00TX00A (Elektro) Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

00TX00A (Elektro) Ledelse, Økonomi og Markedsføring (LØM)

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Ståle Langvik Christiansen
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre disiplinene. 

Innhold
  • Ledelse og organisasjon
  • Økonomistyring 
  • Markedsføringsledelse 
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak  

  • har kunnskap om lønnskostnader  

  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner  

  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler 

Ferdigheter

Studenten kan...  

  • kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser  

  • gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler  

  • vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov  

  • planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik  

  • gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering  

  • bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler  

  • foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler  

  • vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten  

  • kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel  

  • identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse  

  • planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon  

  • gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse  

  • vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier  

  • vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes  

  • vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter  

  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar  

  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid.

  • har innsikt om effektiv og etisk forsvarlig bruk av kunstig intelligens

  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.  

  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner  

  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon.

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
LØM 1
Skriftlig innlevering i starten av semesteret
Arbeidskrav 2
LØM 2
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 3
LØM 3
Skriftlig innlevering i midten av semesteret
Arbeidskrav 4
LØM 4
Skriftlig innlevering i slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Presentasjonmappe uten sluttprøve eller skriftlig oppgave i avtale med den enkelte faglærer.

Ekstern deltagelse ved utforming av oppgave og vurderingskriterier.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur
  • Høiseth, P. & Holan M. (2024) Organisasjon og ledelse. Fagbokforlaget. 
  • Høiseth, P. & Holan M. (2024) Økonomistyring. LØM. Bergen.  Fagbokforlaget.
  • Holan M. (2024) Markedsføringsledelse. LØM. Bergen, 289 s. Fagbokforlaget.