00TT04B Kommunikasjon

00TT04B Kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Arne Gustav Furu, Lise Mordal
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Studentene skal kunne kommuniserer skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte. 

Innhold

Engelsk og norsk

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori

  • kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon

    på arbeidsplassen

  • har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde

  • har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler

  • har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning

  • kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon,

    tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter

  • har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon

  • har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på

    denne

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer

  • bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst

  •  reflektere over og revidere tekster

  • reflektere over hvordan retorikk benyttes

  • bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer

  • innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og

    etterrettelig

  • reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng

  • produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker

  • bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng

  • uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding

  • planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur

  • kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker

  • kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting

  • behersker relevante kommunikasjonsverktøy

  • kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler

  • kan samarbeide om tekstproduksjon

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Norsk skriftlig
Tidlig i semesteret
Arbeidskrav 2
Norsk muntlig
Tidlig i semesteret
Arbeidskrav 3
Engelsk skriftlig
Midt i semesteret
Arbeidskrav 4
Engelsk muntlig
Slutten av semesteret
Arbeidskrav 5
Norsk skriftlig
Slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Emnet vurderes som bestått/ikke bestått.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Norsk for fagskolen Forfattere Marion FederlArve Hoel

ISBN 9788245033618