks. kan dette være Segmentering og konkurransemidlene, i tillegg til delene levert i arbeidskrav 3. |
Arbeidskrav 5 | Skriftlig | Innlevering av hele LØM-prosjektet. |
Arbeidskrav 6 | Muntlig | Presentasjon i klassen av en eller to innleveringer av LØM-prosjektet. Alternativt presentasjon av en case som ikke leveres skriftlig. |
Arbeidskrav 7 | Muntlig | Presentasjon av den ferdige forretningsplanen. Alternativt presentasjon av en case som ikke leveres skriftlig. |
Arbeidskrav 8 | Skriftlig | Refleksjonsnotat hvor studenten reflekterer over egen læring og innsats. Arbeidskravet kommer rundt halvveis ut i emnet. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave med muntlig høring | Skriftlig oppgave (80%) Individuell muntlig høring (20%) |
Grunnleggende kunnskap i informasjonsteknologi og gode ferdigheter i bruk av alle programmer i Microsoft Office.
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
- Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, 394 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-6 (3)
- Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3
- Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, 289 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9