00TX00A - BAN Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

00TX00A - BAN Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Ståle Langvik Christiansen
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre disiplinene.

Innhold
  • Ledelse og organisasjon
  • Økonomistyring 
  • Markedsføringsledelse 
Læringsutbytte

Studenten har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som vist nedenfor.

Kunnskap

Studenten... 

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  

  • har kunnskap om lønnskostnader  

  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten kan...

  • kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

  • gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

  • vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

  • planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

  • gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering  

  • bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

  • foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

  • vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  

  • kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  

  • identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  

  • gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  

  • vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

  • vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

  • vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  

  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid  

  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  

  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon 

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering
  • Presentasjonsmappe leveres inn, og den består av et utvalg forbedrede arbeidskrav etter tilbakemeldinger fra faglærer.
  • Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at presentasjonsmappe kan leveres inn.
  • Med mappen skal det også leveres et individuelt refleksjonsnotat.
  • Mappen vurderes av faglærer og en sensor. 
  • Sluttvurdering i emnet settes på bakgrunn av innlevert presentasjonsmappe, med en gradert karakter fra A til F.
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Tverrfaglig prosjekt
Arbeidet med det tverrfaglige prosjektet skal bidra til vekst og utvikling for studentene. I prosjektet vil du få bruk for alle temaene fra ledelse, økonomistyring, markedsføring og yrkesrettet kommunikasjon. I tillegg vil samarbeidet i prosjektgruppa og individuelt arbeid gi deg viktige erfaringer og god læring.

Prosjektet gjennomføres som studentbedrift, og i samarbeid med Ungt Entreprenørskap.

Prosjektarbeidet er lagt opp slik at du kan se den røde tråden i emnene i LØM og yrkesrettet kommunikasjon.

Dere skal løse prosjektoppgaven i grupper. Da vil dere lære en hel del om samarbeid, møter og prosjektarbeid. Som team skal dere sammen finne fram til løsninger som sikrer gode leveranser og læring både for den enkelte og gruppa som helhet.

Dere skal jobbe med prosjektet i begge emnene, og dette gir grunnlag for fastsettelse av deler av emnekarakterene. Dere vil få veiledning underveis i prosessen, og ambisjonen er at alle skal nå læringsmålene sine.
Arbeidskrav 2
Erfaringsdeling: Markedsføring
Du skal anvende det du har lært om markedsføring i forhold til erfaringer du har fra arbeidslivet.
Arbeidskrav 3
Erfaringsdeling: Ledelse og organisasjon
Du skal anvende det du har lært om ledelse og organisasjon i forhold til erfaringer du har fra arbeidslivet.
Arbeidskrav 4
Erfaringsdeling: Økonomistyring
Du skal anvende det du har lært om økonomistyring i forhold til erfaringer du har fra arbeidslivet.
Arbeidskrav 5
Refleksjonsnotat
Refleksjoner over egen læring og læringsprosess.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur
  • Høiseth, P. & Holan M. (2019) Organisasjon og ledelse. LØM. Bergen, 394 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3208-6 (3) 
  • Høiseth, P. & Holan M. (2019) Økonomistyring. LØM. Bergen. Kap. 1 – 11, 252 s., kap. 12, s. 253 – 260, kap. 13, s. 269 – 285.  Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3209-3 
  • Holan M. (2019) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, 289 s. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3207-9